قوجا تبریز از نگاه گردشگران
قوجا تبریز از نگاه گردشگران

در همین کشور خودمان شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و … چندین سال است که برای برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های گسترده ای انجام می دهند و تا حدودی موفق هم عمل کرده اند. زلزله، جنگ و با خاک یکسان شدن شهر، حکایت تبریز پیر است. در طول تاریخ، بارها زلزله […]

۷۰۶۷۹در همین کشور خودمان شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و … چندین سال است که برای برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های گسترده ای انجام می دهند و تا حدودی موفق هم عمل کرده اند.

زلزله، جنگ و با خاک یکسان شدن شهر، حکایت تبریز پیر است. در طول تاریخ، بارها زلزله تبریز را با خاک یکسان کرده و بناهای ارشمند این شهر را ویران کرده است، با این حال بازهم تبریزی‌ها، تبریزی دیگر ساخته‌اند و امروزه این شهر علی‌رغم جفای زلزله، از نظر تعداد و تنوع مکان های تاریخی جزو بهترین‌های کشور است.

متأسفانه صنعت توریسم تبریز در گذشته کاملأ مغفول مانده و علی رغم پتانسیل بالای این شهر، حرکت مثمرثمر از متولیان گردشگری تبریز دیده نشده است و تبریزی ها تنها به گردشگری سلامت بسنده کرده اند که بی نظمی‌ها، همین گردشگران سلامت را هم از تبریز فراری داده است.

بی‌توجهی متولیان گردشگری تبریز به شناساندن جاذبه‌های گردشگری ایران باعث شده در بعد ملی نیز از تبریز به عنوان شهر گردشگری چشم پوشی شود؛ بطوری‌که شناساندن ویژگی های تبریز، جایی در صدا و سیما ندارد و ماحصل این بی توجهی‌ها، باعث شده قطارهای گردشگری اروپایی با گذر از تبریز، شهرهای مرکزی ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

در سال های اخیر متولیان گردشگری آذربایجان شرقی و تبریز حرکت خوبی را آغاز کرده اند و دیگر درب غرفه های تبریز در نمایشگاه های داخلی و خارجی بسته نمی ماند. ساماندهی تفرجگاه ها، ایجاد تاکسی های از من بپرس، راه اندازی تورهای تبریز گردی، توزیع نقشه به مسافران و … اقداماتی است که سازمان توسعه گردشگری شهرداری با کمک دیگر سازمان های شهرداری انجام داده است.

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز با هدف شناساندن جاذبه های گردشگری تبریز و آماده سازی شهر برای استقبال از مهمانان در یک راستا حرکت می کنند.

یک روز با تور تبریز گردی همراه می شویم، پا به پای گردشگران و با عینک گردشگری به تبریز نگاه می کنیم. گردشگران در این تور علاوه بر تمجید از تور تبریز گردی و ستایش بزرگمردان تاریخ آذربایجان، نقدهایی هم داشتند.

 

تبریزی ها خیابان‌هایشان را با نام قدیمی می شناسند

محمد زراسوند، یکی از گردشگرانی است که این روزها از مسجد سلیمان برای گردش، به تبریز سفر کرده است، وی می گوید: تبریز از هر نظر شهر زیبا و توسعه یافته است که تمیز بودنش برای ما بسیار جالب و لذت بخش بود، همچنین تعداد تقاطع های غیرهمسطح هم در این شهر خیلی زیاد است که به روان شدن ترافیک کمک می کند.

وی با انتقاد از کم عرض بودن خیابان های تبریز، اظهار می کند: کم عرض بودن یکی از مهمترین مشکلات تبریز است، عرض کم خیابان ها باعث می شود جایی برای پارک کردن خودروهایمان پیدا نکنیم و آدرس پارکینگی هم نمی دانیم که اتومبیل‌مان را پارک کنیم.

وی همچنین پیدا کردن آدرس موردنظر را یکی دیگر از مشکلات برای گردشگران می داند و می افزاید: تبریزی‌ها خیابان‌ها را با نام‌های قدیمی می شناسند و به همین دلیل نمی توانند به خوبی ما را راهنما کنند.

این گردشگر در رابطه با تورهای رایگان تبریز گردی نیز می گوید: این ایده بی نظیر است، طی چند روز با این تورها تمامی محل های گردشگری تبریز را گشتیم و کلا بسیار عالی است.

