بحران در وزارت امور خارجه آذربایجان
بحران در وزارت امور خارجه آذربایجان

المار محمدیار اف وزیر امور خارجه با سابقه آذربایجان و مورد اعتماد الهام علی اف رئیس جمهور این کشور این روزها با بحران جدی در وزارت امور خارجه آذربایجان روبرو شده است و سایت ها و خبرگزاری های آذری روزانه از برکناری وی توسط الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان خبر می دهند.در طی روزهای […]

المار محمدیار اف وزیر امور خارجه با سابقه آذربایجان و مورد اعتماد الهام علی اف رئیس جمهور این کشور این روزها با بحران جدی در وزارت امور خارجه آذربایجان روبرو شده است و سایت ها و خبرگزاری های آذری روزانه از برکناری وی توسط الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان خبر می دهند.در طی روزهای اخیر تعدادی از دیپلماتهای آذربایجان در خارج از این کشور اقدام به افشاگری بر علیه فساد مالی دستگاه حاکمه باکو کرده و موجبات عصبانیت و رنجش الهام علی اف از المار محمدیار اف را فراهم نموده اند.

عارف محمد اف از دیپلماتهای برجسته آذری بدلیل انتقاد از فساد مالی دستگاه حاکمه آذربایجان و انتقاد به عدم رعایت مسائل حقوق بشری از سوی دولت باکو، به اتهام سوء استفاده از موقعیت شغلی از وزارت امور خارجه آذربایجان اخراج گردیده و شروع به تحریک مردم آذربایجان بر علیه حاکمیت باکو در فضای مجازی نمود.

بدنبال انتقاد الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان از وزارت امور خارجه این کشور و شخص المار محمدیار اف در مورد بکارگیری افراد منتقد و مخالف دولت باکو در دستگاه دیپلماسی آذربایجان و ضرورت اخراج آنها، آنار حسن اف و ناهید جعفر اف از دیپلماتهای آذری مقیم استرالیا و هلند که دست به افشاگری بر علیه فساد مالی دستگاه حاکمه آذربایجان زده بودند نیز به اتهام سوء استفاده از موقعیت شغلی از وزارت امور خارجه آذربایجان اخراج شدند.

دیپلماتهای مغضوب آذری بدلیل ترس از بازداشت به کشور خویش بازنگشتند و از کشورهای تحت ماموریت خویش درخواست پناهندگی نمودند. ولی نکته جالب توجه مربوط به افشای فساد مالی در دستگاه حاکمه آذربایجان از سوی آنار حسن اف از کارمندان سفارت آذربایجان در استرالیا است. وی اعلام داشته است قبلا نسبت به وجود فساد مالی در سفارت آذربایجان در استرالیا به مقامات ارشد وزارت امور خارجه آذربایجان اطلاع رسانی نموده است ولی بجای برخورد با سفیر و مسئول امور مالی سفارتخانه با وی برخورد و از وزارت امور خارجه آذربایجان اخراج گردید.

دولت الهام علی اف بجای مقابله با فساد مالی در دستگاههای دولتی با افشا کنندگان فساد برخورد می کند که دلیل آن را بایستی در فساد خود دستگاه حاکمه آذربایجان جستجو کرد.

ناگفته نماند که اخیرا خدیجه اسماعیل اوا خبرنگار آذری بدلیل افشای فساد مالی حاکمیت باکو به زندان محکوم شد. الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان مفسد مالی در سال ۲۰۱۲ در جهان از سوی سازمان بین المللی تحقیقات در فساد و جرایم سازمان دهی (OCCRP) اعلام شده است. خاندان علی اف ثروت و منابع آذربایجان را مانند اموال شخصی در اختیار گرفته و دهها شرکت تجاری سود آور نیز ایجاد کرده اند . بر اساس گزارشات الهام علی اف و فرزندانش با درآمدهای نفتی آذربایجان برای خویش خانه و ویلاهای گرانقیمت در اروپا و دوبی خریداری کرده اند. با این اوصاف وقتی دستگاه حاکمه آذربایجان فاسد است و زیر مجموعه های آن دچار فساد مالی اند پس نمی توان انتظار برخورد با فاسدین دستگاههای دولتی و نیز صبر و تحمل الهام علی اف در مورد افشا کنندگان فساد مالی دولت در این کشور را داشت.

علی حیدری منور