سایه سرد تهدید بر سر شاهرگ حیاتی تبریز
سایه سرد تهدید بر سر شاهرگ حیاتی تبریز

اما ترکیدگی گاه و بیگاه این خط انتقال در سالهای بعد، خشکسالی های مداوم و وابستگی شدید آب شرب تبریز به این خط سبب شد تا در کمتر از ۱۵ سال، کیفیت و سلامت این خط به یکی از نگرانی ها و دغدغه های مهم و اصلی مردم و مسئولان تبدیل شود. به گزارش اویاقلیق، […]

اما ترکیدگی گاه و بیگاه این خط انتقال در سالهای بعد، خشکسالی های مداوم و وابستگی شدید آب شرب تبریز به این خط سبب شد تا در کمتر از ۱۵ سال، کیفیت و سلامت این خط به یکی از نگرانی ها و دغدغه های مهم و اصلی مردم و مسئولان تبدیل شود.

به گزارش اویاقلیق، به گفته کارشناسان آب و فاضلاب استان، بیش از ۵۳ درصد منبع تامین آب تبریز و شهرهای اطراف به این خط لوله بزرگ وابسته است و با بروز کوچکترین حادثه و خرابی در این خط لوله، شهرها و روستاهای استان به شدت در معرض بحران بی آبی قرار می گیرند.
شاید اکنون و در نیمه تابستان گرم آذربایجان، تعبیری بهتر از ‘رگ حیاتی’ و ‘شاهرگ آبی’ تبریز، نتوان برای توصیف این خط لوله پیدا کرد.
این موضوع را مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم تائید می کند و با اشاره به وضعیت بحرانی آب استان می گوید: با توجه به تامین ۵۳ درصد آب کلانشهر تبریز از خط آبرسانی زرینه رود، ضرورت دارد تدابیر لازم برای تامین آب از منابع دیگر اندیشیده شود.
علیرضا ایمانلو اظهار داشت: با توجه به اینکه با یک مورد قطعی آب ۳۳ ساعته ناشی از ترکیدگی در روزهای گرم سال در خط انتقال و تأسیسات آبرسانی زرینه رود که ۵۳ درصد ظرفیت آب کلانشهر تبریز را تأمین می کند، توزیع آب با مشکل مواجه شد ضرورت دارد تدابیر لازم برای تامین آب از منابع دیگر اندیشیده شود.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مدیریت مصرف آب در کلانشهر تبریز در سال جاری، با اشاره به حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه به جای چاه های از مدار بهره برداری خارج شده است، افزود: مهندسی مجدد تجهیزات ۲۰ حلقه چاه اعم از اصلاح الکتروپمپ ها، تضمین محل نصب پمپ، اصلاح قدرت برق با افزایش ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه و همکاری با شرکت آب منطقه ای استان برای اتصال طرفین خط فولادی ۳۲ کیلومتر اجرا شده خط دوم زرینه رود، انجام شده است.
ایمانلو با اشاره به شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز و قطع انشعابات پرمصرف و تعویض کنتورهای خراب و اصلاح و بازسازی خطوط انتقال در برخی مناطق استان گفت: مهم ترین اقدامات پیش بینی شده برای این امر در سال ۹۴ حفر و تجهیز چاه های جدید و اصلاح شبکه آب و اجرای خط انتقال آب به شهرستان های استان و لایروبی قنات ها برای افزایش آبدهی است.
این مقام مسئول در ادامه بر بحث فرهنگ سازی در خصوص مصرف آب تاکید کرد و افزود: در این زمینه نیز هماهنگی های لازم با ائمه محترم جمعه و جماعات برای تبیین اهمیت صرفه جویی مصرف آب در خطبه های نماز جمعه و جماعات در همه شهرها و تشکیل جلسات جداگانه در مرکز استان و سایر شهرستان ها با فرمانداران، اعضای شورا و شهرداری ها برای بررسی راه های همکاری و هماهنگی در مدیریت مصرف آب و به حداقل رساندن مصرف آب در انشعابات فضای سبز انجام شده است.

**قطع آب یک هزار مشترک پر مصرف در آذربایجان شرقی
وی ادامه داد: تشویق و ترغیب مردم به مصرف بهینه آب شرب به منظور جلوگیری از هدررفت آب و همچنین چاپ و پخش آگهی های تبلیغاتی در صدا و سیما و جراید در جهت مدیریت مصرف آب و برگزاری مراسم هفته آب با هماهنگی مسئولان آموزش و پرورش استان در تبریز و سایر مناطق همراه با تشویق دانش آموزان برای کمک به تبلیغ و فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب از جمله دیگر برنامه های فرهنگ سازی در استان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به تامین آب استان از طریق ۳۷۶ فقره چاه آب، قنات و چشمه در تشریح وضعیت بخش آب تا پایان سال ۹۳ اضافه کرد: طول شبکه توزیع تا پایان سال گذشته ۸ هزار و ۷۲۶ کیلومتر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت بحرانی آب استان گفت: به مشترکان پرمصرف اعلام کرده ایم در صورت عدم رعایت الگوی مصرف آب قطع می شود که تاکنون انشعاب آب یک هزار مشترک قطع شده است.

منبع:ایرنا