پایان مرمت مسجد ۶۳ ستون بازار تاریخی تبریز
پایان مرمت مسجد ۶۳ ستون بازار تاریخی تبریز

به گزارش اویاقلیق به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  آذربایجان شرقی همزمان با هفته دولت  طی مراسمی با حضور مسولین استانی،  شهری،  اعضای هیات امنا و جمعی از اصناف بازار تبریز بهره برداری از مسجد ۶۳ ستون  بازار تبریز  آغاز شد.   حق پرست در آیین افتتاح […]

رقبه گزارش اویاقلیق به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  آذربایجان شرقی همزمان با هفته دولت  طی مراسمی با حضور مسولین استانی،  شهری،  اعضای هیات امنا و جمعی از اصناف بازار تبریز بهره برداری از مسجد ۶۳ ستون  بازار تبریز  آغاز شد.  

حق پرست در آیین افتتاح این بنای تاریخی  با اشاره به اهمیت کاربردی بودن و وجود حیات در مساجد و اماکن مذهبی گفت: در جهت حفظ بناها باید کاربری ها حفظ شوند چرا که  کاربری در این اماکن به منزله روح در کالبد بناها است.

 وی کار مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی را بدون توقف عنوان کرد و گفت: میراث فرهنگی  تا به امروز بیش از ۲۰۰ مسجد را در استان مرمت کرده  که پیش از مرمت تقریبا غیر قابل استفاده بوده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان با بر شمردن ویژگی های منحصر بفرد در معماری  بازار تبریز آن  را یک الگوی زنده و پویا از یک الگوی تاریخی و اسلامی دانست و تصریح کرد: عدم بهره مندی از این الگو ها موجب شده تا شهرسازی های جدید فاقدهویت باشد.

 وی با تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری  بناهای  مرمت شده از سوی مردم و استفاده کننده گان افزود: بازار تبریز یک اثر ثبت شده جهانی است و کسانی که از آن استفاده می کنند باید با مقررات و میراث فرهنگی آشنا شوند، چراکه  آثار تاریخی ثبت شده توسط بازرسان حتی در سطح بین المللی رصد می شوند.

حق پرست از تخصیص اعتبار ده میلیارد ریالی  در سال ۱۳۹۴ برای بازار تبریز خبر داد و افزود:  امید است با حمایت و همراهی مسولین و نمایندگان استان امسال اتمام مرمت مسجد صادقیه و بناهای سرای شازده و و میرزا شفیع و مسیر گشایی  ورودی مسجد ۶۳ ستون را شاهد باشیم. وی همچنین اظهار  امیدواری کرد تا مساله تاسیسات گرمایشی مسجد هم قبل از شروع فصل سرما به اتمام برسد.

 فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس  شورای اسلامی  نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای مرمت  مسجد ۶۳ ستون، با اشاره به پی گیری های مجدانه با هدف  جذب و تامین اعتبار از کمیسیون تلفیق مجلس خاطر نشان کرد: مسجد مقبره و مسجد ۶۳ ستون دو مسجدی بودند که مدت ها درگیر جذب اعتبار برای مرمت و بهسازی آنها بودیم که به حول و قوه خداوند متعال محقق گردید.

وی ضمن قدردانی از زحمات شهردار منطقه ۸، با اشاره به مناسب نبودن و ناهمواری  مسیر کف بازار برای رفت و آمد مردم، خواستار اقدام جدی برای بهسازی و کف سازی مناسب در شان نام بازار تاریخی تبریز شد.

در ادامه این مراسم  مدبر شهردار منطقه ۸ تبریز، با تشریح فعالیتها  و تعاملات صورت گرفته بین شهرداری منطقه ۸ و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اعلام کرد: این شهرداری آماده است  تا با حمایت های شورای شهر و شهردار تبریز نسبت به حل مشکلات زیر ساختی نظیر فاضلاب بازار و کف سازی آن اقدام نماید. مدبر از تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی برای اجرای زیر ساخت های بازار تاریخی تبریز خبر داد و گفت: شهرداری منطقه ۸ تا زمان حل شدن مشکل فاضلاب بازار تبریز، در حد قابل قبولی لکه گیری اماکن مورد نیاز را انجام خواهد داد.

شایان ذکر است؛  این مراسم با اقامه نماز جماعت با حضور مدعوین محترم، اصناف و کسبه بازار خاتمه یافت.