سفارت‌های ایران و انگلیس بازگشایی شد
سفارت‌های ایران و انگلیس بازگشایی شد

به گزارش اویاقلیق به نقل از فرارو،فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس که به همراه یک هیئت تجاری به تهران سفر کرده، سفارت کشورش را بازگشایی کرد. هاموند اولین وزیر خارجه بریتانیا است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند. سفارت ایران در لندن نیز همزمان بازگشایی شد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بازگشایی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از فرارو،فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس که به همراه یک هیئت تجاری به تهران سفر کرده، سفارت کشورش را بازگشایی کرد.

هاموند اولین وزیر خارجه بریتانیا است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند.

سفارت ایران در لندن نیز همزمان بازگشایی شد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بازگشایی سفارتخانه ایران در لندن، با حضور محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار سفارت ایران در بریتانیا انجام می‌شود.

فیلیپ هاموند گفته است که توافق ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور و همچنین انتخاب حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس جمهوری ایران، که تلاش داشته روابط کشورش را با غرب بهبود بخشد، “رویدادهای مهمی” در روند بهبود روابط لندن و تهران بوده اند.

وی تاکید کرده است که بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور قدمی مهم در بهبود روابط دو جانبه خواهد بود.

پیشتر به نقل از مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود که سفارتخانه‌های ایران و انگلیس فعلا در سطح کاردار بازگشایی می‌شوند.

به گفته تخت روانچی، صدور روادید در سفارتخانه‌های دو طرف قرار است به مرور و با تکمیل کادر کنسولی از سر گرفته شود.

محمد حسن حبیب الله زاده، کاردار ایران در انگلیس و آجای شارما کاردار انگلیس در تهران سرپرستی این دو سفارت را بر عهده دارند.

معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه ایران افزوده است: “به انگلیس اعلام کرده‌ایم نمی‌پذیریم شهروندان ما از کشورهای دیگر جهت دریافت ویزای انگلیس اقدام کنند و انگلیس هم این موضوع را پذیرفته و به نظر می‌رسد صدور ویزا برای شهروندان عادی نیز تا چند ماه دیگر عملیاتی شود.”

تخت روانچی گفت که در سفارت ایران در لندن هم صدور ویزا مانند سفارت بریتانیا در تهران خواهد بود.

روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس  از چهار سال قبل که به ساختمان سفارت بریتانیا در مرکز تهران و نیز اقامتگاه دیپلمات ها و کارکنان سفارت در شمال تهران حمله شد، در پایین‌ترین سطح بوده است.

سفارت انگلیس در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی انگلیس در باغ قلهک تهران روز ۸ آذر سال ۱۳۹۰ هدف حمله گروهی از معترضان به سیاست‌های این کشور قرار گرفت.

پس از آن، انگلیس ضمن تعطیل کردن این سفارتخانه، دیپلمات‎‌های خود را به لندن برگرداند و به دیپلمات‌های ایرانی نیز دستور داد که خاک این کشور را ترک کنند.