با نزدیک‌تر شدن مهرماه، دانش‌آموزان آماده شروع مدارس می‌شوند و در این بین برخی کودکان نیز در فکر این هستند که آیا ضعف مالی مانع از حضور آن‌ها در مدرسه می‌شود. هرساله مدارس خود را برای میزبانی از دانش‌آموزان آماده می‌کنند و در برخی از نقاط مختلف کشور خیّرین با مدرسه‌سازی و تهیه نیازهای تحریری […]

با نزدیک‌تر شدن مهرماه، دانش‌آموزان آماده شروع مدارس می‌شوند و در این بین برخی کودکان نیز در فکر این هستند که آیا ضعف مالی مانع از حضور آن‌ها در مدرسه می‌شود.

هرساله مدارس خود را برای میزبانی از دانش‌آموزان آماده می‌کنند و در برخی از نقاط مختلف کشور خیّرین با مدرسه‌سازی و تهیه نیازهای تحریری و پوشاکی دانش‌آموزان نیازمند چرخه پیشرفت و توسعه علم را در کشور به حرکت درمی‌آورند.

غنچه‌های نو گل و هزاران دانش‌آموز، دانشجو و معلم گوش‌به‌زنگ آغاز سال تحصیلی از هم‌اکنون به تکاپو افتاده‌اند، ذوق و شوق دانش‌آموزان اهری همراه با سراسر کشور برای بازگشایی مدارس تغییر اساسی در چهره شهر و جامعه ایجاد کرده است.

روزهای پایانی شهریورماه و تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان در حال سپری شدن است، مغازه‌داران با فروش لباس و لوازم آموزشی نیز آماده استقبال از ماه مهر هستند، بوی ماه مهر از هم‌اکنون استشمام می‌شود و برق نگاه کودکان و دانش‌آموزان دارای ضعف مالی دل هرکسی را به رحم می‌آورد.

تاکنون شده که با یک دانش‌آموز با توان مالی ضعیف روبرو شوید و هیچ کاری برای او نکنید، متأسفانه بعضاً کودکانی هستند که با این شرایط و کمبود مالی مواجه هستند و پدر و مادرها از رفتن آنها به مدرسه خودداری می‌کند.

بازگشایی همزمان تمامی مدارس شهرستان اهر یک ضرورت است

فرماندار شهرستان اهر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مراسم نمادین بازگشایی مدارس همزمان با هفته دفاع مقدس در اهر برگزار می‌شود، گفت: مقدمات بازگشایی مدارس و بیش از ۴۱۰ مدرسه در شهرستان اهر آماده‌سازی شده است.

سید محمد عابدی از افتتاح یک باب مدرسه در اول مهرماه در شهرستان اهر خبر داد و افزود: یک باب مدرسه خیّرساز نیز به مناسبت بازگشایی مدارس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین چندین نفر خیّران مدرسه‌ساز مشغول احداث مدارس جدید در نقاط مختلف شهر اهر هستند.

فرماندار اهر با بیان اینکه مدارس آسیب‌دیده از زلزله ۲۱ مرداد سال ۹۱ که به دلیل نبود اعتبار باقی‌مانده‌اند بازسازی می‌شوند، تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام‌شده در ارتباط با تخصیص اعتبار برای مدارس قدیمی عملیات بازسازی و مرمت انجام خواهد شد.

عابدی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مشکلی در بازگشایی مدارس اول مهر نداریم، یادآور شد: وظایف معلمان در خصوص اعزام به مدارس نقاط مختلف برنامه‌ریزی و به دبیران ابلاغ‌شده است.

وی رویدادهای مهرماه را یک حماسه آموزشی عنوان کرد و بیان داشت: مهم‌ترین اولویت مسئولان و معلمان ایجاد نشاط و شادابی در مدارس این شهرستان است.

فرماندار اهر در پایان مشارکت‌های اولیاء در راستای تعلیم و تربیت مناسب فرزندان را مؤثر دانست و گفت: بازگشایی همزمان تمامی مدارس شهرستان اهر الزامی و یک ضرورت است.

مدرسه

۲۰۰ دانش‌آموز یتیم در انتظار مهر خیّرین هستند

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اهر نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت: ارتقای سطح و رشد مسائل فرهنگی در خانواده‌ها یکی از رویکردهای کمیته امداد است.

ارسلان طهماسبی مساعدت برای ادامه تحصیل فرزندان نیازمندان در جهت توانمندسازی خانواده‌ها را موثر عنوان کرد و ادامه داد: اگر فرزندان توان ادامه تحصیل داشته باشند به‌طور یقین هم در جامعه فردی مفید بوده و هم در راستای توانمندسازی و افزایش فرهنگ، مؤثر خواهند بود.

وی با بیان اینکه هدف کمیته امداد منع کردن افراد ضعیف جامعه از ترک تحصیل فرزندان است، تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۶۰ نفر دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد هستند که نیازهای این دانش‌آموزان از طریق کمک‌های خیرین و نیکوکاران تأمین می‌شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اهر اضافه کرد: بخشی از لوازم‌التحریر و پوشاک دانش آموزان تحت حمایت از محل اعتبارات کمیته امداد تأمین‌شده و بخش دیگر با مساعدت‌ها جبران می‌شود.

