چاره‌جویی بن بست اشتغال به تدبیر علم/دانشگاهی که شغل تولید می‌کند
چاره‌جویی بن بست اشتغال به تدبیر علم/دانشگاهی که شغل تولید می‌کند

به گزارش اویاقلیق،کارگاه زنده تولید هنر در کانون فرهنگی هنری دانشگاه محقق اردبیلی در اغلب ساعات روز شلوغ است و دانشجویان مرتبا در رفت و آمد هستند. اینجا نه کسی اخم می کند و نه بر خلاف برخی کلاس های دانشگاهی که ساعات ها کش می رود و پاها برای اتمام کلاس ضرب می گیرد، […]

یرسبه گزارش اویاقلیق،کارگاه زنده تولید هنر در کانون فرهنگی هنری دانشگاه محقق اردبیلی در اغلب ساعات روز شلوغ است و دانشجویان مرتبا در رفت و آمد هستند.

اینجا نه کسی اخم می کند و نه بر خلاف برخی کلاس های دانشگاهی که ساعات ها کش می رود و پاها برای اتمام کلاس ضرب می گیرد، کسی به پایان ساعت کار خود فکر می کند.

 دانشجویان پشت بوم ها و میزهای کار دست به قلم و مداد گرفته اند به حدی محو در تولیدات هنری خود هستند که توجهی به گذر زمان ندارند.

نادیا دوستدار بوم نقاشی را مقابل خود گذارده و با دقت و ظرافت خطی به خطوط گل های روی بوم اضافه می کند. بعد از اینکه چند دقیقه کنارش می ایستم متوجه حضور من می شود. دست از کار می کشد و به من لبخند می زند.

این دانشجو عاشق هنر است و معتقد است در فضای به وجود آمده کانون هنرهای تجسمی می تواند در ورک شاپ های زنده برگزار شده به جد علایق خود را دنبال کند.

خیلی زود و شتابزده مکالمه اش را با من تمام می کند و در تمام مدتی که همین چند جمله را به زبان آورده نگاهش را از بوم نگرفته است.

علاقه هنری ایجاد شده در بین دانشجویان موجب شده رقابت سالمی بین آن ها ایجاد شود و در این میان مربیان و اساتیدی که از آثار بازدید می کنند به عینه شاهد تاثیر این رقابت سالم در بهبود تولیدات هستند.

تلاش برای آموزش هنر از مسیر صحیح

کانون های فرهنگی هنری دانشگاه محقق اردبیلی که شامل کانون های شعر و ادب، تئاتر، صنایع دستی، فیلم و عکس، گردشگری، محیط زیست، مطالعه و پژوهش، هنرهای تجسمی، هلال احمر، آسیب های اجتماعی و همیاری است تلاش کرده مهمترین سرشاخه های مورد توجه و علاقه دانشجویان را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کند.

تا جایی که سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی فعال سازی این کانون ها را پاسخی به کشف و تربیت و پرورش علایق هنری دانشجویان دانست.

گودرز صادقی با بیان اینکه تولید زنده هنر و برگزاری نمایشگاه دائمی و ورک شاپ در دستور کار کانون ها قرار گرفته است، اضافه کرد: هدف این است که حتی تربیت هنری از مسیر صحیح علمی باشد و خلاقیت و استعداد هنری دانشجویان به شکل علمی پرورش یابد.

وی متذکر شد: در این راستا از تمامی ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه به شکل مطلوب استفاده شده و مربیان و اساتید علمی در فعالیت های کانون ها مشارکت دارند.

معرفی پتانسیل ها به بازار کار

نسترن محمدی در حالی که مداد سیاه خود را مورب روی کاغذ می کشد، معتقد است هر دانشجویی به کانون قدم گذاشته به یکی از رشته های هنری علاقه مند شده است.

وی افزود: به عنوان مثال سفال گری، منبت و معرق، عکاسی، شعر، مجسمه سازی، نقاشی، طراحی و یا تولید صنایع دستی از جمله رشته های هنری است که مرتبا تعداد بیشتری دانشجو را به خود جلب می کند.

این دانشجو البته دغدغه ای نیز دارد و آن معرفی این پتانسیل ها به بازار کار است؛ چرا که به اعتقاد وی فضای علمی دانشگاه موجب می شود حتی یک اثر هنری قاعده و نظم علمی به خود بگیرد و بی شک یک سرو گردن بالاتر از تولیداتی باشد که در بازار به وفور به چشم می خورد.

