ظریف: توافق هسته‌ای تهدیدها را از منطقه دور کرد
ظریف: توافق هسته‌ای تهدیدها را از منطقه دور کرد

به گزارش اویاقلیق،محمد جواد ظریف پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت کشور در سومین سال فعالیت دولت و تدبیر و امید مناسب است، اظهار داشت: از این رو وزارت امور خارجه نیز در این راستا تمام تلاش خود را به عنوان بازوی توسعه اقتصاد مقاومتی […]

زسبه گزارش اویاقلیق،محمد جواد ظریف پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت کشور در سومین سال فعالیت دولت و تدبیر و امید مناسب است، اظهار داشت: از این رو وزارت امور خارجه نیز در این راستا تمام تلاش خود را به عنوان بازوی توسعه اقتصاد مقاومتی به کار خواهد بست.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دیپلماسی تحقق اهداف با حداقل هزینه‌هاست، افزود: وزارت امور خارجه نباید به صورتی عمل کند که باری را بر دوش کشور بگذارد.

قاعده بازی ما کمک به توسعه است

وزیر امور خارجه کشور با اشاره به اینکه باید شرایط کنونی کشور را به عنوان یک فرصت ببینیم و از آن حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم، ابراز داشت: قاعده بازی ما کمک به توسعه است و باید به میزان  قابل توجهی وضعیت چابکی را در کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل شرایط حاکم بر کشور بعد از انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس وزارت امور خارجه کشور رنگ و بوی و سیاسی گرفته است، ابراز داشت: این در حالی است که رسالت روابط خارجی به ویژه برای کشور ایران که مزیت‌های دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی دارد باید در این امور توسعه یابد و ما در حال حاضر به دنبال توسعه این نوع روابط هستیم.

ظریف در ادامه هدف از انجام مذاکرات هسته‌ای را از بین بردن فضای ایران هراسی و امنیت سازی ایران در سطح جهانی عنوان کرد و بیان داشت: این اقدام می‌تواند فضای بسیار خوبی را برای کشور در جامعه جهانی ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به صدور بیانیه ۱۴ ماده‌ای از سوی جمهوری اسلامی بعد از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ابراز داشت: در این بیانیه موضوعاتی همچون تقویت بنیه دفاعی کشور، حمایت از متحدین ما در منطقه در برابر تروریست و توقعات ما در نحوه اجرای برجام در آن ذکر شده است و به عنوان سند شورای امنیت ثبت شده است و همگان آن را مطالعه کرده‌اند.

رفتار مجلس را به خودشان واگذار می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان رفتار مجلس در برابر این بیانیه را به خودشان واگذار کرد و افزود: مجلسی‌ها خودشان باید تصمیم بگیرند که چطور با این بیانیه برخورد کنند چرا که این بیانیه جامع است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فکت شیت نیز گفت: فکت شیت یک اقدام آمریکایی است و در کشور در خصوص توافق هسته‌ای و از آنجایی که رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها از صبح تا شب در این باره سخن می‌گویند جایگاهی ندارد.

ظریف اضافه کرد: ما در ایران نیازی به فکت شیت نداریم و اطلاع رسانی‌ها صورت گرفته است هر چند برخی از این اظهارات الزاما همه فکت نبوده و برخی حرف‌های گفته شده غیر فکت بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای در صدد هستند که توافق هسته‌ای را به توافق منطقه‌ای گره بزنند و از آنجایی که شما سفرهای خود را از منطقه آغاز کردید و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد آیا شما به ریاض سفر دارید یا خیر، ابراز داشت:  ما به صورت اصولی برای روابط با منطقه تفاوتی قایل نیستیم و اعتقاد داریم توافق برای کل منطقه است و هیچ یک از همسایگان نباید احساس نا امنی بکنند.

توافق هسته‌ای ایران در واقع تهدیدات جدی را از منطقه دور کرد

وزیر امور خارجه کشور با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران در واقع تهدیدات جدی را از منطقه دور کرد و برخی از کشورهای نگران منطقه باید بازنگری در دیدگاه خود داشته باشند، افزود: این بازنگری‌ها با توجه به اقدامات نافرجام و غیر سازنده که در منطقه و به ویژه در کشور یمن صورت می گیرد، ضروری است.

