احیای برج خلعت پوشان
احیای برج خلعت پوشان

یعقوب هوشیار شهردار منطقه پنج با اعلام این خبر گفت : مشارکت در احیای بناهای تاریخی از تاکیدات شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر است که در این راستا ، ساماندهی ، زیبا سازی و احیای برج خلعت پوشان توسط این منطقه آغاز شده است. وی در ادامه با بیان اینکه محوطه این بنای […]

سییعقوب هوشیار شهردار منطقه پنج با اعلام این خبر گفت : مشارکت در احیای بناهای تاریخی از تاکیدات شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر است که در این راستا ، ساماندهی ، زیبا سازی و احیای برج خلعت پوشان توسط این منطقه آغاز شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه محوطه این بنای تاریخی به پارک و تفرجگاه یک و نیم هکتاری تبدیل می شود اظهار داشت :برای این پروژه ۳۰ میلیارد ریال هزینه می شود .

شهردار منطقه پنج در این رابطه افزود : ایستگاه هواشناسی که قبلاً در این مکان بود به محلی دیگر انتقال یافته و عملیات عمرانی احیای پارک خلعت پوشان از سرعت چشمگیری برخوردار است .

هوشیار همچنین گفت :احیای برج تاریخی خلعت پوشان که با احداث پارک در محوطه آن صورت می گیرد یکی از چند برنامه ساماندهی ورودی شرق تبریز است که توسط این منطقه برنامه ریزی شده است .وی در این خصوص گفت :احداث باندهای کندرو شمالی و جنوبی ، جذب پروژه های مشارکتی ، زیبا سازی و نور پردازی ، احداث پل های عابر گذر ، توسعه فضای سبز و احیای برج خلعت پوشان مهمترین برنامه های مصوب ساماندهی ورودی شرق تبریز هستند .وی در پایان گفت : تمامی برنامه های ساماندهی ورودی شرق تبریز طبق زمانبندی در حال اجرا هستند .

شایان ذکر است برج خلعت پوشان  یکی از آثار تاریخی مربوط به دورهٔ صفویان در شهر تبریز است. این برج آجری در جنوب محلهٔ کرکج در ۵ کیلومتری مرکزشهر و در جوار رودخانهٔ میدان چایی واقع شده ‌است .

برج خلعت پوشان  در دره‌ای سرسبز در سمت چپ جادهٔ تبریز-باسمنج قرار گرفته و در اوایل دورهٔقاجاریان به کارگزاران این حکومت اختصاص داشته‌است .این برج دارای شانزده پهلو و سه طبقه است.برج خلعت پوشان برج آجری منشورشکل بلندی است که دارای یک قاعده کثیرالاضلاع ۱۶ ضلعی می باشد که قطر قاعده آن ۹,۵ متر می باشد .