لبخند تلخ شهروندان شهر جدید سهند
لبخند تلخ شهروندان شهر جدید سهند

شهر جدید سهند، زمانی نگین شهرهای‌ آذربایجان می‌شود، که به تمام زیرساخت‌های آن توجه و در ضمن بازنگری اصولی به طرح جامع این شهر صورت گیرد. سیاست ایجاد شهرهای جدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به یقین یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین سیاست‌هایی است که در زمینه شهرسازی و به طور کلی شهرنشینی […]

fشهر جدید سهند، زمانی نگین شهرهای‌ آذربایجان می‌شود، که به تمام زیرساخت‌های آن توجه و در ضمن بازنگری اصولی به طرح جامع این شهر صورت گیرد.

سیاست ایجاد شهرهای جدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به یقین یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین سیاست‌هایی است که در زمینه شهرسازی و به طور کلی شهرنشینی اتخاذ شده است. این شهرها با اهدافی چون کاهش تراکم شهری، تعدیل جمعیت شهر مادر، بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی، رونق اقتصادی در مناطق  مورد نظر،‌ حمایت از سیاست افزایش ایجاد اشتغال، تامین مسکن مناسب و ……. از سال ۱۳۶۴ که استراتژی شهرهای جدید را هیئت وزیران تائید کرد عملاً آغاز شد.

فعالیت مربوط به طرح شهر جدیدسهند از اول بهمن ماه ۱۳۶۶ آغاز و در تاریخ ۹ آذرماه ۱۳۷۰ شرکت عمران شهر جدید سهند به صورت ۱۰۰ درصد دولتی تاسیس و جزو شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید ایران شد.

برای ساماندهی جمعیت روبه رشد کلانشهر تبریز و ایجاد اشتغال و نظام ساماندهی اسکان و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی، شهرجدیدسهند در بهمن ماه سال ۶۶ در استان آذربایجان‌شرقی در محور ارتباطی تبریز آذرشهر در منطقه پایکوهی در دامنه کوه معروف سهند در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تبریز مکانیابی و درآبان ماه ۱۳۶۹ به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید.

به هر حال، شهر جدید سهند در سال ۱۳۸۷ به عنوان پنجاه و هشتمین شهر آذربایجان‌شرقی، در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر، به منظور اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز به وجود آمد، وجود دانشگاه صنعتی سهند در این مکان بر اهمیت این شهر افزوده است. به طوری که هم اکنون شهر جدید سهند در چهار فاز ساخته شده و در حال حاضر این شهر بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع این شهر جدید هم انتقال، ۲۵۰ هزار نفر دیگر مدنظر قرار گرفته است، که به نظر می‌رسد، با توجه به عدم تکمیل برخی زیرساخت‌های مناسب رفاهی، خدماتی، عمرانی و بهداشتی و درمانی، و به خصوص نداشتن بسترها و امکانات لازم و ضروری اولیه یک جامعه در این شهر، انتقال این همه جمعیت، در واقع خیانت به حق شهروندان این شهر است.

با توجه به استقبال گسترده از سکونت در شهر جدید سهند و استقرار مساکن مهر در این شهرجدید، مشاوران ذیصلاح شهرسازی در قالب تجدید در طرح جامع مصوب، افق جمعیتی شهر را بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر رقم زده‌اند.

* نامهربانی با ساکنان شهر سهند تا کی ادامه دارد؟!

با این وجود، اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی با توجه به رسالت، وظیفه و اخلاق حرفه‌ای که در قبال ‌جامعه و به خصوص شهروندان این سرزمین برعهده داشته و دارند، به تعهد و عهد خویش وفا کرده و در این زمینه نیز با تهیه انواع گزارش‌های خبری، تحقیقی، توصیفی و تحلیلی، مصاحبه و تولید خبر سعی در انعکاس واقعی این رویدادها و طرح مشکلات شهروندان این شهر جدید آذربایجان‌شرقی را به دستگاه‌های ذیربط و مسئولان ارشد استانی و کشوری دارند، که امیدواریم در این خصوص نیز مسئولان و دست اندرکاران ذیربط ضمن همراهی و همکاری با اصحاب رسانه استان، برای حل مشکلات مردم این شهر بیش از اینها کوشا باشند، چرا که اکثر ساکنان این شهر از قشر متوسط و محروم جامعه هستند، و از این رو انتظار می‌رود، اصحاب رسانه استان و به ویژه مسئولان برای حل تک‌تک مشکلات این شهر بیش از اینها تلاش کنند.

شهروندان شهر جدید سهند و به ویژه ساکنان مسکن مهر این شهر، از بدو شکل‌گیری مجتمع‌های مسکونی، اسکان و تا به امروز با مشکلات مختلف از جمله زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و … رو به‌رو بوده‌اند، البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، وجود این همه ناملایمات و مشکلات در خصوص عدم وجود زیرساخت‌های لازم، به نوعی برخی مسئولان و دست‌اندرکاران را هم به شدت متاثر کرده، به طوری حتی صدای برخی از نمایندگان و مسئولان را هم درآورده است.

