بوی «آش ایرانی» مشام زنجان را نوازش می‌دهد/ به صرف آش دعوت دارید
بوی «آش ایرانی» مشام زنجان را نوازش می‌دهد/ به صرف آش دعوت دارید

بوی آش مشام شهر را نوازش می‌دهد، زنجان چند روز دیگر میزبان دهمین جشنواره ملی آش ایرانی است؛ جشنواره‌ای که نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم و ده‌ها برنامه جذاب دیگر را در دل خود جای داده است. صاحبخانه به پا خواسته و منزل را برای میزبانی هموطنان از ۳۰ استان کشور‌ و […]

یبوی آش مشام شهر را نوازش می‌دهد، زنجان چند روز دیگر میزبان دهمین جشنواره ملی آش ایرانی است؛ جشنواره‌ای که نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم و ده‌ها برنامه جذاب دیگر را در دل خود جای داده است.

صاحبخانه به پا خواسته و منزل را برای میزبانی هموطنان از ۳۰ استان کشور‌ و پنج تا ۱۵ کشور جهان مهیا می‌کند.

عملیات عمرانی در مجموعه «ایل‌داغی» زنجان شروع شده، مبلمان شهری اعم از صندلی‌ها، سطل‌های زباله و چراغ‌های روشنایی جانمایی می‌شوند، بنرهای تبلیغاتی در مسیر«گاوازنگ» خودنمایی می‌کند، لوگوها و پوسترهای ویژه دو جشنواره طراحی و رونمایی شدند.

 قرار شده جشنواره ملی آش ایرانی امسال پربارتر از ۹ دوره گذشته برگزار شود، فضای نیم هکتاری واقع در شرق ایل‌داغی به یمن برگزاری جشنواره خاک‌ریزی می‌شود تا غرفه‌های آش و صنایع‌ دستی در آنجا مستقر شوند، تعدادی از باغ‌های مسیر میدان «سرباز گمنام»تا گاوازنگ در حال آماده‌سازی برای استفاده بازدیدکنندگان است.

بوی آش در شهر پیچید

صفحه‌های مختص جشنواره در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و از مهم‌ترین آن‌ها صفحه اینستاگرام جشنواره آش است، فلوچارت برگزاری جشنواره تهیه شده و همه دست به دست هم داده‌اند تا تصویری زیبا از زنجان در ذهن بازدیدکنندگان ترسیم کنند.

شامگاه سه‌شنبه نشست خبری شورای سیاستگزاری دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم  با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یعنی نخستین بانی این جشنواره، شهردار و مسئولان شهری به‌منظور تشریح برنامه‌های پیش‌رو برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دهمین جشنواره ملی آش ایرانی، گفت: این جشنواره از سال ۸۴ آغاز به کار کرده و امسال در آستانه ۱۰ سالگی توانسته میزبانه نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم باشد.

رحمتی: از ۱۰ کشور نیز برای حضور در جشنواره دعوت شده که تاکنون حضور پنج کشور قطعی شده استیحیی رحمتی، زمان برگزاری این جشنواره را ۹ تا ۱۳ شهریور اعلام کرد و گفت: حضور ۲۰ استان کشور در بخش آش و ۳۱ استان در نمایشگاه صنایع دستی جشنواره ملی آش ایرانی قطعی شده است.

وی  معرفی میراث معنوی کشور، افزایش ارتباطات بین فرهنگی، فراهم کردن بستر برای جذب گردشگر داخلی و خارجی، معرفی غذای سالم ایرانی و ثبت یک رویداد فرهنگی بین‌المللی به نام استان زنجان را از اهداف برگزاری جشنواره‌های مذکور برشمرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه سال گذشته سفرا و کارداران تعدادی از کشورها در جشنواره ملی آش در زنجان حضور داشتند؛ زمینه بین‌المللی شدن جشنواره فراهم شد، به‌گونه‌ای که بستر برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم نیز در زنجان به وجود آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه جشنواره آش همه شهر را درگیر خواهد کرد، یادآور شد: مقرر شده است نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم در محل کارخانه کبریت زنجان برگزار شود. جشنواره بین‌المللی آش نیز طبق روال سابق در مجموعه «ایل‌داغی» برگزار خواهد شد.

رحمتی یادآور شد: تعداد سفرا و کارداران مدعو را از ۱۱ نفر پارسال به ۲۰ نفر در سال‌جاری افزایش دادیم، از ۱۰ کشور نیز برای حضور در جشنواره دعوت شده که تاکنون حضور پنج کشور قطعی شده است، همچنین در نظر داریم غذاهای سه کشور مبداء و مقصد جاده ابریشم اعم از ایتالیا، چین و اسپانیا در این جشنواره عرضه شود.

