بررسی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه
بررسی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه

به گزارش اویاقلیق،قربانعلی سعادت پیش از ظهر شنبه در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات انتقال آب از دریاچه وان نسبت به برنامه ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام شود. وی […]

به گزارش اویاقلیق،قربانعلی سعادت پیش از ظهر شنبه در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات انتقال آب از دریاچه وان نسبت به برنامه ریزی برای اقدامات عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام شود.

وی با اشاره به طرح ها و اقدامات در حال انجام برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: خوشبختانه مردم استان در طول یکسالی که از اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه می گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک کرده و در راستای اجرای برنامه های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.

سعادت ادامه داد: در همین خصوص، در هفته دولت امسال، با مشارکت جمعی از باغداران، ۱۳۵۷ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد که این امر نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه های احیای دریاچه ارومیه است.

استاندار آذربایجان غربی، انتقال و هدایت آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه، کشت گیاه در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز طوفان های نمکی، تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و انتقال پساب آن به بدنه اصلی دریاچه، مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه کشاورزی، تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن، اصلاح الگوی کشت و … را از جمله برنامه ها و طرح های در حال اجرا برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

استاندار آذربایجان غربی با اعلام حمایت از طرح های موثر در احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: از دانشمندان، پژوهشگران و محققین داخلی و خارجی که طرح های علمی و عملی موثری برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ارائه می دهند، حمایت و دست آنها را به گرمی می فشاریم.

سعادت تاکید کرد: دولت و مردم مصمم به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه هستند و امیدواریم با این همدلی، بتوانیم از این نقطه بحرانی عبور و شاهد بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.

بازدید هیئتی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس از سد شهرچای ارومیه

هیئتی متشکل از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس با همراهی مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان محلی از سد شهرچای ارومیه بازدید کردند.

این هیئت دانشگاهی امروز شنبه به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش های زیست محیطی، انرژی و آب و نیز به کار گیری فن آوری های نوین در کاهش مصرف آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شهرستان سفر کرده است.

هئیت دانشگاهی سوئیس ابتدا طی نشستی در سالن جلسات سد شهرچای اطلاعات لازم در خصوص مشخصات و اهداف این سد توسط دکتر هادی بهادری مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه را دریافت و پس از آن بخشهای مختلف سد شهرچای بازدید کردند.

مخزنی شهرچای ارومیه خاکی با هسته رسی بر روی رودخانه شهرچای و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ارومیه ساخته شده است و آب آن نیز از ارتفاعات شمال غرب کشور در مرز ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد.

این سد به منظور تامین آب کشاورزی به مقدار سالیانه حدود ۱۳۲ میلیون متر مکعب برای بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست و نیز تضمین آب شرب و صنعتی شهر ارومیه به مقدار سالیانه ۶۷ میلیون مترمکعب ساخته شده است.