۱۰۰ هزار تن انگور روی دست باغداران بنابی
۱۰۰ هزار تن انگور روی دست باغداران بنابی

پایین بودن قیمت انگور در شهرستان بناب استان آذربایجان‌شرقی باعث شده بیش از ۱۰۰ هزار تن انگور در دستان باغداران این شهرستان بماند و این در حالی است که انگور به عنوان یکی از محصولات مهم و اساسی کشاورزان شهرستان بناب است ولی این روزها خبرهای خوبی از بازار این محصول به گوش نمی‌رسد.  اخبار […]

۱۳۹۱۰۸۰۱۰۰۰۱۹۵_PhotoAپایین بودن قیمت انگور در شهرستان بناب استان آذربایجان‌شرقی باعث شده بیش از ۱۰۰ هزار تن انگور در دستان باغداران این شهرستان بماند و این در حالی است که انگور به عنوان یکی از محصولات مهم و اساسی کشاورزان شهرستان بناب است ولی این روزها خبرهای خوبی از بازار این محصول به گوش نمی‌رسد.

 اخبار حاکی است هم‌اکنون بیش از یکصد هزار تن انگور در منطقه‌ای که یکی از قطب‌‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود به علت پایین بودن نرخ این محصول روی دست تولیدکنندگان مانده است و نبود بازار مناسب و حتی خریدار شوک بزرگی به اهالی این شهرستان که بیشتر آنان تاکدار هستند، وارد آورده است.

به گفته باغداران بنابی، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم انگور در بازار بناب بین ۹۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰ تومان است که اگر از تلاش و زحمت و انتظار یک ساله باغداران بگذریم، قیمت موجود با توجه به بالا بودن حق‌الزحمه کارگر و هزینه‌های جانبی دیگر به هیچ‌وجه مناسب نیست و در صورت ادامه روند کنونی لطمه بزرگی به اشتغال و توسعه و عمران منطقه وارد می‌شود.

جعفر صادقی مدیر جهاد کشاورزی بناب سطح تاکستان‌های بناب را بیش از ۵ هزار هکتار با متوسط برداشت ۱۸ تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن انگور از باغات این شهرستان برداشت شود.

با این وضعیت، باغداران بنابی به دلیل پایین بودن قیمت انگور در بازار و بالا بودن هزینه تمام شده ترجیح می‌دهند محصولات تولیدی خود را به کشمش تبدیل کرده و با این قیمت محصول خود را به بازار ندهند.

از طرفی شهرستان بناب دارای ۷۵۰ بارانداز انگور برای فرآوری و تبدیل آن به انواع کشمش است و صاحبان این باراندازها علاوه بر محصول تولیدی خود انگور شهرهای شیراز، تاکستان، ارومیه، ملکان و سایر شهرها را خریداری و در باراندازها فرآوری می‌کنند اما به دلیل پایین بودن قیمت انگور کشاورزان منطقه حاضر به فروش محصول خود نبوده و باراندازداران منطقه فعلاً در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.

این در حالی است که همه ساله در فصل برداشت انگور حدود ۱۰ هزار نفر به صورت فصلی در باراندازهای منطقه مشغول به کار می‌شوند.

شهرستان بناب بالغ بر ۲۰ واحد سبزه پاک‌کنی و بسته‌بندی کشمش فعال دارد که محصولات خشکبار و کشمش را پس از فرآوری بسته‌بندی کرده و به خارج از کشور صادر می‌کنند.

سال گذشته بالغ بر ۳۰ هزار تن انواع محصولات خشکبار این شهرستان به خارج از کشور صادر شده بود.