پای چکمه ای ها در صنعت کفش تبریز/اشتیاق ایتالیا برای تولیددرایران
پای چکمه ای ها در صنعت کفش تبریز/اشتیاق ایتالیا برای تولیددرایران

زمانی که چرم تبریز به آلمان و ایتالیا صادر می شد، هرگز فکر این را نمی کردیم که شاید روزی فرا برسد که همین کشورها که از ما برای تولید کفش و سایر محصولات چرم می خرند، رتبه ما را در زمینه تولید کفش به خود اختصاص دهند. با وجود اینکه در زمان های گذشته […]

ضزمانی که چرم تبریز به آلمان و ایتالیا صادر می شد، هرگز فکر این را نمی کردیم که شاید روزی فرا برسد که همین کشورها که از ما برای تولید کفش و سایر محصولات چرم می خرند، رتبه ما را در زمینه تولید کفش به خود اختصاص دهند.

با وجود اینکه در زمان های گذشته افراد زیادی از کشورهای مختلف به تبریز رفت و آمد داشتند، در حال حاضر مدعی این هستند که طرح کفش های تولیدی خود را از مدل های کفش تبریزی برداشته اند و با پر و بال دادن آن اقدام به تولید محصولاتی با کیفیت تر و مورد پسندتر می کنند.

شاید تا دیروز این امر را باور نداشتیم، اما امروز این امر برایمان کاملا قابل لمس است، تولیدکنندگان کاربلد شهرمان با مقاومت در برابر ناملایمتی مدیران ناکارآمد تا پای جان برای زنده نگه داشتن این صنعت در زمان تحریم ها تلاش کردند و در حال حاضر نیز امیدشان به باز شدن بازارهای جهانی برای صادرات محصولات و کالاهای خود البته بعد از مشکلات موجود هستند.

در چند مدت گذشته نمایندگان سازمان یونیدو برای توسعه صنعت کفش در ایران وارد تبریز شدند و در این سفر نماینده یونیدو همکاری این سازمان را با فعالان کفش تبریزی اعلام کرد و البته آنها علاوه بر حمایت، اعلام کردند که ایتالیایی ها آماده راه اندازی کارگاه های تولیدی در ایران هستند.

در جلسه ای که با حضور فعالان و مسئولان استانی صورت گرفت تفاهم نامه پنج جانبه با همکاری یونیدو، اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، انجمن کفش تبریز، اتحادیه کفاشان تبریز و همچنین شرکت شهرک های صنعتی برای توسعه مرکز تخصصی کفش تبریز امضا شد و در این تفاهم نامه قرار شد که یونیدو برای توسعه کفش تبریز و وارد کردن تولیدات آن به بازارهای جهانی اقدام کند.

نگاه های اقتصادی ایرانی نتوانست پاسخگوی خواسته های بازار دنیا باشند

مدیر ارشد یونیدو با بیان اینکه کفش تبریز برند است، افزود: در صنعت کفش استفاده از برند جغرافیایی کم شکل گرفته است و کفش تبریز سابقه تاریخی دارد و متاسفانه بنگاه های اقتصادی ایرانی نتوانستند متناسب با نیاز بازار قابلیت های خود را بروز دهند و پاسخگوی نیازهای این محصول باشند.

منصوری تصریح کرد: برند جغرافیایی زمینه ای برای برندهای فعال در صنعت کفش است و هدف یونیدو و ماموریت اصلی آن توسعه کسب و کار در کشورهای در حال توسعه و نیز توسعه یافته است.

وی افزود: برخی از کشورهای در صنعت کفش و چرم پیشرفت قابل توجهی داشته اند و عملکرد آنها قابل قبول است و مدیریت های لازم نیز در این زمینه صورت گرفته است.

مدیر ارشد یونیدو خاطرنشان کرد: کشورهایی از جمله ویتنام و هند و دیگر کشورها در حوزه کفش و چرم پروژه های متعددی را انجام داده اند و در ایران نیز توسعه صنعت کفش و چرم در دستور کار قرار دارد و استان آذربایجان شرقی نیز بعد از تاکید وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی مورد توجه واقع شد و تبریز، مشهد، اصفهان، قم و تهران استان های فعال در حوزه کفش هستند.

منصوری با اعلام این خبر افزود: اقدامات اولیه یونیدو در گام های نخست در مشهد، تبریز و تهران انجام شده است و خوشبختانه در این شهرها سازمان ها همکاری لازم را به عمل آورده اند.

وی با بیان اینکه تبریز سابقه بیشتری در زمینه کفش دارد، ادامه داد: نوع ورود ما به حوزه کفش تبریز متفاوت خواهد بود، چرا که تبریز قبل از فعالیت یونیدو برای خود اتحادیه و انجمن کفاشان داشته است، بنابراین ظرفیت تبریز برای توسعه صنعت کفش بیشتر از شهرهای دیگر ایران است.

