بحران خودروسازان گویی به اوج خود رسیده است و مسئولان این صنعت به هر دستاویزی مستمسک می جویند تا از این اوضاع خارج شوند؛ برای این کار هم دست به هر اقدامی می زندد از مقابله به مثل های رسانه ای تا تهدید بازار خودرو با روش های مختلف و متهم کردن حرکت خودجوش مردمی […]

بحران خودروسازان گویی به اوج خود رسیده است و مسئولان این صنعت به هر دستاویزی مستمسک می جویند تا از این اوضاع خارج شوند؛ برای این کار هم دست به هر اقدامی می زندد از مقابله به مثل های رسانه ای تا تهدید بازار خودرو با روش های مختلف و متهم کردن حرکت خودجوش مردمی به جریان های پشت پرده و حتی برگزاری یک شوی هماهنگ شده تلویزیونی درباره قیمت خودرو.

در روزهای گذشته و در جریان برنامه تیتر، موضوع افزایش یا کاهش قیمت خودرو یک بار دیگر از موضوعاتی بود که به بحث گذاشته شد و نماینده سه طیف، یکی از سوی خودروسازان دیگری از شورای رقابت و یک نماینده مجلس در این برنامه حضور داشتند تا بتوانند راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند.

اما متاسفانه این برنامه هم به سرنوشت برنامه های دیگر این تلوزیون دچار شد و علارغم اینکه این بار رئیس شورای رقابت و نماینده حاضر اندکی از مواضع مردم دفاع کردند اما مشاور انجمن خودرو سازی ها داودد میرخانی رشتی، همانند رئیس این انجمن بار دیگر با سخره گرفتن حرکت های مردمی، آن را به توهم تشبیه کرد.

این صحبت های رشتی بازتاب های زیادی در بین مردم ایجاد کرد و حتی به نوعی کمپین خودرو صفر را نیز تقویت کرد، اما این تنها پیامد این ماجرا نبود و این صحبت های مشاور انجمن خودرو سازی ها باعث واکنش هایی از درون مجلس نیز شد.

سید هادی حسینی در گفت و گو با تابناک در باره این موضوع اظهار داشت: الان زمانی نیست که بخواهیم در باره ماهیت یک انجمن حرفی بزنیم و بجای آن باید به این نکته توجه کرد که انتخاب های خودش را را خوب انجام دهد اما متاسفانه انتخاب های ما انتخاب شکیل و زیبایی نیست.

وی گفت: کسی که از طرف یک انجمن انتخاب می شود، فرقی نمی کند انجمن خودرو سازان، قطعه سازان یا هر چیز دیگری و حتی خود من نماینده که منتخب مردم یک شهر هستم، باشد. دیگر شخصیت من معرف آن شهر و مردمی هست که مرا انتخاب کرده اند، بنابراین مردم باید در انتخاب خودشان انتخاب کنند تا اینگونه در مخمسه نیافتند و دوم خود شخص انتخاب شونده است؛ من مشاور انجمن خودرو سازی ها را آدم بدی ندیدم اما انسجامی در گفته هایش وجود نداشت.

وی گفت: البته نکته بعدی هم متوجه تلیوزیون است، رسانه ملی باید در انتخاب افراد دقت کند و وقتی کسی را دعوت می کند باید بداند که وزن وی چقدر است، این یک رسانه ملی است و شان بالاتری دارد، در باره صنعت خودرو هم این همه صحبت کردن ندارد یعنی دیگه جای صحبت باقی نماینده است.

وی گفت: در ۳۰ سال گذشته هیچ وقت هیچ چیزی قیمتش پایین نیامده است و متاسفانه شده یک قانون نانوشته، ما در حال حاضر چیزی به اسم خودرو ملی در کشور نداریم خودرویی که تمام قطعات آن از خاج تامین می شود که نشد خودرو ملی، اما باید کاری کنیم که درست شود.

وی گفت: وقتی یک سیستمی اصلاح پذیر نیست خود به خود حذف خواهد شد، دولت هم باید در این راه باید کمک کند اما به نظر می رسد که دولت هم این کار را نمی کند و همه چیز را ول کرده است.

این نماینده مجلس گفت: ما ۵۰ سال است که درجا می زنیم ، و سی سال است که مرتب آن را خراب کرده ایم، دولت تاثیرات مخرب زیادی در این بخش ایجاد کرده است، در حال حاضر دولت مدیر عامل معرفی می کند، در هیات مدیره نقش دارد، در سطوح مختلف نقش اساسی دارد.

اقتصاد ما یک اقتصاد مریض است و هرگز با این وضعیت درست نخواهد شد، زمانی از هاشمی طبا سوال کردند که چرا ما در جام جهانی از فرانسه گل خوردیم جواب داد ما کجا گل نخورده این که این یکی از انها باشد؟ فوتبال فرقش با صنعت این است که بعد از ۹۰ دقیقه بردو باخت معلوم می شود اما در جاهای دیگر این زیاد نمود ندارد اما ما در صنعت و کشاوزی و خودرو سازی باخته ایم الان هم اینجا ول معطل هستیم.

همچنین عیسی امامی نماینده دیگر عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: خودرو سازی ها با این گونه حرف ها به جایی نخواهند رسید اینها نگران این هستند که نتواند در بازار جدید مقاومت کنند، و از گردونه رقابت حذف شوند.

این نماینده گفت: همین روز گذشته بود که خودرو خود من در یکی از گردنه های کشور به یک باره یکی از شیلنگ های آن از بین رفت و بعد از چندین ساعت با بوکسل توانستیم خودرو را به یک شهر نزدیک منتقل کنیم، وضعیت خودرو سازی های ما الان اینطوری هست و این اصلا قابل رقابت با هیچ جایی نیست.

وی گفت: طبیعی است الان مردم نگران باشند و نخواهند خودرو خریداری کنند، الان مردم از روی اجبار دارند این کار را انجام می دهند و اگر موارد و انتخاب دیگری وجود داشت هرگز سراغ این خودرو ها نمی رفتند، مردم حق دارند نخرند و کسی نمی تواند اینها را مجبور کند که این خودرو را خریداری نکند.

وی گفت: به بهانه حمایت از تولید در را به روی ورورد خودرو های خارجی بسته ایم و تعرفه ای که الان باید ۳۰ درصد می شد را بالای ۴۵ درصد می یریم، ما اعتقاد داریم که باید از تولید کننده حمایت شود و باید به تولید ملی کمک کرد اما اگر کسی خودش نخواهد این کار را کند و ارتقا پیدا کند دیگر نمی توان برای او کاری کرد.

در مرز مهران هزاران دستگاه خودرو ایرانی وجود دارد و مقامات ایرانی اجزاه ورورد آن به خاک عراق را نمی دهد و دلیل آن تنها بی کیفیتی است و همون نگرانی که الان در کشور ما و خریداران داخلی دارند آنها هم دارند و بنابراین خودرو از ما نمی خرند.

وی گفت کار دیگری که باید در این میان انجام داد این است که کیفیت خودرو ها باید افزایش پیدا کند و بعد از آن باید قیمت را متناسب با آن از مردم گرفت نه اینکه ما بدهی های خود را هم از مردم طلب کنیم و به قیمت روی ماشین بکشیم. این آقایان نباید انحراف ایجاد می کردند و نباید در کشور های دیگر شروع به تولید می کردند، کشور ما این توان را نداشت که این گونه سرمایه گزاری ها را انجام دهد و الان شما می بینید که هزینه ورشکستگی این خودرو سازی ها را باید مردم بدهند.