اویاقلیق: پس از سفر هیئت تجاری و نفتی آذربایجان که اخیرا به ایران سفر کرده اند، یک گروه از کارشناسان و متخصصان شرکت نفت خزر به آذربایجان سفر کرده‌اند، تا در مورد توسعه و اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در دریای خزر با شرکت نفت سوکار آذربایجان مذاکره کنند. به گزارش فارس، مسئولان  شرکت […]

اویاقلیق: پس از سفر هیئت تجاری و نفتی آذربایجان که اخیرا به ایران سفر کرده اند، یک گروه از کارشناسان و متخصصان شرکت نفت خزر به آذربایجان سفر کرده‌اند، تا در مورد توسعه و اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در دریای خزر با شرکت نفت سوکار آذربایجان مذاکره کنند.

به گزارش فارس، مسئولان  شرکت نفتی سوکار آذربایجان در این دیدار به طرف ایرانی گفتند: در شرایط فعلی ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در بخش انرژی وجود دارد که می تواند به توسعه اقتصادی دو کشور کمک کند.

با گذشت یک دهه از آغاز فعالیت‌های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، بالاخره در آذرماه سال ۹۰ ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن “با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی” کشف کرد.

میدان نفتی و گازی سردار جنگل، براساس مطالعات نظری و برآورد تقریبی، حدود ۵۰ تریلیون فوت مکعب گاز و ۷ میلیارد بشکه نفت درجا دارد، به طوری که این میدان در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.