اسماعیل بازارچی با اشاره به اعلام اخیر سازمان استاندارد تهران در مورد غیر استاندارد بودن یخچال و فریزر سامسونگ، اظهار داشت: طبق اظهارات سازمان ملی استاندارد، در حال حاضر گرید انرژی نصب‌شده بر روی یخچال و فریزرهای سامسونگ با گرید واقعی این محصولات هم‌خوانی ندارد و میزان مصرف انرژی یخچال و فریزر سامسونگ بیشتر از […]

اسماعیل بازارچی با اشاره به اعلام اخیر سازمان استاندارد تهران در مورد غیر استاندارد بودن یخچال و فریزر سامسونگ، اظهار داشت: طبق اظهارات سازمان ملی استاندارد، در حال حاضر گرید انرژی نصب‌شده بر روی یخچال و فریزرهای سامسونگ با گرید واقعی این محصولات هم‌خوانی ندارد و میزان مصرف انرژی یخچال و فریزر سامسونگ بیشتر از گرید اعلام شده از سوی این شرکت است.

وی با اشاره به برخی تخلفات شرکت سامسونگ در عرضه محصولاتش در ایران، گفت: با اتکا به این تخلفات، با وجود دو برابر شدن تعرفه واردات محصولات این شرکت، تغییر قیمت چشمگیری در محصولاتش اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد یخچال و فریزر سامسونگ به‌ صورت SKD به ایران وارد می‌شود ولی به‌ عنوان قطعات CKD در گمرک اظهار می‌شود و به این ترتیب از تعرفه پایین‌تری بابت واردات برخوردار می‌شوند. زیرا برای واردات قطعات CKD باید خط تولید ایجاد شود ولی خط تولیدی برای یخچال و فریزر سامسونگ در ایران وجود ندارد.

بازارچی با بیان اینکه شرکت سامسونگ از طریق کاهش قیمت به‌ وسیله برخی تخلفات توانسته تولیدات ایرانی را زمین‌گیر کند، گفت: شرکت LG و سامسونگ در بازار آمریکا نیز اقدام به دامپینگ محصولات خود کرده بودند، اما شرکت‌های بزرگ آمریکایی به شورای رقابت آمریکا شکایت کردند و حکم محکومیت این دو شرکت کره‌ای را دریافت کردند.

به گفته وی، در گمرک ایران به‌ دلیل نبود دستگاه ایکس‌ری امکان مشاهده تمام محموله کانتینر وجود ندارد، به همین دلیل در جلوی کانتینر قطعات CKD قرار می‌دهند و در پشت آن قطعات SKD بار می‌زنند.

دبیر کانون انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی افزود: تعرفه واردات قطعات CKD معادل ۱۰ درصد، قطعات SKD معادل ۴۰ درصد و واردات لوازم خانگی ساخته شده ۸۰ درصد است.

وی اظهار داشت: سازمان استاندارد سخت‌گیری شدیدی نسبت به عملکرد تولیدکنندگان داخلی دارد که این سخت‌گیری برای واردکنندگان اعمال نمی شده و حال بعد گذشت یک سال از اعتراضات تولیدکنندگان، سازمان استاندارد در مورد تخلف شرکت سامسونگ صحبت کرده است.

وی با بیان اینکه تخلف شرکت سامسونگ در نصب گرید انرژی باعث شده مردم هزینه بیشتری بابت مصرف انرژی بپردازند، گفت: بر اساس آزمایشی که در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان استاندارد انجام شده، گرید +A در یخچال و فریزر سامسونگ معادل گرید B است و به این ترتیب گرید واقعی انرژی این محصولات ۴ رتبه پایین‌تر از گرید نصب شده بر روی آنها است.

بازارچی تصریح کرد: این مسئله اختلاف ۴۰۰ کیلو واتی در مصرف برق سالانه مصرف‌کنندگان محصولات سامسونگ را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی آمادگی ارتقاء استانداردهای تولید خود هستند، تأکید کرد: سازمان‌های نظارتی نیز باید استانداردها را برای کالاهای وارداتی لحاظ کنند.

منبع: فارس