آمریکا می‌تواند سواستفاده‌های سنگینی از «برجام»‌ بکند
آمریکا می‌تواند سواستفاده‌های سنگینی از «برجام»‌ بکند

به گزارش اویاقلیق به نقل از فارس،«محمدجواد لاریجانی» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (چهارشنبه ۲۸ مرداد ماه) به بررسی  موضوع برجام در مجلس شورای اسلامی پرداخت. در ابتدای این برنامه لاریجانی درباره این که چه ضرورتی وجود دارد که مجلس به بررسی برجام ورود پیدا کند گفت: بررسی برجام […]

یلبه گزارش اویاقلیق به نقل از فارس،«محمدجواد لاریجانی» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (چهارشنبه ۲۸ مرداد ماه) به بررسی  موضوع برجام در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

در ابتدای این برنامه لاریجانی درباره این که چه ضرورتی وجود دارد که مجلس به بررسی برجام ورود پیدا کند گفت: بررسی برجام در مجلس دو ضرورت مهم را شامل می‌شود، یکی این که توافق نامه نامش هر چه که باشد شامل تعهدات بسیار سنگینی از طرف دولت ماست و این تعهدات برای یک یا دو روز نیست و می‌تواند یک مسیر کاری ما را عوض کند لذا چه طور می‌شود که مجلس در چنین تعهدات مهمی ورود نکند.

بررسی برجام در مجلس به معنای اجازه به دولت برای قبول تعهدات در برجام است

وی در ادامه به نظر وزارت خارجه مبنی بر این که تصویر برجام در مجلس برای ما الزام ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: صحبت از الزام نیست بلکه صحبت از اجازه به دولت است ، یعنی مجلس باید تصویب کند که آیا به دولتش اجازه می‌دهد که عنداللزوم وارد این تعهدات بشود یا نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی تصریح کرد: بحث داوطلبانه که به آن اشاره می‌کنند، داوطلبانه در صحنه بین‌المللی است، مفهوم داوطلبانه در صحنه جهانی این است که کشورهایی که در این تعهد وارد می‌شوند، ورودشان در این تعهد تحت ضرورت یک کنوانسیون و یا یک توافق حاکم نبوده و معنایش این نیست که تعهد ندارند، بنابراین مجلس نیز همین را تصویب می‌کند، یعنی می‌گوید ما به دولت جمهوری اسلامی اجازه می‌دهیم در صورتی که مصالح نظام را تشخیص داد این تعهد را به صورت داوطلبانه اجرا کند یا نکند.

لاریجانی اضافه کرد: در صورتی که مجلس اجازه دهد که عنداللزوم دولت می‌تواند وارد این تعهد شود نکاتی وجود دارد که منافع ملی ما آسیب پذیر نباشد که این موضوع ناظر به بیانات مقام معظم رهبری است که گردنه‌هایی وجود دارد که مجلس باید آن‌ها تفسیر کند و به عنوان یک بند دومی از مصوباتش راهنمای دولت قرار دهد که این به معنی تغییر متن نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی یادآور شد: همین الآن در مذاکرات با کنگره آمریکا مقامات آمریکایی کلی از مطالب را به عنوان تفسیر و موضع خود اعلام کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: بنابراین مجلس دو کار مهم دارد، اول این که به دولت اجازه می‌دهد که وارد این تعهد شود یا خیر و دوم این که در صورتی که اجازه داد می‌تواند نقاط آسیب پذیر که منافع ملی ما را توسط آمریکا و متعهدان اروپایی او می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد را به دولت به عنوان الزامات اجرای این تعهد نامه اعلام کند.

شورای نگهبان نیز باید وارد بررسی برجام شود

لاریجانی همچنین درباره این که ورود مجلس در این قضیه باید چگونه باشد  و آیا مجلس می‌تواند کل برجام را رد کند اظهار داشت: اصلاً صحبت از رد نیست بلکه مجلس می‌تواند به دولت بگوید که اجازه نمی‌دهم وارد این تعهد شود و حتی شورای نگهبان نیز باید در این بررسی وارد شود

مجلس نباید معطل لایحه شود

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به این که مجلس نباید معطل ارائه لایحه از سوی دولت بماند گفت: مجلس می‌تواند به عنوان یک طرح  به موضوع ورود کند، تحت عنوان طرح اجاره به دولت برای ورود در این تعهدات، لذا کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نباید وقت خود را هدر دهد تا دولت لایحه به مجلس ارائه دهد  بلکه مهم‌ترین کاری که این کمیسیون باید انجام دهد این است که گردنه های آسیب پذیر را که می‌تواند منفذی برای سوء استفاده توسط آمریکا باشد تا جایی که می‌تواند صبر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: برخی نقاط این تعهد نامه یا توافقنامه حتی با قانون اساسی مغایرت دارد مانند قسمت‌هایی که در خصوص تحقیق و توسعه است که در این جا مصالح ملی ما منوط به تایید خارجی‌ها برای یک دوره خیلی دراز مدت می‌شود که در این مورد نیز شورای نگهبان باید تعیین تکلیف کند.

