برندسازی، بازاریابی و صادرات ، مثلث مشکلات صنایع دستی
برندسازی، بازاریابی و صادرات ، مثلث مشکلات صنایع دستی

بهمن نامورمطلق صبح امروز در آیین گشایش ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در تبریز اظهار داشت: برندسازی برای صنایع دستی کشور یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های کنونی است که عدم توجه به این مهم مساوی با عدم داشتن توانایی لازم برای حضور در بازارهای جهانی و رشد و توسعه اقتصاد داخلی کشور خواهد بود. وی با […]

indexبهمن نامورمطلق صبح امروز در آیین گشایش ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در تبریز اظهار داشت: برندسازی برای صنایع دستی کشور یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های کنونی است که عدم توجه به این مهم مساوی با عدم داشتن توانایی لازم برای حضور در بازارهای جهانی و رشد و توسعه اقتصاد داخلی کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش توجه به خلاقیت و نوآوری در خلق صنایع دستی افزود: صنایع دستی نقش مهمی در تمرکززدایی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرها ایفا می‌کنند و به جرات می‌توان گفت که تبلور بارز اقتصاد مقاومتی هستند.

به گفته نامورمطلق، حجم تولیدات صنایع دستی در کشور فراتر از حد انتظار است ولی در زمینه بازاریابی و صادرات مشکلاتی وجود دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب و عملیاتی از سوی مسئولان مربوطه است.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی و به ویژه شهر تبریز در طول ۵۰۰ سال اخیر، همواره اولین یا دومین شهر مطرح کشور در زمینه هنر و صنایع دستی و سایر زمینه‌ها بوده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: شهر تبریز با جایگاه واقعی خود در زمینه هنر و صنایع دستی فاصله دارد که باید با ایجاد هم افزایی هرچه بیشتر در بین سازمان‌ها و نهادهای مربوطه و کمک خود مردم، این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه بافت فرش گفت: قدمت صنعت و هنر فرش تبریز باعث شد که تمام مردم دنیا، بار دیگر تبریز را با یکی از هنرها و صنایع دستی خود یعنی فرش بشناسند.

عضو فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه صنایع دستی در آذربایجان‌شرقی انجام می‌شود، باید توجه بیشتری به  تبلیغات و برندسازی این محصولات صورت گیرد.

وی استفاده از نمادها و محصولات صنایع دستی و فرهنگی در مبادی ورودی شهر تبریز و تمام شهرستان‌های استان را برای آشنایی هرچه بیشتر مسافران با فرهنگ و هنر این استان موثر دانست.

نامورمطلق با اشاره به ویژگی‌های شهر خلاق گفت: اگر تبریز، می‌خواهد شهری خلاق باشد باید یک شهر مولف باشد نه مقلد و تمام شهرستان‌ها نیز باید شاخصه‌هایی برای دستیابی به این مهم داشته باشند.

وی با بیان اینکه خلاقیت‌ها باید در شهر نمود عینی داشته باشد، افزود: شهر خلاق، محصول دوره نرم افزاری تاریخ بشر و نقطه نهایی توسعه یک شهر است.