درناها مهمان پارک ملی دریاچه ارومیه
درناها مهمان پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش اویاقلیق، امید یوسفی  در گفت و گویی افزود: گزارشهای رسیده بیانگر حضور درناها در حاشیه سواحل غربی پارک ملی دریاچه ارومیه و تالابهای جنوبی استان است. وی اظهار کرد: سالانه هفت الی هشت هزار درنا به مناطق مختلف استان و به خصوص حاشیه سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه مهاجرت می کنند. رییس اداره […]

به گزارش اویاقلیق، امید یوسفی  در گفت و گویی افزود: گزارشهای رسیده بیانگر حضور درناها در حاشیه سواحل غربی پارک ملی دریاچه ارومیه و تالابهای جنوبی استان است.
وی اظهار کرد: سالانه هفت الی هشت هزار درنا به مناطق مختلف استان و به خصوص حاشیه سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه مهاجرت می کنند.
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: این پرندگان از روسیه و قفقاز مهاجرت کرده اند و تغذیه عمده آنها پوشش گیاهی حواشی دریاچه ارومیه و تالابهای استان است.
وی با بیان اینکه درناها تا مساعد بودن شرایط جوی در منابع آبی استان ماندگار می شوند، افزود: سال گذشته حضور پرندگان در استان پنج برابر بیشتر از سالهای قبل بود.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: علت افزایش تعداد پرندگان در استان در سال گذشته عدم صدور پروانه شکار و نیز گشت و کنترل و نظارتهای به موقع محیط بانان بوده است.
یوسفی ادامه داد: خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر بسیار مهمی بر مهاجرت پرندگان به این استان دارد به گونه ای که با مقایسه فعلی تعداد پرندگان در استان با سالهای پر آبی دریاچه می توان پی به این موضوع برد.
وی اظهار کرد: تالابها و منابع آبی آذربایجان غربی به دلیل قرار گرفتن در نقاط مرزی و داشتن آب و غذای کافی و امنیت بالا در تمام فصول سال، زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر و بومی است.
یوسفی همچنین گفت: طبق سرشماری زمستان سال گذشته افزون بر ۷۰ هزار پرنده در تالابهای آذربایجان غربی و سواحل غربی پارک ملی دریاچه ارومیه فرود آمدند.
وی ادامه داد: انواع غازها، اردکها، درناها و فلامینگو از جمله پرندگان مهاجری هستند که این استان را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.
آذربایجان غربی بیش از ۳۰ تالاب فصلی و دایمی دارد که سالانه هزاران پرنده به این تالابها مهاجرت می کنند.
تالاب یادگارلو، تالاب کانی برازان، شورگل، دورگه سنگی و حسنلو از جمله تالابهای آذربایجان غربی هستند.
درنا پرنده ای مهاجر با پاها و گردن بلند و رنگ بدن خاکستری سربی است.
صورت و جلوی گردن این پرنده سیاه بوده و پرهای سفیدی از گوشه چشمانش شروع و به پشت سر و گردنش منتهی می شود.
نر و ماده این پرنده هم شکل است ولی پرنده نر کمی بزرگتر به نظر می رسد.
درناها جزو پرندگان تک همسر بوده و اگر عارضه ای در طول زندگی پیش نیاید، به جفت خود وفادار می مانند.