مواد مخدر علت ورود ۷۰ درصد زندانیان به زندان تبریز/ ۷۰ درصد زندانیان بی‌سوادند
مواد مخدر علت ورود ۷۰ درصد زندانیان به زندان تبریز/ ۷۰ درصد زندانیان بی‌سوادند

به گزارش اویاقلیق،علی‌اکبر بنی‌هاشم ظهر امروز در کار گروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فلسفه وجودی زندان‌ها سه مسئله مهم است، اظهار داشت: تلاش می‌شود تا زندانی در مدت زندان توانمندسازی مجدد را پیدا کرده و متنبه شده و اصلاح و تغییر رفتار پیدا کند و در نهایت اصلاح تربیتی پیدا کند. […]

تغبه گزارش اویاقلیق،علی‌اکبر بنی‌هاشم ظهر امروز در کار گروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فلسفه وجودی زندان‌ها سه مسئله مهم است، اظهار داشت: تلاش می‌شود تا زندانی در مدت زندان توانمندسازی مجدد را پیدا کرده و متنبه شده و اصلاح و تغییر رفتار پیدا کند و در نهایت اصلاح تربیتی پیدا کند.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌شرقی گفت: سه عامل فقر وجود دارد که موجب زندانی شدن فرد می‌شود؛ فقر فرهنگی در کنار فقر علمی و بی‌سوادی موجب زندانی شدن فرد می‌شود؛ در حال حاضر ۷۰ درصد زندانیان بی‌سواد هستند و هر چه سواد بالاتر می‌رود بزهکاری نیز کمتر می‌شود.

۸۰ درصد خانواده‌های زندانیان فقیر هستند

وی گفت: فقر مالی و مشکلات اقتصادی و اشتغال نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی هستند که موجب زندانی شدن افراد می‌شود و در حال حاضر نیز ۸۰ درصد خانواده‌های زندانیان استان افراد فقیر هستند.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌شرقی افزود: فقر علمی و آگاهی در خانواده‌های زندانیان نیز دیده می‌شود و خانواده‌های زندانیان جزو آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند و شاخص‌های متعدد آسیب اجتماعی وجود دارد.

بنی‌هاشمی ادامه داد: نیازمند این هستیم تا در مرحله اول تغییر نگرش حاصل شود تا این تغییر نگرش به تغییر رفتار منجر شود تا در نهایت اصلاح رفتاری را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه خدمات به زندانیان استان اشاره کرد و گفت: زندانیان در بدو ورود مورد بررسی پزشکی و سلامت جسمی قرار می‌گیرند و برخی زندانیان تا دو دهه قبل به بیماری مبتلا بودند که ناشناخته مانده و در بدو ورود به زندان بررسی شده و مورد درمان قرار گرفته‌اند.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت روحی و روانی زندانیان توسط کارشناسان امر و متخصصان روانپزشکی و تست‌های روانشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این میان معتادان بیشترین آسیب‌های روحی را دارند و در این میان ۷۰ درصد زندانیان تبریز ورودی به علت موادمخدر هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر مربوط هستند.

راه‌اندازی مدرسه غیرانتفاعی ویژه زندانیان در استان آذربایجان‌شرقی/ ۳ زندانی دانشجو

وی گفت: هزار و ۴۰۰ نفر در زندان تبریز تحت مداوای درمان روانی و روحی قرار دارند و پس از درمان روحی و جسمی به مسائل تربیتی و اخلاقی می‌پردازیم و در حال حاضر ۴۰ روحانی در زندان‌های تبریز حضور دارند که این تعداد در سه سال قبل ۱۷ نفر بوده است.

بنی‌هاشمی از راه‌اندازی مدرسه غیرانتفاعی ویژه زندانیان در استان خبر داد و گفت: هیچ مانعی در زمینه تعلیم و تربیت زندانیان وجود ندارد و ۱۴ زندانی دانشجو داشتیم که ۱۱ نفر از عفو برخوردار شده و در حال حاضر ۳ زندانی دانشجو داریم.

منبع:فارس