بهتر است مجلس نظر موافق به برجام بدهد

لاریجانی در ادامه با تاکید بر این که دقت در بررسی برجام باعث ثروت و قوت نظام است اظهار داشت: نظر شخصی بنده این است که خوب است که در نهایت مجلس با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که رئیس جمهور در این زمینه کرده  نظر موافق بدهد ضمن آن که مجموعه ای از موارد آسیب ذیر را شناسایی و دولت را ملزم به رعایت آن‌ها کند به این معنی که یک بند در کنار برجام تصویب شود.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی درباره این که تصویب یک بند در کنار برجام که همانند فکت شیت است بار حقوقی خواهد داشت یا خیر اظهار داشت: الزام حقوقی برای دولت دارد و این الزام در صحنه بین‌المللی نیست و در صحنه بین‌المللی دولت همان تعهدی که سپرده را اجرا خواهد کرد اما در داخل دولت می‌تواند ملزم به رعایت اموری در پیگیری تعهدات برجام مبتنی بر نظر مجلس باشد.

وی درباره این که بر اساس این فکت شیت آیا نباید برخی بندهای برجام تغییر کند اظهار داشت: هنر این است که ما تفسیرهای مناسب انجام دهیم و ما باید نقاط آسیب پذیر را ببندیم.

رد برجام در مجلس اعتبار رئیس جمهور را در صحنه جهانی کاهش می‌دهد که این به نفع منافع ملی ما نیست

لاریجانی تاکید کرد: بنده معتقدم به دو دلیل خوب است که برجام در مجلس تصویب شود با این شرط که در یک ماده دومی نکات مهم مد نظر قرار گیرد اظهار داشت: اگر برجام در مجلس رد شود اعتبار رئیس جمهور در صحنه جهانی کاهش پیدا می‌کند که این به نفع منافع ملی ما نیست و دلیل دوم  این است که علی‌الخصوص توسط غربی‌ها ما به عنوان بچه بد تبلیغ می‌شویم که در نهایت زیر مذاکرات زدیم بنابراین مجلس می‌تواند جلوی این مفاسد را بگیرد به علاوه این که یک راهنمای خوبی برای کاهش نقاط آسیب پذیر باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در ادامه درباره این که با این فکت شیت چگونه می‌توان جلوی سوء استفاده های احتمالی دشمن را گرفت گفت: اگر دولت از مجلس مجوز بگیرد که داوطلبانه به معنای بین‌المللی می‌تواند وارد این تعهد شود تعهد عظیمی بر گردن ماست لذا ما باید با بصیرت با این قضیه برخورد نه با بیانات سطحی.

وی اضافه کرد: راجع به این که توافق نامه چگونه است برخی‌ها می‌گویند که در سرجمع توافق خوب است، برخی‌ها می‌گویند برگ خیانت است از طرف دیگر یک گروهی سوت می‌زنند و می‌گویند که هر روز باید جشن بگیریم که این‌ها برخورد معقولی نیست ضمن این که یکی از بزرگان ما گفته بود که یکی از دلایل خوبی این مذاکرات این است که تابوی مذاکره با آمریکا شکست اما در صورتی که اصلاً چنین تابویی وجود نداشت.

لاریجانی با بیان این که این ادعاهای بادکنکی که همه مشکلات با مذاکره با آمریکا حل می‌شود بادش خالی شد و ما باید با یک بصیرت مبتنی بر دانایی با موضوع برخورد کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی بابیان این که حمایت از رئیس جمهور باید از سوی دانستن صورت گیرد و نه ندانستن به تعهدات طرفین مذاکره کننده با ایران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین کاری که آن‌ها می‌کنند این است که تحریم‌ها را برمی دارند در صورتی که تحریم‌ها محدودیتی برای آن‌ها نبوده بلکه تحریم‌ها تجاوز به ما بوده  و این به این معناست که آن‌ها تعهد می‌کنند که به ما تجاوز نکنند و این در حالی است که ما تعهدات خیلی عجیبی داریم.

وی با اشاره به این که این گونه نیست که ما یک محدودیت داریم و غربی‌ها هم با محدودیت دیگری مواجه هستند گفت: لازمه این محدودیت‌ها دانستن است.

لاریجانی با اشاره به این که از مسئولین و از مجلسیان و فرهیختگان می‌خواهم وقت صرف کنند تا اصول این قضیه را مورد توجه قرار دهند افزود: دوره خوب و بد گفتن این قضیه گذشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با بیان این که این سند تعهداتی دارد افزود: با توجه به ضعف‌هایی که در متن برجام موجود است این امر ما را آسیب پذیر می‌کند.