هدف یونیدو پیشرفت سریع در صنایع نیست

نماینده شرکت یونیدو  اظهار داشت: هدف یونیدو پیشرفت سریع در صنایع نیست بلکه تمام توجه آن بر روی کیفیت بخشی صنایع در کشورهای در حال توسعه است.

سینیور چپلونی از مجهز شدن مراکز تولید کفش تبریز به تکنولوژی های روز دنیا خبر داد و گفت: چرم و کفش تبریز از زیبایی خواصی برخوردار است، فعالان صنعت کفش باید از این موقعیت به نحو احسن استفاده کنند.

وی با اشاره به پیشرفت کشور چین در زمینه صنعت کفش تبریز افزود: بنده حدود ۳۰ سال است که به این کشور رفت و آمد دارم، چینی ها در صنعت کفش به رشد چشمگیری دست یافته اند و می توان گفت در حال حاضر چین به یک کشور جهانی تبدیل شده است.

نماینده شرکت یونیدو اظهار داشت: خوشبختانه درهای بازارهای جهانی کم کم به روی تولیدکننده های ایرانی باز می شود و توافقات هسته ای باعث به وجود آوردن فرصت ها برای ایرانیان خواهد شد.

چپلونی ابراز داشت: امیدواریم تولیدکننده های کفش نیز از شرایط به وجود آمده بهترین استفاده را بکنند و برای صادرات محصولات تولیدی خود به بحث برند توجه بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: در طول یک روز نمی توان تبریز را در دنیا مطرح کرد، باید گام به گام در راستای معرفی محصولات ایرانی به بازارهای دنیا گام برداشت.

شرکت های ایتالیایی آماده تولید کفش در ایران هستند

نماینده یونیدو اظهار داشت: امیدوارم ایران بازارهای قدرتمند دنیا را از آن خود کند، صنعت کفش تبریز برای دستیابی به بازارهای دنیا به صورت پله ای عمل کند و کیفیت محصولات خود را به حدی بالا ببرد که بتواند با برند مخصوص خود در میان شرکت های دیگر کشورها حرفی برای گفتن داشته باشد.

چپلونی تصریح کرد: شرکت در نمایشگاه های بین المللی کشورهای دیگر دنیا برای صنعت کفش تبریز ضروری است تا به منظور شناساندن محصولات و تولیدهای کفش خود حضور داشته باشند.

وی همچنین از آمادگی شرکت های ایتالیایی برای فعالیت در ایران خبر داد و افزود: شرکت های ایتالیایی آماده تولید کفش در ایران هستند.

چپلونی از فعالان و تولیدکنندگان کفش تبریز خواست تا با شرکت در نمایشگاه های ایتالیا بتوانند از تجارب آنها استفاده کنند.

ایتالیایی ها به علت تنوع طرح های کفش رغبت زیادی برای کفش تولید داخلی دارند

یکی از طراحان کفش که اهل ایتالیاست اظهار داشت: زمانی که طرح کفش آماده شد در آن زمان است که از نرم افزار برای تکمیل طرح استفاده می شود و من به عنوان نماینده یک شرکت ایتالیایی هستم و تخصص اصلی ام فقط طراحی است که باید تولیدکنندگان ایرانی باید به این مهم توجه کنند.

وی افزود: زمانی که مشتری از ما طرحی را می خواهد ما طرح های خود را در قالب کلکسیون در اختیار او قرار می دهیم و شاید طرحی به نظر مشتری خاص باشد و جذب آن طرح شود.

این طراح همچنین در ادامه گفت: در طی بازدیدی که از نوع فعالیت و نحوه تولید تولیدکنندگان کفش آشنا شدم، به صراحت می توانم بگویم که ایرانی ها در مسیر نوع فرآیند چینی ها حرکت می کنند.

ماسکونی نبوغ و تکنولوژی را عامل اصلی مطرح شدن کفش های ایتالیایی در سطح دنیا دانست و گفت: این عوامل باعث نتیجه گرفتن در سطح عالی در کفش های ایتالیایی می شود.

من طرح های مختلف کفش را می بینم و مدل تمام آنها را در ذهنم ثبت می کنم، سپس برای جذابیت طرح یک طرح مختلط با طرح هایی را که مشاهده کردم، طراحی می کنم و این امر باعث می شود که طرح های ما متفاوت تر از سایر کشورهای دنیا باشد. وی اظهار داشت: من طرح های مختلف کفش را می بینم و مدل تمام آنها را در ذهنم ثبت می کنم، سپس برای جذابیت طرح یک طرح مختلط با طرح هایی را که مشاهده کردم، طراحی می کنم و این امر باعث می شود که طرح های ما متفاوت تر از سایر کشورهای دنیا باشد.