محمدی تصریح کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه دانشجویان شاغل به امورات هنری اغلب در رشته های دانشگاهی مرتبط تحصیل می کنند، معرفی پتانسیل آن ها می تواند زمینه اشتغال آفرینی را موجب شود.

پاسخ به یک دغدغه، ضرورت کلان نگری

نسترن بعد از طرح دغدغه هایش به خطوط سیاه خود که یکی پس از دیگری روی کاغذ سفید می نشیند و اعجاز می آفریند، بر می گردد.

فروش تولیدات هنری و از همه مهمتر اشتغال آفرینی دانشجویان از دغدغه هایی است که این روزها به کررات شنیده می شود.

استاندار اردبیل بارها از سهم قابل توجه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ابراز نگرانی کرده است و در عین حال تاکید داشته که ایجاد شغل وظیفه دولت نیست و با محدود شدن سهم استخدام جوانان جویای کار نباید به استخدام دولتی دلخوش کنند.

تمامی خلاقیتی که در کارگاه های هنری دانشگاه موج می زند به نظر با این نگرانی در محدودیت فرصت های شغلی به بن بست می رسد. با این وجود معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی تغییر رویکردی را دنبال می کند که به نظر کارشناسان فرهنگی یک ضرورت است. اینکه دانشگاه به صرف فارغ التحصیل کردن دانشجو بسنده نکند و به بازار اشتغال وی نیز بیندیشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری به دنبال هدایت صحیح خلاقیت و استعداد هنری دانشجو هستند، تصریح کرد: در نهایت ما در نظر داریم بازارچه های دائمی فروش تولیدات هنری را در محل کانون ها فعال کنیم.

عباس فنی اصل در خصوص نحوه فعالیت این بازارچه گفت: در واقع دانشجو می تواند در محل تولید اثر هنری نسبت به فروش آن اقدام کند که خود فرصتی برای درآمد زایی و آموزش شیوه های کسب درآمد و کارآفرینی است.

وی سیاست جدید دانشگاه را توجه به توسعه رشته هایی متناسب با بازار کار جامعه دانست و تاکید کرد: در واقع ما به دنبال این هستیم که دانشجو را در میانه راه رها نکنیم و تا مرحله کارآفرینی و ایجاد زمینه شغلی هدایتگر وی باشیم.

خبر ایجاد بازارچه لبخند دانشجویان کارگاه هنری را پر رنگ تر کرده است. قلم ها با سرعت و قوت بیشتری روی بوم می لغزد و نگاه ها عمیق تر از قبل روی تولیدات هنری متمرکز شده است.

اینجا یک کارگاه زنده از تولید به مصرف است که حتی به قدر کوچک گره اشتغال را به تدبیر علم گشوده است. با این وجود صف طولانی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر از آن است که کانون های فرهنگی هنری بتواند به دغدغه اشتغال آن ها پاسخ دهد.

به تعبیر سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی فقط ۱۳ درصد از دانشجویان غیر پزشکی استان در این دانشگاه مشغول به تحصیل اند و این یعنی مسئولیت سنگینی متوجه سایر دانشگاه ها است که در پاسخ به دغدغه اشتغال سهیم شوند.

صادقی توسعه رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار، توسعه تحصیلات تکمیلی، فعال سازی بخش پژوهش و تولید علم متناسب با نیاز جامعه و حمایت از کارآفرینان را از جمله برنامه های در دست اقدام این دانشگاه برشمرد.

وی تاکید کرد: در عین حال باید ایده های نو در خصوص کارآفرینی به جد مورد توجه قرار گیرد و تمامی دانشگاه ها سهم خود در این خصوص را ایفا کنند تا بتوان تاثیری محسوس را شاهد بود.

کارشناسان معتقدند تولید دانشگاه ها امروز اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی است اگر راکد مانده و در بازار کار جای مطلوب به خود نگیرد به منزله درجا زدن دانشگاه در رسالت خود است. در حالی که با ایده های کوچک می توان موج عظیم بیکاری را سد کرد و از ضربات مداوم آن کاست.

منبع:مهر