امکانات ناچیز آذربایجان شرقی برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع / جای خالی بالگردهای آتش نشانی در شمال غرب کشور
امکانات ناچیز آذربایجان شرقی برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع / جای خالی بالگردهای آتش نشانی در شمال غرب کشور

به گزارش اویاقلیق به نقل از ائل، ایام تابستان روزهایی است که خطر آتش سوزی در مراتع و جنگل ها به اوج می رسد. امسال هم که شدت گرمای هوا موجب ثبت رکود روزهای متوالی بالای ۴۰ درجه در آذربایجان شرقی شده است؛ این موضوع بیش از پیش مطرح است. ائل در نخستین روزهای تابستان […]

نبه گزارش اویاقلیق به نقل از ائل، ایام تابستان روزهایی است که خطر آتش سوزی در مراتع و جنگل ها به اوج می رسد. امسال هم که شدت گرمای هوا موجب ثبت رکود روزهای متوالی بالای ۴۰ درجه در آذربایجان شرقی شده است؛ این موضوع بیش از پیش مطرح است.
ائل در نخستین روزهای تابستان و پس از انتشار تصاویری از آتش یوزیجنگلهای غرب کشور و عدم وجود امکانات و تدابیر کافی برای مقابله با آن در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت که موضوع احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی آذربایجان شرقی به خصوص  جنگل های ارسباران باید مورد توجه قرارگیرد.
آتش سوزی های پی در پی در مراتع آذربایجان شرقی از برقوش تا ارسباران
در چند هفته اخیر  ۷۰ هکتار از زمین های ملی شهرستان مرند،۷ هکتار از باغات اهر و ۱۰۰ هکتار از مراتع بزقوش و ۲۵ هکتار از مراتع شهرستان جلفا در آتش سوخته اند و شواهد نشانگر عدم تدبیر مناسب در جهت تامین امکانات و مدیریت این بحران ها است.
عدم اعزام و یا تاخیر نیروهای آتش نشانی و تلاش مردم با دست خالی و بدون هیچ تجهیزاتی نشان می دهد موضوع به اندازه کافی جدی نگرفته شده است.
حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی عدم وجود امکانات و تجهیزات کافی برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی را عامل از بین رفتن این منابع طبیعی می داند.
بیل مخصوص و کپسول های دستی؛ همه امکانات ناچیز آذربایجان شرقی برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع
وی درباره اقدامات انجام گرفته در جهت مقابله با آتش سوزی های مذکور گفت: آتش‌سوزی‌های ماه گذشته در مراتع استان در محدوده‌های کوچکی روی داد که مهار آتش با استفاده از بیل آتش‌کوب و کپسول‌های دستی صورت گرفت.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در گفتگو با خبرنگار ائل مطلبی هشدارآمیز نیز مطرح کرد و گفت: اگر آتش‌سوزی در سطح وسیع‌‌تری باشد در این صورت ما امکانات لازم برای رویارویی با این بحران را نداریم.
وی با طرح این مطلب که بی احتیاطی گردشگران و برخی بومیان موجب آغاز آتش سوزی ها می شود؛ خواستار رعایت نکات ایمنی شد و افزود:  آتش سوزی علاوه بر نابودی درختان جنگل سبب به هم خوردن تعادل اکولوژیک شده و حیات جانوران و جوامع گیاهی را تخریب میکند. چنین پدیده ای احتمال از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و گونه های نادر را نیز افزایش می دهد و آتش سوزی عرصه زندگی ساکنان جنگل را نیز محدود کرده و سوختن علوفه و محصولات فرعی دام های گرسنه و از بین رفتن سرمایه های دامی را برای آنان به دنبال خواهد داشت.
جای خالی بالگردهای آتش نشانی در شمال غرب کشور
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز که اداره متبوعش یکی از نهادهای مسئول در حوزه مقابله با از بین رفتن جنگلها و مراتع است؛ در گفتگو با خبرنگار ائل درباره آتش سوزی های چند هفته گذشته در مراتع آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری جنگل های ما دچار آتش سوزی نشده است ولی در عین حال با توجه به افزایش دما نمی توان احتمال آن را نادیده گرفت.
داور نامدار با تائید این موضوع که هیچ گونه بالگردی برای استفاده در شرایط احتمالی آتش سوزی جنگلها در آذربایجان شرقی وجود ندارد؛ گفت: بر اساس قراردادی که منعقد شده است در صورت وقوع شرایط بحرانی آتش سوزی های وسیع در ذخایر استراتژیک طبیعی مانند جنگل های ارسباران، بالگردی از تهران برای ماموریت های شناسایی و اطفای حریق اعزام می شود.
موضوعی که تجربیات بحران هایی چون آتش سوزی سالهای گذشته در ارسباران یا سایر مناطق کشور نشان داده است؛ موجب اتلاف وقت و افزایش مشکلات است.
این در حالی است که صعب العبور بودن مراتع و مناطق جنگلی موجب می شود اعزام خودروهای آتش نشانی غیرممکن شده و نیاز به بالگردهای ویژه بیش از پیش شود.
قطعا صرف بودجه در این حوزه یک وظیفه حاکمیتی برای دولت است و نهادهای مسئول نباید تنها به هشدار دادن اکتفا کنند.
اگرچه همواره سخن از آمادگی نیروهای امدادی و مدیریت بحران گفته می شود اما انتظار آن است که این آمادگی در شرایط واقعی مشهود باشد.
به هیچ وجه قابل قبول نیست که چشم روی آتش سوزی های چندین بار در مراتع بسته شود چرا این که منابع طبیعی نه تنها از جهت حفاظت از محیط زیست اهمیتی ویژه دارند بلکه این مراتع در مجاورت روستاهایی هستندکه تعداد زیادی از شهروندان را در خود جای داده اند.