پارک علم وفناوری اردبیل در مخمصه مشکلات/تولدی که چندان شیرین نبود
پارک علم وفناوری اردبیل در مخمصه مشکلات/تولدی که چندان شیرین نبود

موافقت اصولی ایجاد پارک علم و فن آوری استان اردبیل در سال ۹۳ بعد از اینکه نیروهای تازه نفس دانشگاهی و پژوهشی به چرخه دستگاه اجرای استان وارد شدند اخذ شد. قرار بود مافاتی که استان اردبیل را در آخرین رتبه استان ها قرار داده در مدت کوتاهی جبران شود و هر چند برخی دانشگاهیان […]

صبشموافقت اصولی ایجاد پارک علم و فن آوری استان اردبیل در سال ۹۳ بعد از اینکه نیروهای تازه نفس دانشگاهی و پژوهشی به چرخه دستگاه اجرای استان وارد شدند اخذ شد.

قرار بود مافاتی که استان اردبیل را در آخرین رتبه استان ها قرار داده در مدت کوتاهی جبران شود و هر چند برخی دانشگاهیان و کارشناسان نبود بسترهای لازم فعالیت پارک را یکی از موانع تحقق اهداف شکل گیری آن می دانستند اما پارک شکل گرفت و در یک ساختمان استیجاری با تابلوی درشتی در سقف آن جلوه جدیدی به شهر اردبیل بخشید.

یک سال از زمان پیگیری ها دانشگاهیان و اعلام نظرهای مساعد مدیران در خصوص حمایت و قوام بخشیدن پارک علم و فن آوری گذشته است و در وضعیتی که این پارک به مانند همه تصمیمات شتاب زده از سوی برخی مسئولان برای پارک های قدر قدرت استان های دیگر شاخ و شانه می کشید و حضور خود را اعلام می کرد، امروز نقش حداقلی قائل شده به پارک موجب شده ایجاد آن جنبه نمادین و تزئینی به خود بگیرد و مدیران پارکی را در هر جلسه، بازدید و سفر اعضای هیئت دولت به اعلام نظرات و به ویژه گلایه ها وادارد.

فلسفه شکل گیری معارض با توان استان

گفته می شود پارک های علم و فن آوری به دلیل گسست رابطه صنعت و دانشگاه از سال ۱۹۶۰ در آمریکا و سپس دیگر کشورهای جهان شکل گرفتند. بطوریکه پارک با تجمیع علم و دانش و فن آوری قرار بود رابط بین این دو قطب باشد و پیوندی که ضروری است را برقرار سازد.

عقب ماندگی صنعتی استان اردبیل، آماده نبودن مراکز دانشگاهی و مهمتر از همه بی توجهی به ظرفیت پارک های علم و فن آوری و بی اطلاعی مدیران تصمیم گیر و سیاست گذار موجب شد اردبیل در ایجاد یک پارک بسیار دیر و بیش از ۲۰ سال بعد از استان شدن عمل کند.

در این میان مفاهیم جدیدی که طی دو سال گذشته توسط مسئولان استانی طرح می شود موجب شد تا پارک علم و فن آوری به عنوان یک ضرورت حتمی و نه یک نهاد تزئینی شکل بگیرد و دانشگاه مادر استان در راستای شکل گیری آن گام های کلیدی بردارد.

اما این اتفاق مرحله اول شکل گیری پارک بود و می بایست اهداف شکل گیری آن در طول ماه ها و سال ها بعد نیز دنبال می شد.

در تاریخچه این پارک آماده است که پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از مهمترین ساختارهای موثر در اقتصاد دانش بنیان و محیطی مناسب برای استقرار، توسعه و شکوفایی موسسات و شرکت های دانش بنیان است که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه ها و سایر موسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت های فناوری اشتغال دارند و هدف اصلی آن بعنوان یک نهاد فناورانه، افزایش ثروت در جامعه از طریق ایجاد و توسعه فعالیت موسسات متکی بر فناوری است.

با این وجود نه در قطب صنعت و نه دانشگاه اردبیل نتوانسته آنچنان که لازم است نیازهای اولیه پارک را تامین کند و فعالیت این پارک بیشتر از آنکه در راستای پیشبرد آرمان ذکر شده باشد برای طرح گله مندی ها از کمبودها و نیازها مختصر مانده است.

نبود یک ساختمان برای فعالیت منسجم

در سایت اختصاصی پارک علم و فن آوری http://www.ardabilstp.ir جستجوی شما برای یافتن بسیاری از بخش ها از جمله آدرس، ساختار پارک، گالری تصاویر و شرکت های مستقر در پارک بی نتیجه است.

هر چند نام فن آوری موجب شده مسئولیت پارک در به روز رسانی سایت خود سنگین تر شود اما نگاهی اجمالی نشان می دهد اخبار و آنچه در سایت درج شده است نمودی از شکل گیری  اولیه پارکی است که به نظر می رسد چندان تولد آن شیرین نبوده است.

از جمله مشکلات فعلی فعالیت پارک تامین مکان مناسب برای استقرار است بطوریکه سرپرست پارک علم و فن آوری استان اردبیل از معضلات جدی پارک را ساختمان آن عنوان کرد.

عبدالقیوم قلی پوری با بیان اینکه این ساختمان قرار بود طی مدت پنج سال احداث شود، تصریح کرد: با وجود اختصاص زمین در شهرک الهیه اردبیل هنوز ساخت آن تامین اعتبار نشده است

وی با اذعان به اینکه پارک در یک ساختمان استیجاری مستقر است، خواستار توجه دستگاه های متولی برای تامین اعتبار ساخت فضای مناسب در پارک شد.