رحمتی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم نام این جشنواره در فهرست جشنواره‌های جهانی به نام زنجان ثبت شود.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم برای گرفتن غرفه، گفت: با توجه به اینکه درخواست برای حضور در غرفه‌ها زیاد است، اصالت و کیفیت آش‌های متقاضیان برای  سهمیه‌بندی اختصاص غرفه مد نظر قرار می‌گیرد.

مدبیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: به هر کدام از ۳۰ استان کشور دو غرفه عرضه صنایع دستی و به استان زنجان ۵۰ غرفه اختصاص داده شده است.

رحمتی با تاکید بر لزوم اقتصادی کردن برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های گردشگری، اظهار کرد: در این راستا جز دو هتل که برای میهمانان ویژه رزرو شده ظرفیت سایر محل‌های اقامتی برای استفاده گردشگران آزاد است، تورهای گردشگری نیز برنامه‌هایی برای جذب گردشگر دارند.

وی برگزاری نمایش‌های آیینی سنتی استان‌های مختلف،«شب فرهنگی» و برپایی سیاه چادرهای عشایری را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دهمین جشنواره ملی آش ایرانی برشمرد.

به صرف آش دعوتید

رحمتی خاطرنشان کرد: کمیته جذب گردشگر با مسئولیت دفاتر خدمات گردشگری و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده‌ و تورهای مختلفی برای جشنواره آش تدارک دیده‌اند که یکی از آن‌ها تور کارکنان شهرداری تهران است.

وی دست‌اندرکاران«مجله هنرآشپزی» به‌عنوان مادر نشریات آشپزی ایران را به‌عنوان هیئت داور دهمین جشنواره ملی آش ایرانی معرفی کرد.

رحمتی با اشاره به رونمایی از لوگو و پوسترهای نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم و دهمین جشنواره ملی آش ایرانی، خاطرنشان کرد: جشنواره آش به میزبانی زنجان به یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های کشور تبدیل شده و الگویی برای سایر استان‌هاست.

وی تصریح کرد: جشنواره آش زنجان یک رویداد تثبیت شده است و امسال با شعار «شما به سرف آش دعوتید» قدم در ۱۰ سالگی نهاده است.

از ۱۲ باغی که تحت عنوان «باغ ملل»در مسیر جاده گاوازنگ آماده خواهد شد، سه باغ در اسرع وقت به بهره‌برداری می‌رسددر ادامه جلسه شهردار زنجان به مهیا شدن شهرداری برای میزبانی مطلوب جشنواره آش اشاره کرد و افزود: در حال تکمیل مبلمان شهری حد فاصل میدان سرباز گمنام تا گاوازنگ هستیم.

حبیب ملایی یگانه اظهار کرد: از ۱۲ باغی که تحت عنوان «باغ ملل»در مسیر جاده گاوازنگ آماده خواهد شد، سه باغ در اسرع وقت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را برای توسعه شهری مفید دانست و آمادگی شهرداری را برای برگزاری مطلوب جشنواره ملی آش ایرانی و غذاهای کشورهای عضو اکو- جاده ابریشم اعلام کرد.

معاون فرهنگی شهرداری زنجان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه شهرداری صرفا نهاد خدماتی نیست و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی را نیز در دستور کار دارد، گفت: جشنواره آش زنجان نقطه عطف جشنواره‌های زنجان است و همه شهروندان خود را در برگزاری آن سهیم می‌دانند.

صفوی انجام تبیلغات شهری وسیع در داخل شهر زنجان و شهرها و استان‌های همجوار، ساماندهی پارکینگ و مسیر تردد خودروها در مسیر گاوازنگ و «ایل‌داغی» و تهیه فیلم مستند از جشنواره آش و غذاهای کشورهای عضو اکو را از فعالیت‌های در دست اجرا شهرداری زنجان برشمرد.

وی افزود: جشنواره «مثل‌ها و متل‌ها» با موضوع آش و برنامه «شب‌های فرهنگی» استان‌ها با حضور استان‌های گیلان، لرستان، آذربایجان‌شرقی، چهار محال و بختیاری، خوزستان و زنجان از دیگر برنامه‌های ایام برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی است.

صفوی یادآور شد: در زمان برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی از شهرداران تعدادی از شهرها دعوت می‌شود همراه با گروه موسیقی سنتی مختص شهر خود از جشنواره بازدید کنند.

دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نخستین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو-راه ابریشم ۹ تا ۱۳ شهریور سال‌جاری از ساعت ۱۶ تا ۲۳ در محل ایل‌داغی و کارخانه کبریت زنجان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.