ماسکونی با اشاره به علت فروش نرفتن کفش های تبریز گفت: ما در ایتالیا هفته به هفته تمام طرح های کلکسیون فروشگاه را عوض می کنیم تا این تغییرات موجب ایجاد انگیزه در مردم برای خرید کفش شود، اما در ایران به خصوص در تبریز مدل ها محدود هستند و مشتری نیز بعد از یک بار خرید دیگر علاقه ای برای خرید مدل های تکراری در مغازه هایی که سالهاست مدل های تکراری را می فروشند، نخواهد داشت.

آموزش تکنسین ها و متخصصان صنعت کفش تبریز

مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه توسعه صنعت کشور تبریز می تواند برندی در کشور باشد، اظهار داشت: در ساختمان شماره ۳ این اداره کل آموزش هایی در زمینه کفش در بخش های قالب سازی، طراحی و نمونه سازی را راه اندازی کردیم و ما علاوه بر صنعت کفش تمام حرفه ها را گشتیبانی می کنیم.

محمدرضا سیابانی تصریح کرد: با امضای تفاهم نامه پنج جانبه به منظور افزایش رتبه کفش تبریز در ایران و رتیه ایران در دنیاست.

وی از آموزش افراد به صورت تخصصی آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان در زمینه های اصول شناخت مواد اولیه، طراحی و تمام اجزای کفش و مهندسی معکوس در زمینه کفش خبر داد و افزود: در کارگاه ها با آموزش ها و با استفاده از نرم افزارهای خاص در نظر گرفته شده مهرات افراد را در حوزه کفش افزایش می دهیم.

سیابانی لازمه تولید و افزایش کفش برای صادرات به کشورهای دیگر را کیفیت و آموزش دانست و ابراز داشت: امیدواریم در این زمینه بتوانیم قدم های جدی در زمینه تربیت نیروهای متخصص و افزایش کیفیت در محصولات تولیدی را داشته باشیم.

ظرافت و مواد اولیه به کار گرفته شده در کفش تبریز بیانگر کیفیت بالای این محصول است

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار داشت: شهر تبریز با تلاش فعالان و دلسوزان صنعت کفش تبریز در دنیا بعد از ایتالیا حرف اول را در این عرصه می زند و کفش تبریز با تلاش شبانه روزی فعالان این عرصه تولید می شود و گردشگران خارجی آن را خریداری کرده و به عنوان سوغاتی این محصول را با خود به سراسر جهان می برند.

بهروز خاماچی تصریح کرد: ظرافت مصالح عالی سیستم که در کفش پیاده می شود، نمودار فرهنگ و علم و ادب مردم تبریز است.

این عضو شورای اسلامی تبریز با اشاره به علت های اصلی معروف بودن کفش تبریز در دنیا گفت: کفش تبریز نشات گرفته از ظرافت، ابتکار و ذوق مردم شهر است ولی متاسفانه تنها بدبختی ما در خرید و انتخاب کفش توجه به شیک بودن ظاهری است که با پاکردن در یک روز بارانی تمام اجزای به کار رفته آن از هم گسسته می شوند و ما نیز مجبوریم بعد از آن شرایط، کفش خود را دور بیاندازیم.

وی همچنین در ادامه گفت: در زمان گذشته بهترین چرم های تبریز به آلمان و ایتالیا صادر می شد.

تولیدکنندگان کفش توان پرداخت مالیات های سنگین را ندارند

رئیس انجمن کفش تبریز نیز اظهار داشت: متاسفانه علی رغم افزایش سه برابری نرخ ارز متاسفانه مزیت رقابتی کفش رویه چرمی با رویه پولیمری را از دست دادیم.

احمد خادم افزود: در سال های گذشته و همچنین امسال قرار بود که تولیدکننده های بند ج و برخی از تولیدکنندگان بند الف و ب معاف از پرداخت مالیات باشند، اما اداره مالیات استان از سال ۸۷ تاکنون مالیات های سنگینی را برای تولیدکنندگان عرصه کفش نوشته اند که به علت بالا بودن میزان مالیات امکان پرداخت آن وجود ندارد.

وی همچنین در ادامه گفت: ما به لحاظ وظیفه ذاتی خود خواستار بزرگ شدن فعالیت واحدهای کوچک تولیدی در زمینه کفش هستیم، اما واحدهای تولیدی به هر اندازه ای که بزرگتر شده و دارای شناسنامه باشند، در واقع هزینه شان بالا خواهد رفت.

خادم با بیان اینکه امیدواریم با آموزش افراد بازار منطقه را در دست بگیریم، افزود: علاوه بر این امر می توانیم میانگین قیمت کفش های صادراتی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه با قیمت کفش های صادراتی فاصله زیادی ندارد، گفت: در این برهه زمانی آموزش مهم ترین کمکی به صنعت کفش و ارزش افزوده زیادی را برای این صنعت به ارمغان می آورد.

منبع:مهر