بافت تاریخی تبریز قربانی شهرسازی مدرن
بافت تاریخی تبریز قربانی شهرسازی مدرن

به گزارش اویاقلیق،محمدصادق پورمهدی در اولین نشست شهرداران و مدیران مناطق و تاریخی کشور اظهار داشت: در تمام شهرهای تاریخی دنیا بافت قدیمی و تاریخی شهر را اصلاح می‌کنند و بر خلاف ما با کمترین تغییر در این بافت‌ها هویت و تاریخ منطقه را حفظ می‌کنند. پور مهدی با تاکید بر اینکه در دنیا با […]

ریسشبه گزارش اویاقلیق،محمدصادق پورمهدی در اولین نشست شهرداران و مدیران مناطق و تاریخی کشور اظهار داشت: در تمام شهرهای تاریخی دنیا بافت قدیمی و تاریخی شهر را اصلاح می‌کنند و بر خلاف ما با کمترین تغییر در این بافت‌ها هویت و تاریخ منطقه را حفظ می‌کنند.

پور مهدی با تاکید بر اینکه در دنیا با بافت قدیمی و تاریخی شهرها مانند ما برخورد نکرده‌اند، گفت: در ایران متاسفانه ما بافت تاریخی را با بافت فرسوده اشتباه گرفتیم و با خیابان کشی از وسط بافت‌های ارزشمند تاریخی و عدم برنامه‌ریزی مناسب بناها و بافت‌های ارزشمند تاریخی را به نابودی کشاندیم.

وی افزود: گذشته هر ملتی به آثار مکتوب ادبی، هنری، آثار و بناهای تاریخی که عریان‌ترین نمادهای یک ملت هستند نباید یک خانه تاریخی، یک مسجد، یک کاخ و اثر قدیمی در شهر از بین برود باید حواسمان باشد و اجازه ندهیم بناهای تاریخی از بین برود.

معاون فنی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر برخورد آگاهانه و آینده نگرانه مسئولان با مجموعه‌ها و بافت‌های تاریخی شهر گفت: تبریز جزو اولین شهرهایی است که در سال ۱۳۷۴ محور تاریخی فرهنگی آن مطرح و تصویب شده و این شهر به همراه ۸ دروازه آن، محور تاریخی ۴۰۰ هکتاری تبریز را مشخصا معین می‌کند.

وی با اعلام اینکه قرار گرفتن این شهر در مسیر جاده ابریشم و ترکیب شهرسازی گذشته و تاریخی تبریز درس‌های زیادی به ما می‌دهد، افزود: اگر می‌خواهیم محور تاریخی شهر را حفظ کنیم باید طرح و برنامه مشخصی داشته باشیم، لازم است مجموعه تاریخی را با تمام اجزا به صورت یکپارچه ببینیم و حفظ کنیم.

پورمهدی اظهار داشت: بناها و مجموعه‌های تاریخی بدون مشارکت مردم حفظ نمی‌شوند، تشکل‌های مردم نهاد باید شکل بگیرند و بر عملکردهای احتمالا مخرب‌بر بافت تاریخی، نظارت داشته و عکس‌العمل نشان دهند.