وی با اشاره به این که آمریکا می‌تواند از این متن سوء استفاده سنگینی در سه زمینه کلیدی انجام دهد خاطر نشان کرد: در زمینه اول آمریکا می‌تواند اعلام کند که ایران بعد از ۳۶ سال مقاومت بر اساس این سند قبول کرده است که باید حرف‌های غرب به رهبری آمریکا را بپذیرد بنابراین اگر مجلس توضیحات کاملی را ارائه ندهد این مطلب به ما می‌چسبد.

لاریجانی با اشاره به این که ما بچه بدِ هستیم و باید غرب را قانع کنیم افزود:  باید غرب را قانع کنیم که ما بد نیستیم از سوی دیگر ما به غرب اشکالات زیادی را وارد می‌کنیم.

مقدمه متن برجام به نفع غرب است

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با بیان این که متن برجام از مقدمه و ضمایم برخوردار است گفت: مقدمه این متن به نفع غرب است.

وی افزود:  مقدمه دل‌شوره های آن‌ها را بیان می‌کند و ما بر این اساس قبول کرده‌ایم که دل‌شوره‌ها را باید رفع کنیم بنابراین باید اذعان کنیم ما هرگز به این دل‌شوره‌ها مشروعیت نمی‌دهیم.

لاریجانی با اشاره به بند ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱  ادامه داد: در این بندها مطرح شده که تحریم‌های قبلی لغو می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی اظهار داشت: هر وقت و هر کشور صاحب وتو در داخل شورای امنیت اگر از دست ما ناراحت باشد شکایت می‌نویسد و یک بار موضوع بررسی می‌شود و در نهایت دوباره تمام تحریم‌ها برمی گردد و از سوی دیگر اگر ما یک جیغی داشته باشیم باز می‌رویم و تحریم‌ها برمی گردد

وی افزود:اگر ایران به شورای امنیت بنویسد که آمریکا و انگلیس به تعهداتش عمل نمی‌کنند و اعتراض داشته باشیم اگر این فرض را کنیم که اعضای شورای امنیت رای بدهند در این صورت انگلیس وتو می کندو باز به صورت اتوماتیک تحریم‌ها برمی گردد.

اگر آمریکا و دولتهای اروپایی صاحب وتو از ما ناراحت شوند ایران توبیخ می‌شود

لاریجانی با اشاره به این که اگر آمریکا و دول صاحب وتو از دست ما ناراحت باشند ایران توبیخ می‌شود افزود: مگر این که دل آمریکا را بتوانیم بدست بیاوریم.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی تاکید کرد: کارشناسان خبره ای که ما داریم چه طور توانسته‌اند متن برجام را قبول کنند البته در این رابطه مجلس می‌تواند علاج کند.

کل این مذاکرات برای دفع تهاجم بوده است

وی با اشاره به این که کل این مذاکرات برای دفع تهاجم است بیان کرد:این که دشمن به ما تهاجم کرده نباید بدی ما باشد بنابراین باید آن چه که منافع ملی است با قوت ادامه یابد.

لاریجانی با اشاره با تاکید بر این که مگر زانو زدیم که بیچاره شویم ادامه داد: ما در آستانه فتح الفتوح قرار داریم.

مسئولین نظام در حرف‌های خود باید حسابگر باشند

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: مسئولین نظام در حرف‌های خود باید حسابگر باشند و منافع نظام را در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون سخنان رئیس جمهور مبنی بر این که نباید فکر کنیم پس از خصوص توافق می‌توانیم هر طوری که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنش نخواهند داشت گفت: البته آمریکایی‌ها تفسیر بدی را تبلیغ می‌کنند و می‌گویند مواضع ایران از این به بعد باید به گونه ای دیگر باشد.

لاریجانی اضافه کرد: ای کاش رئیس جمهور این مطلب را نمی‌گفت و یا به گونه ای این سخن را مطرح می‌کرد که غرب سوء استفاده نکند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به این که ما باید استراتژی روشنمان را با قوی‌ترین و شجاعانه‌ترین بیان اظهار کنیم ادامه داد:هنوز ما تعهدمان به توافقنامه را اعلام نکردیم که آن‌ها سوء استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این که مجوز گرفتیم ۵ هزار سانتریفیوژ غنی سازی کنیم گفت: از طرف دیگر قیف گذاشته‌ایم که ۳۰۰ کیلو بیشتر نداشته باشیم بنابراین باید اذعان داشت منابع ما محدود است و آمریکا می‌گوید که این مسئله بد نیست زیرا پس از مدتی منابع را از دست می‌دهیم.

در باغ سبز کمک‌های اقتصادی سراب را به ما نشان می‌دهند

لاریجانی با تاکید بر این که در باغ سبز کمک‌های اقتصادی سراب را به ما نشان می‌دهند خاطر نشان کرد: ما چگونه دل آمریکا و غربی‌ها را خوانده‌ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا غربی‌ها می‌خواهند برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه استفاده کنند افزود: ما هرگز آمریکا را نخواهیم پذیرفت و باید  به صورت جدی‌تر مراقب باشیم.