جنگل های ارسباران ثبت جهانی می شود
جنگل های ارسباران ثبت جهانی می شود

به گزارش اویاقلیق،فرهاد نظری با اشاره به تهیه پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی، اذعان کرد: این پرونده باید تا پایان سال برای ثبت ارسال شود و ما این اقدام را قطعا انجام می‌دهیم. وی با توضیح وضعیت جغرافیایی این اثر طبیعی گفت: ارسباران ناحیه وسیع کوهستانی است که در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد. […]

ریبه گزارش اویاقلیق،فرهاد نظری با اشاره به تهیه پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی، اذعان کرد: این پرونده باید تا پایان سال برای ثبت ارسال شود و ما این اقدام را قطعا انجام می‌دهیم.

وی با توضیح وضعیت جغرافیایی این اثر طبیعی گفت: ارسباران ناحیه وسیع کوهستانی است که در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این اثر طبیعی از شمال کوه قوشا داغ ، در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲،۴۶۰ هکتار از اراضی این منطقه را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.

مدیرکل ثبت بناها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی با بیان این که این جنگل‌ها علاوه بر این که آثار تاریخی همانند قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، قلعه مردانقم و غیره را دارد بر قابلیت توریستی این نقطه تاکید کرد و گفت: این اثر طبیعی همچنین پتانسیل‌های بسیاری در حوزه کشاورزی، دامداری، باغبانی، زنبورداری و البته صنایع دستیدارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ییلاق‌های متعدد در مناطق کوهستانی علاوه بر زیبایی طبیعی‌شان فرصت مناسبی برای مشاهده فرهنگ عشایری است. لذا ییلاق ایل بسطاملو در مراتع بین روستای شجاع‌آباد و قلعه بابک (قلعه بذ)، کوه‌های روستای علی‌آباد (کلیبر)، چپرلی و آقداش از دیدنی‌ترین ییلاق های موجود در کشور است.

نظری در پایان با تاکید بر قابلیت‌های طبیعی جنگل‌های ارسباران، گفت: از نظر جغرافیای گیاهی، ارسباران محل برخورد سه اقلیم مختلف خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای است که طبیعت بکری را ایجاد کرده است. همچنین این جنگل‌ها دارای شگفتی‌هایی نظیر کوانق درخت چنار کهنسال شادابی است به قطر تقریبی سه متر، درخت سرو عجیبی در قبرستان روستای صومعه که در تمام قسمت‌های تنه خود حتی شاخ‌های کوچک حالت پیچ خورده دارد، درخت کهنسال بلوط در روستای چریق و درختان چنار کهنسال در روستاهای شاه‌حیدر، مکیدی و طوعلی سفلی است.

منبع:میزان