جنجال در انتخابات نظام مهندسی آذربایجان شرقی
جنجال در انتخابات نظام مهندسی آذربایجان شرقی

به گزارش اویاقلیق،انتخابات نظام مهندسی ساختمان در دوره های گذشته همواره انتخاباتی چالشی و پر تنش بوده است چرا که تعداد کاندیداها و واجدان شرایط رای دادن از گستردگی بالایی برخوردار هستند. این انتخابات قرار است مهر ماه امسال همزمان با سراسر کشور در تبریز نیز برگزار شود و بیش از ۲۷ هزار عضو سازمان […]

به گزارش اویاقلیق،انتخابات نظام مهندسی ساختمان در دوره های گذشته همواره انتخاباتی چالشی و پر تنش بوده است چرا که تعداد کاندیداها و واجدان شرایط رای دادن از گستردگی بالایی برخوردار هستند.

این انتخابات قرار است مهر ماه امسال همزمان با سراسر کشور در تبریز نیز برگزار شود و بیش از ۲۷ هزار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان نمایندگان خود را در این سازمان مشخص کنند.

اگر چه هنوز خبرهای رسمی از تعداد رد صلاحیت شدگان اعلام نشده است ولی با توجه به نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد محدودیت برای شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر ها به نظر می رسد برخی از اعضای هیئت مدیره فعلی و برخی از نامزدهایی که ثبت نام کرده اند امکان حضور به عنوان کاندیدا در این دوره از انتخابات را نداشته باشند.

در حال حاضر “ایرج شهین باهر” رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی همزمان عضو شورای اسلامی شهر تبریز است و اگر نامه وزیر راه و شهرسازی عملیاتی شود امکان حضور مجدد را نخواهد داشت.

همچنین “یعقوب هوشیار” دیگر عضو هیئت مدیره سازمان که همزمان مسئولیت شهرداری منطقه ۵ تبریز را عهده دار است نمی تواند کاندیدای هیئت مدیره و یا بازرسی شود.

گزارش نصر حاکی است، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و شهرداران مناطق نیز در این دوره ثبت نام کرده اند از جمله “رسول درسخوان” عضو شورای اسلامی شهر تبریز و “عادلی شهیر” شهردار منطقه ۲ تبریز که هنوز تائید حضورشان در انتخابات در هاله ای از ابهام قرار دارد.

گروه ها و ائتلاف های مختلفی نیز در آستانه این دوره از انتخابات در استان فعال شده اند که هر کدام از دریچه ای به موضوع نگاه می کنند.

برخی ها موافق عملیاتی شدن بخشنامه وزیر راه و شهرسازی هستند و معتقدند این امر مقابل فساد را می گیرد و این بخشنامه برای مشخص شدن جایگاه ناظر و مجری است و مقابله با اینکه فردی در دو سوی میز قرار گیرد که خود موجب تضاد منافع می شود.

 در مقابل این طیف برخی ها هم هستند که مخالف اجرایی شدن بخشنامه وزیر می باشند و معتقدند این بخشنامه اشکال شکلی و حقوقی دارد و اظهارات وزیر در این رابطه نوعی قانونگذاری محسوب می شود و در حوزه اختیارات وزیر نیست.

برخز از طیف های فعال در این دوره از انتخابات نظام مهندسی ساختمان همچنین تلاش می کنند با زیر سئوال بردن عملکرد هیئت مدیره فعلی سازمان به نوعی پرونده های رنگینی برای آنان دست و پا کنند و از ابزارهای مختلف برای بیان دیدگاه های خود بهره می گیرند اگرچه هنوز هیچ یک از دستگاه های نظارتی استان در این خصوص اظهار نظر نکرده اند.

شبکه های مختلف اجتماعی از جمله تلگرام این روزهای میزبان اتاق های مذاکره و مشاجره ای است که موضوع انتخابات سازمان را انتخاب کرده اند و طیف های مختلف به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

با وجود اینکه هنوز تاریخ دقیق اعلام اسامی رد صلاحیت شدگان اعلام نشده است ولی با توجه به جو حاکم بر وزارت راه و شهرسازی به نظر می رسد بخشنامه وزیر راه و شهرسازی عملیاتی خواهد شد و در این صورت امکان حضور بسیاری از شهرداران، اعضای شورای شهر و مدیران راه و شهرسازی در انتخابات به عنوان کاندیدا فراهم نشود.