* لبخند تلخ شهروندان شهر جدید سهند

حال این پرسش مطرح می‌شود، که تا کی باید شهروندان این منطقه، منتظر رفع این همه مشکلات و تکمیل این زیرساخت‌های اولیه باشند، و به سخن دیگر اینکه، ساکنان این شهر تا کی باید تاوان اشتباهات مدیریتی و ندانم ‌کارهایی برخی مسئولان و دست‌اندرکاران اجرای ناتمام برخی از این پروژه‌های زیرساختی این شهر را بدهند؟

با این اوصاف، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکلات شهروندان این شهر، مشکل حمل و نقل، نبود راه مناسب و عدم دسترسی سریع و آسان ساکنان شهر جدید سهند به شهر تبریز است، که همه امکانات در شهر اولین‌ها فراهم است، ولی همسایه شهر تبریز، هنوز از امکانات و توسعه زیرساخت‌های شهری برخوردار نیست.

به طوری که این موضوع به نوعی موجب نارضایتی و گلایه شهروندان شهر جدید سهند شده است، که چرا بعد از ۷ سال مسئولان و دست‌اندرکاران کار اساسی برای این شهر نمی کنند.

به هر حال در حال حاضر، جاده تبریز – آذرشهر به طول حدود ۴۰ کیلومتر، تنها راه دسترسی شهروندان شهر جدید سهند به شهر تبریز است، که این راه نیز هر از چند گاهی و به طور مکرر در اثر تصادف، چندین ساعت مسدود می‌شود، که این امر نیز به نوبه خود موجب خشم بیشتر اهالی این منطقه شده است.

* روی پوست پنجاه و هشتمین شهر آذربایجان‌شرقی

افزون بر این، به عنوان نمونه اخیرا، واژگونی یک دستگاه کامیون خاور حامل سیب‌زمینی در این جاده موجب راه بندان چند کیلومتری در این محور مواصلاتی شد، به سخن دیگر اینکه، تکرار این چنین حوادثی در این مسیر پرتردد آذربایجان‌شرقی، بهانه‌ای شد تا در گزارش میدانی با مراجعه به این شهر و سر صحبت با ساکنان این منطقه و به خصوص با رانندگان مسیر سهند- تبریز به وضعیت حمل و نقل و به ویژه راه دسترسی شهروندان شهر سهند به شهر تبریز را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

حمیدی، راننده تاکسی مسیر سهند- تبریز، که بیش از چهار سال است، که در این مسیر مسافرکشی می‌کند، در گفت‌و‌گو با گزارشگر خبرگزاری فارس با انتقاد از وضعیت جاده تبریز – آذرشهر می‌گوید: مسئولان دستگاه‌های ذیربط در این ارتباط به نوعی کارهای خویش را توجیه می‌کنند و کمتر به فکر گرفتاری‌های مردم هستند.

وی ادامه می‌دهد: برای حل مشکلات حمل و نقل ساکنان شهر جدید سهند و به خصوص شهروندان مجتمع‌های مسکن مهر، چندین سال است، که اجرای پروژه بزرگراه تبریز- سهند آغاز شده، ولی تا به امروز از بهره‌برداری آن خبری نشده و مسئولان برای تکمیل این طرح، امروز و فردا می‌کنند.

علیزاده، یکی دیگر از رانندگان مسافرکش این مسیر نیز می‌گوید: این مسیر به خاطر اینکه همیشه پرتردد بوده، و متاسفانه به دفعات زیاد هم شاهد تصادف‌های زنجیره‌ای در باند مسیر سهند به طرف تبریز می‌شود و ایجاد راه‌بندان چند کیلومتری به مدت چندین ساعت، موجب نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان شهر جدید سهند، از این وضعیت راه از سوی مسئولان می‌شوند.

وی می‌افزاید: بعضی وقت‌ها به چشم خود دیده و شنیده، که به خاطر این راه‌بندان طولانی که در اثر تصادف و یا سایر عوامل دیگر در این مسیر بوجود می‌آید، متأسفانه بعضی مریض‌ها به خاطر طولانی بودن مسیر و دیر رسیدن به بیمارستان‌های شهر تبریز، جان خود را از دست می‌دهند.

* جدال بر سر مسافران راه

یاری، یکی دیگر از شهروندان ساکن در فاز یک شهر جدید سهند هم در این ارتباط تصریح می‌کند: مردم این شهر و به ویژه ساکنان مسکن مهر چه گناهی کرده‌اند، که مسئولان کمترین توجه را به حل مشکلات آنها دارند و در صورتی که با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مهم و در دست اقدام دولت در این شهر از جمله تکمیل و افتتاح بزرگراه تبریز – سهند و بیمارستان، می‌توان جلوی بسیاری از این مشکلات را گرفت.

کریمی، کارمند یکی از سازمان‌ها در شهر تبریز، که او هر روز فاصله بیش از ۲۰ کیلومتری شهر سهند تا تبریز را طی می‌کند، هم می‌گوید: کار هر چه هم سخت باشد، آدم را خسته نمی‌کند، ولی این مسیر طولانی و این وضعیت راه، باعث خستگی، بی‌حوصلگی و کلافگی، امثال بنده می‌شود.