ساختمان استیجاری که خود هزینه بهای اجاره را در بدو شکل گیری به دردسر پارک تبدیل کرده و آن را از اهداف و برنامه های خود دور ساخته است، در حالی است که شکل گیری این پارک همواره اهرم تبلیغ مدیران استانی بوده و بارها به عنوان اقدامی که در راستای جبران غفلت مدیران قبلی انجام شده مورد تاکید قرار گرفته است.

ریزش شرکت های دانش بنیان و دست خالی پارک

به گفته سرپرست پارک علم و فن آوری استان در حال حاضر ۱۲ شرکت در این پارک داوری شده اند و در مرحله پذیرش هستند.

قلی پوری با اشاره به استقبال گسترده مردم و دانشگاهیان از شکل گیری پارک در استان اضافه کرد: با این وجود انتظار داریم مسئولان همکاری بیشتری داشته و به نیازها توجه کنند.

در وضعیتی که پارک در سرو سامان دادن به شرکت های دانش بنیان در حالی که ساختمان و محل استقرار مناسب ندارد، با مشکل مواجه شده و همین مشکلات کمیته بندی تخصصی آن را در یک کمیته توسعه فن آوری حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست خلاصه کرده است، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اردبیل ریزش شرکت های دانش بنیان را هشدار می دهد.

حسین شایقی تصریح کرد: در عرض سه سال ۸۰ درصد شرکت های دانش بنیان ریزش کرده اند و در حالی که شرکت ها بهترین ابزار دست یابی به اقتصاد مقاومتی هستند اقدام درخوری برای احیای آن ها صورت نمی گیرد.

این اظهارات البته بر مدیران پارک پوشیده نیست، بطوریکه سرپرست پارک علم و فن آوری استان سیاست اصلی پارک در سال جاری را تعامل و هم افزایی عنوان و اظهار کرد: ما به دنبال توسعه و تقویت امور بین بخشی هستیم؛ موضوعی که هیچ نهادی قویا به آن ورود نداشته است.

قلی پوری ساماندهی فن آوری استان را برنامه اصلی پارک دانست و تصریح کرد: با توجه به اهمیت پارک ها در توسعه فن آوری استان ها برنامه های پارک برای تحقق نیازمند مساعدت نهادهای متولی است.

همین مساعدت های ضروری موجب شد اینبار قلی پوری بعد از بی حاصل شدن طرح اختصاص ردیف بودجه مستقل برای پارک در جلسات استانی طی سفر معاون اداری مالی وزارت علوم بار دیگر درخواست خود را طرح کند و تاکید داشته باشد که بدون ردیف بودجه مستقل  ما سربار دانشگاه محقق اردبیلی هستیم.

وی در این جلسه به موضوع اشتغال متناسب دانشجویان تاکید کرد و افزود: لازم است دانشجویان هر کدام در حوزه تحصیلات خود فعال شوند و پارک ها می توانند به شکل مطلوب این نقش را ایفا کنند.

تبلیغات حداقلی برای نهادی که ضروری است

بسیاری از کارشناسان تاکید دارند نام پارک علم و فن آوری بعد از اینکه اخبار آغاز به کار آن در استان اردبیل به صورت انفجاری طرح شد غبار گرفته و شکل نمادین دارد.

عمده گله مندی هایی که از این رویه طرح می شود این است که پارک به شکل مطلوب معرفی نشده و شاید دانشگاهیان به دلیل ارتباط گیری از بدو تاسیس با آن آشنا هستند اما بخش تولید و صنعت، شرکت های دانش بنیاد و مراکز رشد چندان تعاملی با پارک نداشته اند و حداقل اخباری مبنی بر اندیشه و یا اجرای ایده های مشترک طرح نشده است.

تبلیغات حداقلی موجب شده در بسیاری از سایت های رسمی در لیست پارک های علم و فن آوری استان ها نامی از پارک علم و فن آوری استان اردبیل مشاهده نشود.

در یک سال گذشته پارک علم و فن آوری اردبیل حتی در احقاق جایگاه خود توانمند عمل نکرده و هر چند چشم انداز بزرگی از جمله «تبدیل شدن به قطب دیپلماسی فناوری منطقه در راستای تولید و صدور محصولات شرکت های فناور به کشورهای همجوار از طریق برندسازی محصولات شرکت های دانش بنیان» را پیگیر است اما نگاهی به جایگاه آن نشان می دهد مدیران باید دیدگاه خود نسبت به پارک را تغییر دهند و با صرف تاسیس آن مسئولیت را بر خود تمام شده ندانند.

دغدغه دانشگاهیان این است که غفلت چندین ساله استان اردبیل در شکل گیری پارک به نقطه انتهایی برسد و اهمیت آن در وضعیتی که بارها به ضرورت اقتصاد فن آوری و ثروت اندوزی از این طریق تاکید می شود به شکل مطلوب مورد توجه قرار گیرد.

استاندار اردبیل بارها از مدیران دستگاه های اجرایی استان خواسته است تا برنامه ها و سیاست هایی در راستای اقتصاد فن آوری و اشتغال زایی از این طریق را به جای محدود کردن اقتصاد اردبیل در درآمد بخش کشاورزی در دستور کار قرار دهند.

مجید خدابخش در جلسات متعدد با ذکر مثال هایی در خصوص درآمد زایی قابل توجه صنایع دانش بنیان و در مقابل درآمد محدود بخش کشاورزی تصویری از درآمد های رویایی برای مدیران خود خلق کرده است و کارشناسان در پی طرح این دیدگاه امیدوار تغییر رویه در سیاست گذاری های کلان اقتصادی استان به واسطه صنایع فن آور و دانش بنیان هستند.

تغییر رویه ای که با محدود شدن در جلسات دو ساعته نمی تواند حاصل شود و نیازمند عزمی جهادی است.

منبع:مهر