محل دقیق حادثه کجای مسجدالحرام است؟
محل دقیق حادثه کجای مسجدالحرام است؟

وی با تاکید بر عظیم الجثه بودن جرثقیل سقوط کرده، گفت: این جرثقیل در قسمت فوقانی مسعی و پس از رد کردن ساختمان‌ها به داخل مسجد الحرام سقوط کرده و پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) افتاده است. حجت الاسلام والمسلمین جعفریان در توضیح نقطه مسعی گفت: تکیه مقام ابراهیم به نقطه مسعی قرار دارد و […]

۲۱۱۷۰۰_۲۵۱وی با تاکید بر عظیم الجثه بودن جرثقیل سقوط کرده، گفت: این جرثقیل در قسمت فوقانی مسعی و پس از رد کردن ساختمان‌ها به داخل مسجد الحرام سقوط کرده و پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) افتاده است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان در توضیح نقطه مسعی گفت: تکیه مقام ابراهیم به نقطه مسعی قرار دارد و از سوی دیگر مسعی به سمت شمال شرق کعبه قرار دارد که درست قبله ایرانی‌ها به سمت مقام است و به نوعی ایرانی‌ها این سمت قرار دارند.

وی نقطه سقوط جرثقیل را از محل تجمعات حجاج دانست و ادامه داد: قسمتی که جرثقیل افتاده مرکز تجمع حجاج است به دلیل اینکه هر کس طواف واجب را انجام می‌دهد به پشت مقام آمده و اقامه نماز می‌کند لذا همیشه این نقطه شلوغ است.

این مولف حوزه دین و تاریخ تصریح کرد: علاوه بر این هرکس طواف مستحبی انجام می‌دهد توصیه شده نماز را پشت مقام ابراهیم بخواند اما برای طواف واجب حتما باید نماز در این نقطه خوانده شود.

جعفریان هچنین تصریح کرد: نقطه رخداد حادثه، محل خواندن قرآن است و جزو مکان‌هایی است که زن و مرد با فاصله‌های معین از یکدیگر می‌نشینند و ساعت‌ها قرآن می‌خوانند.

وی همچنین اظهار داشت: کنار اینجا هم قسمتی ویژه بانوان است و اختصاص به خانم‌ها دارد که در واقع می‌توان گفت این نقطه یکی از حساسترین نقاط مسجد الحرام است و شاید هیچ جای دیگری جز مطاف به این اندازه تجمع زائرین وجود نداشته باشد.

جعفریان در تشریح بیشتر جزئیات محل حادثه گفت: جرثقیل در قسمت باز سازی شده یعنی درست بالای مسعی و جایی که طی این ۷ – ۸ سال در حال بازسازی برای توسعه است، سقوط کرده است.

وی این نقطه را قسمت بالای مروه و باب الفتح معرفی کرد و اظهار داشت: جرثقیل دقیقا پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) تا قسمت باب الفتح و جایی که به سمت مروه می‌رود، افتاده است.

منبع: اتاق خبر ۲۴