افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی
افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی

به گزارش اویاقلیق،قائم مقام و معاون امور بازرگلنی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی امروز در جمع نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی گفت: در سال ۹۳ صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی به ۲ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود طی سال جاری با ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. راستی […]

jyبه گزارش اویاقلیق،قائم مقام و معاون امور بازرگلنی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی امروز در جمع نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی گفت: در سال ۹۳ صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی به ۲ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود طی سال جاری با ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

راستی با بیان اینکه به جز فرش، در بقیه محصولات صادراتی استان با رشد مواجه بوده ایم، گفت: در چهار ماهه اول سال جاری با ۵۹٫۷ صادرات فرش از استان داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش نشان می دهد.

وی در ادامه با اعلام اینکه در ۴ ماهه نخست سال جاری ۶۳۲ میلیون دلار صادرات غیر نفتی از استان صورت گرفته است، گفت: ۳۶۲ میلیون دلار از این میزان از گمرکات استان انجام گرفته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه از صدور ۱۴۰۰ کارت بازرگانی از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: اعزام و پذیرش هیات های تجاری از دیگر فعالیت های این معاونت بوده است. بعد از توافق هسته ای علاقمندی هیات های تجاری برای حضور در استان بیشتر شده و بخصوص از کشورهای اروپایی درخواست هایی برای حضور هیات های تجاری در استان در دست بررسی است که بزودی هیاتی عالی رتبه از اوکراین در تبریز حضور خواهند یافت.

راستی در ادامه از اعزام هیئت تجاری ایران به کشور آلمان خبر داد و گفت: این هیات به سرپرستی آقای افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت در ۱۶ مهر ماه به آلمان اعزام خواهد شد و علاقمندان برای حضور در این هیات می توانند به این سازمان و یا اتاق تعاون مراجعه کنند.

وی در ادامه از برگزاری ۲۱مین دوره همایش ملی صادرات غیر نفتی در آبان ماه سال جاری در تبریز خبر داد و گفت: این همایش برای بیست و یکمین سال متوالی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه از تشکیل میزهای کشورهای بازار هدف محصولات صادراتی استان در این سازمان خبر داد و گفت: هم اکنون میزهای تجارت ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و عراق در سازمان فعال شده است.

راستی افزود: صادرات استان به روسیه ۷ درصد افزایش پیدا کرده است و امیدوارم با نهایی شدن توافق هسته ای، شاهد رشد خوب صادرات غیر نفتی استان باشیم.

وی در خصوص حوزه تجارت داخلی نیز گفت: ۱۳۰ هزار واحد صنفی، ۴۰۹ اتحادیه و ۱۷ اتاق اصناف در استان فعال است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت در ادامه گفت: ۸۹۵ میلیون دلار از صادرات استان به کالای صنعتی اختصاص داشته است که ۴۴٫۱ درصد صادرات غیر نفتی استان را شکل می دهد.

راستی در ادامه افزود: ۲۷۷ میلیون دلار محصول کشاورزی، ۱۳۷٫۷ میلیون دلار محصولات شیمیایی و پتروشیمی، ۱۸۷٫۴ میلیون دلار فلزات رنگین، ۱۶۴ میلیون دلار سنگ و مواد معدنی، ۱۸۷٫۱ میلیون دلار فرش و صنایع دستی، ۱۳۳ میلیون دلار منطقه آزاد ارس و ۵۱ میلیون دلار سهم تجارت چمدانی بوده است.