آیت الله نوری همدانی: برای آزادی قره باغ دعا می کنم/ امیدوارم قره باغ به آذربایجان برگردد
آیت الله نوری همدانی: برای آزادی قره باغ دعا می کنم/ امیدوارم قره باغ به آذربایجان برگردد

به گزارش اویاقلیق،آیت ‌الله‌ شیخ حسین نوری همدانی که در جمهوری آذربایجان حضور دارد، اعلام کرد: من به درگاه خداوند برای آزادی قره باغ دعا می کنم و امیدوارم این سرزمین به آذربایجان بازگردانده شود. خبرگزاری «ترند» هم نوشت: آیت‌الله‌ نوری همدانی که به دعوت الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز وارد باکو شده […]

به گزارش اویاقلیق،آیت ‌الله‌ شیخ حسین نوری همدانی که در جمهوری آذربایجان حضور دارد، اعلام کرد: من به درگاه خداوند برای آزادی قره باغ دعا می کنم و امیدوارم این سرزمین به آذربایجان بازگردانده شود.

خبرگزاری «ترند» هم نوشت: آیت‌الله‌ نوری همدانی که به دعوت الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز وارد باکو شده است، گفت از این که در سرزمین تاریخی آذربایجان هستم، مسرورم .

او خاطر نشان کرد:  اسلام دین برابری است و من در آذربایجان این برابری را به عینه دیدم. من فکر می کنم در این زمانه، وحدت مسلمانان از هر دوره دیگری ضروری تر است، پیام قرآن نیز همین است که مسلمین در برابر غیرمسلمانان موضعی سخت، اما در مواجهه با همدیگر همبستگی داشته باشند.

خبرگزاری «آذرتاج» نیز گزارش داد  آیت الله حسین نوری همدانی عالم دینی با نفوذ ایران که در آذربایجان به سر می برد، روز ۳۱ آگوست در خیابان شهداء شهر باکو حضور یافته و نسبت به شهدائی که جان خود را در راه آزادی و تمامیت ارضی کشورمان نثار کرده اند، ادای احترام نموده و دعا کرد.
در این دیدار به آیت الله نوری همدانی که منظره شهر باکو را از بلندترین نقطه شهر تماشا می کرد، درباره تاریخ خیابان شهداء و نیز کارهای مرمت و بازسازی شهر باکو گزارش داده شد.

آیت الله نوری همدانی پس از آشنا شدن با مسجد حیدر، توجه ارائه شده به ارزش های دینی و معنوی در آذربایجان را مورد تقدیر قرار داد. وی به مسجد حیدر یک نسخه قرآن کریم نفیس اهدا کرد.

* بازدید از مرقد نظامی گنجوی

آیت الله نوری همدانی در ادامه دیدار از آذربایجان با حضور در شهر تاریخی گنجه از مزار نظامی گنجوی بازدید کرد.

آیت‌الله‌ نوری‌همدانی، از مراجع تقلید شیعه در سفر خود به جمهوری آذربایجان وارد گنجه شد و از مرقد نظامی گنجوی شاعر ایرانی بازدید کرد.

شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز در این دیدار گزارشی از وضعیت احداث بنای جدید مرقد نظامی گنجوی و مجموعه فرهنگی مجاور آن ارایه و نظامی گنجوی را نه تنها میراث فرهنگی دو کشور بلکه به عنوان شخصیتی فرهنگی متعلق به تمام جهانیان معرفی کرد.وی گفت بعد از استقلال آذربایجان ، این بنای جدید احداث و در اختیار عاشقان علم و ادب قرار گرفته است.

آیت‌الله‌ نوری‌همدانی همچنین عصر دیروز در شهر شاماخی از مسجد تاریخی این شهر که  اخیرا بازسازی شده بازدید کرد.

وی پس از اقامه نماز در این مسجد در جریان مراحل بازسازی مسجد قرار گرفت.

برای اولین بار است که یک مرجع تقلید شیعه به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند.

منبع:عصر ایران