محسن مهر علیزاده در این نشست گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ریشه کشتی در دنیا محسوب می‌شود و تلاش می‌کنیم این رشته ورزشی را در سایر کشورها نیز توسعه دهیم. استاندار آذربایجان شرقی در این نشست نیز گفت: معرفی فرهنگ اصیل اسلامی و ایران به نسل جوان ضروری بوده و یکی از راهکارهای اصلی […]

محسن مهر علیزاده در این نشست گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ریشه کشتی در دنیا محسوب می‌شود و تلاش می‌کنیم این رشته ورزشی را در سایر کشورها نیز توسعه دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی در این نشست نیز گفت: معرفی فرهنگ اصیل اسلامی و ایران به نسل جوان ضروری بوده و یکی از راهکارهای اصلی آن ترویج ورزش زورخانه‌ای در بین این نسل است.

 وی افزود: ورزشکاران زورخانه‌ای با تاسی از حضرت امیرالمومنین (ع) از گود ارتفاع می‌گیرند و متعالی می‌شوند.

وی گفت: برخی از جوانان که با فرهنگ اصیل این مرز و بوم بیگانه هستند، می‌توانند خصلت‌های نیکو را در این گود آموزش ببینند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی افزود: احترام به بزرگان، حفظ ارزش ها و دستگیری از نیازمندان تنها بخشی از آثار ارزشمند ورزش زورخانه ای به شمار می رود.

دکتر جبارزاده با بیان این که حمایت از ورزش پهلوانی یکی از اولویت‌های ورزش استان خواهد بود، افزود: خوشبختانه در سایه تلاش اداره کل ورزش و جوانان استان، جایگاه ما در بسیاری از رشته‌های ورزشی قابل قبول است و امیدواریم در ورزش پهلوانی هم به جایگاه خوبی دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا تعداد زیادی از جوانان به سمت این ورزش بیایند و علاوه بر تن سالم، فرهنگ دلیرمردی، عزت و شرف را نیز بیاموزند.

جبارزاده گفت: اطمینان دارم که با همت ورزشکاران و پهلوانان استان روز به روز شاهد رونق ورزش پهلوانی خواهیم بود.

سید محمد شروین اسبقیان در این نشست تصریح کرد: ورزش زورخانه و کشتی پهلوانی، میراث فرهنگی ملموس آذربایجان و ایران است که باید در ترویج و معرفی آن به جهانیان کوشا باشیم.

سید محمد شروین اسبقیان در ادامه افزود: ورزش باستانی و پهلوانی تنها بازوی توسعه فرهنگ و منش پهلوانی در تمامی ورزش‌هاست و ترویج منش پهلوانی حضرت علی (ع) مشکلات ورزش را برطرف می‌کند.

وی پیشینه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را در استان و تبریز را بسیار قدیمی دانست و افزود: آذربایجانشرقی و تبریز قهرمانان و پهلوانان نامی و بزرگی را به ورزش و جامعه کشور معرفی کرده که سالهای سال در اذهان عمومی باقی مانده و خواهد ماند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی در ادامه بیان داشت: گود زورخانه و ورزش باستانی مکان پاکان و نیکان است و ورزش باستانی ورزشی مهم، غیرتی، اسلامی، ملی، مردانگی و جوانمردی است و گود زورخانه محل جوانمردانی است که بر ارزش های اسلامی و انسانی اهمیت می‌دهند و در سالهای نه چندان دور مکان مقدس و شفاخانه ای بود که پهلوانان و مردشدان پای بر آستان مقدس آن می‌گذاشتند و گود زورخانه حکایت اعتقادات و باورهای دینی ماست و این هشت ضلعی حکایت از پایبندی به مناسبت‌های اسلامی است.

در این نشست میرمعصوم سهرابی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری تبریز و ابراهیم فیروزی مشاور امور بین الملل اداره کل نیز حضور داشتند.

پنجمین دوره مسابقات آسیایی زورخانه ای به میزبانی تبریز از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

منبع:اداره ورزش آذربایجان شرقی