ظریف با اشاره به اینکه کشور ایران آمادگی خود را برای گفتگو با تمام همسایگان خود اعلام کرده است، افزود: هرگاه کشوری آمادگی داشته باشد با ما پای میز گفتگو بنشیند، همچنان اعلام می‌کنیم که اولویت جمهوری اسلامی ایران حسن روابط با کشورهای اسلامی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وجود برخی از دیدگاه‌های مختلف و غیر کارشناسانه در کشور در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: از اینکه در کشور ایران دیدگاه‌‌‌های مختلف عنوان می‌شود و چند صدایی در کشور وجود دارد خوشحالم و باید یادآور شوم که در این دوره اظهار نظر همگانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز بروز و ظهور یافته که در گذشته اینچنین نبوده است.

منتقدان از آب ریختن به آسیاب دشمن بپرهیزند

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اظهار نظرات در خصوص مذاکرات هسته‌ای باید با در نظر گرفتن دو شاخصه مهم عنوان شود، افزود: از این رو توجه به منافع ملی و جلوگیری از آب به آسیاب دشمن ریختن از جمله شاخصه‌هایی است که باید در صورت اعلام نظرات کارشناسانه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی منتقدان که عموما منتقدان داخلی هم هستند باید توجه داشته باشند که نباید با اظهار نظرهای غیر کارشناسانه زمینه تحقیر مردم ایران را فراهم کنند چرا که مردم دنیا به فهم، منطق و سیاست ایرانیان احترام می‌گذارند و تاکنون نشنیده‌ام که شخص بیگانه‌ای به شکست و تحقیر کشور ایران در این مذاکرات اقرار کند و آنچه شنیده شده است از داخل و منتقدان داخلی کشور است.

ظریف ابراز داشت: جامعه جهانی معتقد است که کشور ایران در قالب توافق توانسته است با قدرت‌های بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند و با سیاست منطق به خواسته‌های خود دست یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تفویض اختیارات به استانداران نیز ابراز داشت: تصمیم‌گیری‌های خوبی در این زمینه در کشور انجام شده است و اگر قرار باشد این طرح اجرایی شود استان اصفهان از جمله گزینه‌‌های مطرح است.

توافق ۱۰ ساله وین تمدید نمی‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه توافق و قطعنامه سازمان ملل در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، ۱۰ ساله است، افزود: این توافق تمدید نخواهد شد و امکان دارد که برخی از اتفاقات تا قبل از این سال بیفتد.

وی با بیان اینکه ما خواستیم در این توافق تاریخی را مشخص کنیم که ایران در یک بازه زمانی پرونده ایران در شورای امنیت را ببندد، ابراز داشت: این تاریخ ۱۰ ساله تعیین شد و پس از آن پرونده از شورای امنیت خارج خواهد شد.

ظریف اضافه کرد: در اینکه بعد از  سال محدودیت‌های تسلیحاتی و پس از ۸ سال محدودیت‌های موشکی برداشته می‌شود، هیچ شکی نیست.

برجام موانع تحریمی را برمی‌دارد/ تحریم‌ها تا ۳ ماه آینده برداشته می‌شود

وی با اشاره به اینکه برجام موانع تحریمی را برمی‌دارد، اضافه کرد: مابقی پیشرفت در اقتصاد به سیاست‌های دولت بر می‌گردد و ما باید از این فرصت بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه طی ۳ ماه آینده تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اضافه کرد: اما باید توجه داشته باشیم نمی‌توان از فردای روز برداشته شدن تحریم‌ها به دنبال بهبود شرایط باشیم وجود ندارد بلکه باید با افزایش صادرات، استفاده از تسهیلات بانکی و مالی بین‌المللی و جذب سرمایه گذاران داخلی نسبت به این امر توجه داشته باشیم.

وی در ادامه در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس نیز افزود: ما این سفارت را نبسته بودیم که باز کنیم و باید توجه داشته باشیم که بازشدن سفارت انگلیس به این معنا نیست که ما با این کشور اختلافی نداریم بلکه این اقدام در واقع باز شدن راه گفتمان است.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص تامین امنیت حجاج برای سفر به حج نیز ابراز داشت: تمام تمهیدات امنیتی برای این امر اندیشیده شده است ضمن اینکه ما در اصلاح روابط با عربستان نیز برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و مشکلی برای حجاج ایرانی پیش نخواهد آمد.

منبع:مهر