وی می‌افزاید: در شهر تبریز، پروژه‌های بزرگی در طول چند ماه به بهره‌برداری می‌رسد، ولی در شهر سهند، اجرای ده‌ها پروژه و طرح عمرانی، درمانی، خدماتی و رفاهی که همه اینها به نوعی تکمیل کننده زیرساخت‌های این شهر است، که از مهم‌ترین آن می‌توان به تکمیل بزرگراه تبریز – شهر جدید سهند اشاره کرد، از بدو شکل‌گیری این شهر تا به امروز به سرانجامی نرسیده است.

حال با وجود این، در گفت‌و‌گو با شهروندان شهر جدید سهند، اکثر ساکنان این منطقه بر این باور هستند، زمانی مشکلات زیر ساختی این شهر حل خواهد، که مسئولان و مدیران ذیربط این مشکلات را خودشان لمس کرده باشند.

نبود درمانگاه و بیمارستان، ساخت و ساز مسکن مهر در شهر جدید سهند بدون توجه به زیرساخت‌ها، کمبود مدرسه از جمله دیگر مشکلات شهر جدید سهند بوده که ساکنان این شهر به آن اشاره می‌کنند.

* وصله ناجور شهر

افزون بر این، از منظر و دیدگاه شهروندان شهر جدید سهند در مورد مشکلات زیر ساختی و به ویژه وضعیت حمل و نقل این شهر که بگذریم، نظر و دیدگاه مسئولان استان نیز در این ارتباط واقعا جای بسی تامل دارد؟

در این زمینه اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی، فلسفه ایجاد شهر جدید سهند، را حل بخشی از مشکلات شهر تبریز مانند حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده بیان می کند و در ادامه با طرح این پرسش که حال باید پرسید تا چه اندازه، این شهر توانسته است در حل این مشکلات موثر باشد، می‌گوید: «طرح جامع شهر جدید سهند، باید بازنگری شود و با توجه به اینکه منابع آبی و سایر زیرساخت‌های موجود کفاف جمعیت را نمی‌دهد، انتقال ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جدید به این شهر، خیانت در حق مردم است».

به هر حال، برخی مسئولان و کارشناسان حوزه شهری مهم‌ترین مشکل اساسی شهروندان شهر سهند، را راه دسترسی به کلان‌شهر تبریز بیان می‌کنند و در این راستا نیز تنها راهکار کلیدی برای حل این مشکل، تکمیل هر چه سریع‌تر آزاد راه تبریز – سهند می‌دانند.

از سوی دیگر، باید مسئولان و دستگاه‌های ذیربط در جریان باشند، که تکمیل بزرگراه تبریز- سهند یکی از نیازها اصلی و زیرساخت‌های مهم این شهر بوده است. چرا که جاده همیشه پرترافیک و حادثه‌خیز تبریز- آذرشهر تنها راه ارتباطی جمعیت بالغ بر ۱۵۰ هزار نفری سهند است، که این روزها با یک تصادف و حادثه کوچک به طور متوسط، باعث ایجاد چندین ساعت راه‌بندان‌های طولانی می‌شود.

* سهند روزگار نو / شهر خدا، شهر مهربانی

بر این اساس، به قطع یقین اتمام و تکمیل به موقع بزرگراه تبریز- سهند، می‌تواند بسیاری از ناملایمات و مشکلات زندگی این قشر متوسط و محروم جامعه را حل کند، که به نظر می‌رسد تا به امروز این امر محقق نشده است و این شهروندان همچنان چشم انتظار تحقق وعده مسئولان در این ارتباط هستند.

و در نهایت اینکه؛ درست است که شهرهای جدید به نوعی دارای مسائل و مشکلات زیرساختی دارند، ولی نباید ساکنان این شهرها را به حال خود رها کنیم، چرا که اینها هموطنان ما هستند. با این وجود برخی از واقعیت‌های اجتماعی به حدی نمایان و مشهودند که هیچ جایی برای تردید، ابهام و انکار باقی نمی‌گذارند و به سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می‌رسانند، از این رو فقط کافی است، قدم در کوچه پس کوچه‌های این شهرها بگذاری، مشکلات زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و … قلب و دل ساکنان این منطقه و هر رهگذری را به درد می‌آورد.

 همه شهرها برای حفظ پویایی و زنده بودن باید هویت داشته باشند و آن را حفظ کنند شهری که هویت ندارد زندگی در آن جریان ندارد در چنین شهری ارتباط میان ساکنان و محیط شهری وجود نخواهد داشت و شهری که فاقد هویت باشد از خصیصه‌های شهری فاصله دارد و ساکنان آن به منزله میهمانانی تلقی می‌شوند که احساس خاصی نسبت به آن نداشته و تمایلی به حل مسائل آن نشان نمی‌دهند این مسئله یکی از چالش‌های اساسی شهرهای جدید در کشور است.

منبع:مهر