مهرانه رود، پتانسیل فراموش شده تبریز

یکی دیگر از گردشگران که اهل تنکابن است، می گوید: پیش از این به تبریز سفر کرده بودم ، این شهر نسبت به گذشته تبریز توسعه یافته تر شده است، ولی بازهم جا برای پیشرفت و توسعه وجود دارد به عنوان مثال، مهرانه‌رود که از وسط شهر عبور می کند، پتانسیل خوبی برای تبریز است، ولی تبدیل به زباله گاه شده است.

وی هم همچون دیگر گردشگران از تور تبریز گردی و راهنماهای این تور تقدیر کرد.

عدم رعایت اصول شهرسازی و معماری در چهره تبریز

یکی دیگر از گردشگران که اهل مشهد بود، می گوید: مردم تبریز بسیار مهمان نواز، با نزاکت و با شخصیت هستند که رفتار بسیار خوبی با مهمانان دارند، بار اولم است که به این شهر آمده ام و بخاطر همین رفتارهای خوب، بازهم به تبریز می آیم.

وی با بیان اینکه تبریز شاخص های کلانشهر را ندارد، اظهار می کند: تصور می کردم تبریز خیلی توسعه یافته تر از شرایط فعلی باشد، البته معلوم است حرکت هایی در این شهر آغاز شده است، اما هنوز با اصفهان، مشهد و تهران فاصله دارد.

این گردشگر ادامه می دهد: بناهای تبریز با اصول شهرسازی و معماری ساخته نشده اند؛ بطوری که توازنی بین تعداد طبقات بناها و همچنین معماری ساختمان ها وجود ندارد و معماری ساختمان های تبریز با معماری مکان‌های تاریخی آن متفاوت است.

وی با تمجید از عملکرد تور گردشگری تبریز، اظهار می کند: در شهرهای اصفهان و مشهد هم چنین توری وجود دارد، ولی تور تبریز گردی هم رایگان است و همچنین برنامه های این تور نسبت به تور دیگر شهرها، جذاب تر است.

این گردشگر در پاسخ به این سوال که کدام یک از بناهای تاریخی تبریز را بیشتر پسندیدید؟ می گوید: عمارت شهرداری تبریز با معماری ویژه و حیرت انگیز ساخته شده است که هر گردشگری را متحیر می کند و همچنین موزه به هم پیوسته با موضوعات مختلف در عمارت شهرداری وجود دارد.

علی مهدی زاده، یکی دیگر از گردشگرانی است که تبریز را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده است، از قضا وی کارشناس شهرسازی هم می باشد و با نگاه تخصصی تر تبریز را چنین نقد می کند: « دفعه چهارم است که به تبریز سفر می کنم، به نظر می آید تبریز به مرحله ی جدیدی از مدرن شدن وارد شده است؛ چرا که در اکثر نقاط شهر پروژه عمرانی در حال احداث است و تعداد تقاطع های غیرهمسطح این شهر نسبت به گذشته افزایش یافته است که این موضوع باعث تسهیل ترافیک می شود، به نظرم مسئولان شهرداری تبریز از برخی چیزهای جزیی همچون زیبایی بصری شهر، تجهیز تفرجگاه ها و پارک ها، نورپردازی های خیابان ها و … غافل مانده اند.»

وی می افزاید: «عجیب است بی ‌آر تی شهری همچون تبریز در چنین وضعی باشد. کمبود پارکینگ و تابلو و همچنین وجود شغل های مزاحم در بهترین نقاط شهر جزو نواقص این شهر است.»

وی در رابطه با تورهای تبریز گردی می گوید: «ایده خوبی است، برای جذب گردشگر باید سرمایه گذاری کرد، به اداره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی پیشنهاد می کنم در تمامی مقاصد گردشگری نمایشگاه های مختلف برگزار کند، همچنین می شود با پخش موسیقی و فروش غذاهای محلی در اماکن گردشگری شور و نشاظ ایجاد کرد؛ چرا که اکنون محل های گردشگری تبریز در سوت و کور هستند، گویی صنعت توریسم در تبریز فراموش شده است.»

بر اساس این گزارش؛ رونق گردشگری امری است که هم مردم و  هم مسئولان به ضرورت آن پی برده اند، ولی آنچه که در شرایطی کنونی به نظر می رسد اهمیت دوچندان یافته است، اهتمام عملی به توسعه زیرساخت های گردشگری است و امیدواریم مسئولان شهری و استانی آذربایجان شرقی بیش از پیش به این امر توجه کنند.

نگارنده: سامان عیوضی

منبع: ایسنا