حسن زاده: منطقه صنعتی غرب تبریز آبروی صنعت آذربایجان است
حسن زاده: منطقه صنعتی غرب تبریز آبروی صنعت آذربایجان است

به گزارش اویاقلیق به نقل از نصر،«صمد حسن زاده» با تاکید بر اینکه فکر می کنم در سطح تبریز زمین خالی به اندازه ای هست که نیازی به تغییر کاربری یک واحد مادر صنعتی وجود نداشته باشد، به خبرنگار نصر گفت: بحث تغییر کاربری شرکت بنیان دیزل را درک نمی کنم و گمان نمی کنم […]

ثببه گزارش اویاقلیق به نقل از نصر،«صمد حسن زاده» با تاکید بر اینکه فکر می کنم در سطح تبریز زمین خالی به اندازه ای هست که نیازی به تغییر کاربری یک واحد مادر صنعتی وجود نداشته باشد، به خبرنگار نصر گفت: بحث تغییر کاربری شرکت بنیان دیزل را درک نمی کنم و گمان نمی کنم خدای نکرده مسئولین استان و شهرداری تبریز قصد تضعیف جایگاه صنعت در تبریز را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای توسعه استان هم مراکز تجاری نیاز است و هم مراکز صنعتی، گفت: البته اگر مراکز صنعتی و تولیدی نباشند، وجود مراکز تجاری بی مفهوم خواهد بود. ما در شهرمان آنقدر فضاهای خالی داریم تا نیازی نباشد که فضاهای صنعتی و تولیدی را برای ایجاد فضاهای تجاری تغییر کاربری بدهیم.

حسن زاده افزود: بنابرین حتما مسئولین و کسانی که در این خصوص تصمیم گیر هستند، باید بررسی بیشتری انجام دهند تا جلوی این تغییر کاربری گرفته شود.

* منطقه صنعتی غرب تبریز، آبروی صنعت آذربایجان است

وی با ذکر اینکه در این خصوص اتاق بازرگانی در صورت درخواست مسئولین به صورت مشاوره ای نظر خود را خواهد داد، گفت: امیدوارم مسئولین بتوانند تصمیم درستی اتخاذ کنند و یقیناً مراکز صنعتی و تولیدی نمی تواند و نباید تبدیل به مراکز تجاری شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در ادامه با مقدس خواندن مراکز کار و تولید، تصریح کرد: من همیشه حوزه منطقه صنعتی قراملک و غرب تبریز که از قدیم منطقه صنعتی است را مکان مقدسی می دانم، چون در آنجا کار انجام می شود و مراکز صنعتی که از سالیان گذشته ایجاد شده، آبروی صنعت آذربایجان است  و واحدهای بزرگی در آنجا مستقر هستند و سرمایه گذاری و زحمت های زیادی در آنجا کشیده شده است.

حسن زاده در خصوص شکست دولت در واگذاری صنایع مادر به بخش خصوصی، گفت: واگذاری های اصل ۴۴ چند وقت است که مورد انتقاد جوامع صنعتی و مخصوصاً اتاق بازرگانی واقع شده است. هیچ گاه اصل ۴۴ به درستی اجرایی نشد. من آماری که از سازمان خصوصی سازی کشور در دست دارم که نشان می دهد در سال گذشته با همه تلاش ها تنها ۱۵ درصد اهداف دولت در خصوصی سازی ها تحقق یافته است و این ها هم بخش خصوصی واقعی نبودند و شرکت های واگذار شده در اختیار نهادهای شبه دولتی، نظامی و بنیادها قرار گرفته اند.

* در قوانین خصوصی سازی مشکل داریم

وی با بیان اینکه این مسائل در آذربایجان شرقی پررنگ تر از سایر استان های کشور است، گفت: لازم است آقای استاندار حساسیت بیشتری در این خصوص به خرج دهند، گفت: اگر بناست واگذاری انجام شود، باید اهلیت آن مورد توجه قرار بگیرد و شرکت ها به بخش خصوصی واقعی و توانمند واگذار شود تا واقعاً شاهد احیا و توسعه شرکت های واگذار شده باشیم نه اینکه کارخانه مادر را تبدیل به انباری و مرکز تجاری کند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان با بیان اینکه در قوانین خصوصی سازی هم مشکل داریم، گفت: قیمتی که برای واگذاری ها کارشناسی شده و می شود، هیچ وقت قیمت منصفانه و واقعی نیست. اگر بخواهیمواقعاً خصوصی سازی موفق باشد، می توانیم از کشورهایی که این کار را انجام دادند الگو برداری کنیم.

حسن زاده تاکید کرد: می بایست در قیمت، نحوه واگذاری و در اینکه در آینده این کارخانه چطور مدیریت خواهد شد حتما دقت نظر بیشتری شود تا اشتباهات گذشته دوباره تکرار نشود.

* ماموریت ویژه رئیس جمهور به استاندار جبارزاده

گفتنی است یکی از مهمترین بخش های مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور روحانی در تبریز که رسانه ها به آن کم رنگ اشاره کردند، موضوع واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی به بخش خصوصی غیر متخصص بود.

به گزارش نصر، روحانی که در جمع خبرنگاران تبریزی در کاخ استانداری آذربایجان شرقی حاضر شده بود در پاسخ به سئوال مدیر مسئول روزنامه سرخاب که از وی در خصوص واگذاری ها و وقوع تخلف در برخی از این واگذاری ها پرسید، گفت: مقوله واگذاری واحدهای صنعتی و تولیدی دولتی به بخش خصوصی در بسیاری از استان ها به چالشی جدی تبدیل شده است.

وی با طرح این سئوال که هدف از واگذاری ها بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی چه بود؟ افزود: طبق سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی رونق و توسعه بیشتر اصلی ترین هدف از تغییر مدیریت از دولتی به خصوصی بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: متاسفانه در روند واگذاری برخی از این واحدهای تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی تخلفاتی صورت گرفته که  آقای استاندار هم در جلسه شورای اداری به برخی از آنها اشاره کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم تولید از پیشرفت و توسعه عقب بماند اذعان داشت: تلاش می کنیم مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

وی گفت: عدم توجه به تخصص افراد در واگذاری ها موجب شده است تا برخی ها به فکر تغییر کاربری بیافتند.

وی خطاب به استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای حل و فصل مشکلات این واحدهای صنعتی از آقای استاندار خواسته ایم مواردی که در استان قابل حل است را برطرف نمایند و گرنه در تهران می توانیم پیگر باشیم.