طهماسبی با تأکید بر اینکه مقدمات جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تأمین نیازهای ۲۰۰ یتیم و ۸۶۰ دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد فراهم‌شده است، بیان کرد: با تأمین نیازهای اولیه دانش‌آموزان همراه با شورونشاط خواهد بود.

مدیر کمیته امداد شهرستان اهر در پایان از مردم و خیرین خواست تا با کمک‌های انسان دوستانه خود کمیته امداد را در جشن عاطفه‌ها یاری کنند.

آمادگی بیش از ۴۱۰ مدرسه برای آغاز سال تحصیلی

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان اهر نیز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: جشن زنگ آغاز بهار تعلیم و تربیت در شهرستان اهر هم‌زمان با سایر نقاط کشور نواخته می‌شود.

حیدر پورسلیمان با اشاره به اینکه تمامی دانش‌آموزان این شهرستان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: مدارس شهرستان اهر امسال همانند سال‌های گذشته میزبان نزدیک به ۲۴ هزار دانش‌آموز در تمامی مقاطع تحصیلی خواهد بود.

وی به نبود دانش‌آموز در مقطع اول دبیرستان نیز اشاره کرد و گفت: چند سال قبل به دلیل اضافه شدن ششم ابتدایی هرسال به‌صورت مداوم یک دوره تحصیلی دانش‌آموز ندارد.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان اهر اضافه کرد: برای تعلیم و آموزش دانش آموزان روستاهای دارای کمتر از ۵ نفر با بسته‌های آموزشی و از طریق آموزش از راه دور خدمات ارائه می‌شود.

پورسلیمان بابیان اینکه ۴۱۸ مدرسه شهرستان اهر برای بازگشایی در سال تحصیلی جدید آماده‌شده است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را نزدیک به ۱ هزار و ۹۰۰ نفر کادر معلم و اداری بر عهده خواهند داشت.

وی ساماندهی فضای فرهنگی مدارس و فضای جامعه را از مهم‌ترین اولویت‌های آموزش‌وپرورش دانست، بیان داشت: برای ساماندهی معضلات و مشکلات توسط کمیته اجرایی پروژه مهر پرداخت و برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان اهر با اشاره به اینکه برخی از مدارس اهر نیاز به بازسازی و مرمت بنا دارند، افزود: تعدادی از مدارس شهرستان اهر به دلیل آسیب‌دیدگی از زلزله اهر، ورزقان و هریس براثر نبود و کمبود اعتبار عملیات اجرایی صورت نگرفته است.

پورسلیمان با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مشکلی در بازگشایی مدارس اهر نداریم، بیان کرد: مهم‌ترین اصول و اصل آموزش‌وپرورش، دبیران و معلمان تعلیم و تربیت نسل آینده برای توسعه و پیشرفت کشور است.

پرداخت ۹۰۰ میلیون ریال کمک‌هزینه تحصیلی در سال گذشته به دانش‌آموزان نیازمند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اهر نیز گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسات خیریه و خیّرین با اهدای لوازم‌التحریر قسمتی از نیازهای دانش‌آموزان و دانشجویان را برطرف کردند.

لیلی اکبرزاده با اشاره به اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند کمک‌های خیّرین و نیکوکاران هستند، افزود: کلاً ۲۹۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت حمایت بهزیستی در این شهرستان هستند و ۸۶ نفر آن‌ها در مناطق روستایی و ۲۰۹ نفر نیز در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

وی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی دانش‌آموزان نیازمند را بهترین راه ایجاد انگیزه دانست و گفت: مدنظر قرار دادن شرایط و اولویت‌های افراد تحت پوشش بهزیستی مشارکت در کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای نیازمندان است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اهر در پایان از پرداخت ۹۰۰ میلیون ریال کمک‌هزینه تحصیلی در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: در طی سال گذشته بیش از ۹۰۰ میلیون ریال کمک‌هزینه تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش بهزیستی در اهر پرداخت‌شده است.

امروز فضای اهر پر از شور و شوق دانش‌آموزان و غنچه‌های نو گل برای خرید لوازم‌التحریر و لباس شده و تعدادی نیز برای خرید لوازم موردنیاز خود چشم‌به‌راه خیّرین نشسته‌اند تا شاید هزینه‌های گزاف حضور در مدرسه از طریق کمیته امداد و بهزیستی تأمین‌شده و کودکان نیازمند برای تحصیل وارد مدرسه‌ها شوند.

با همه این اوصاف امیدواریم روزی برسد که هیچ دانش‌آموز بی‌بضاعتی به‌خاطر مشکلات مالی پدر و مادر از ادامه تحصیل محروم نباشد.

خبرنگار: علی دایلاری

منبع : خبرگزاری مهر