مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود/فعالیت‌های هسته‌ای متوقف نخواهد شد
مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود/فعالیت‌های هسته‌ای متوقف نخواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه با اشاره به اینکه «معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است»، گفت: حفظ غنی‌سازی و حق تحقیق و توسعه برای مراحل پیشرفته‌تر این دانش و برخورداری از مکانی برای این فعالیت‌ها که برای ما دارای تضمین باشد، اهداف اصلی بود که توانستیم آنها را به خوبی تثبیت […]

uحجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه با اشاره به اینکه «معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است»، گفت: حفظ غنی‌سازی و حق تحقیق و توسعه برای مراحل پیشرفته‌تر این دانش و برخورداری از مکانی برای این فعالیت‌ها که برای ما دارای تضمین باشد، اهداف اصلی بود که توانستیم آنها را به خوبی تثبیت کنیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه وضعیت فعلی موضوع هسته‌ای شرایط ویژه و جدیدی را برای کشورمان، منطقه و جهان پدید آورده، گفت: اساس توفیق بزرگی که تا این مرحله در موضوع هسته‌ای بدست آمده مربوط به ایستادگی و مقاومت مردم، لطف خداوند و حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است. اما اگر مجموعه رفتار دولت که چراغ سبز لازم را مبنی بر تمایل به حل و فصل واقعی این موضوع به افکار عمومی دنیا نشان داد نبود، حل و فصل این پرونده محال بود.

روحانی افزود: آنچه بسیار اهمیت دارد این بود که مجموعه رفتار دولت تدبیر و امید علامتی را به دنیا نشان داد مبنی بر اینکه ما مصمم به تعامل سازنده هستیم و دنیا این علامت را دریافت کرد. صدور این نشانه و علامت با زبان و بیانیه خواندن مقدور نبود بلکه این اتفاق در مقام تصمیم، عمل و اجرا روی داد.

رییس جمهوری با بیان این که تا این چراغ سبز به دنیا نشان داده نمی‌شد قدرت‌های بزرگ حاضر به نشستن پشت میز «مذاکره» نبودند، اظهارداشت: آنچه گاهی پیش از این انجام می‌شد صرفاً نشستن پشت میز و بیانیه خواندن بود و مذاکره‌ای انجام نمی شد در حالی که ما نیاز به مذاکره واقعی داشتیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: مذاکره واقعی یعنی آنکه ما حرف طرف مذاکره را بفهمیم و حرف و منظور خودمان را نیز به او بفهمانیم و در این بین راه میانه‌ای را برای رسیدن به توافق کشف کنیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه توان مذاکره از ملزومات اولیه و بدیهی مذاکره است، خاطرنشان ساخت: متأسفانه برخی فکر می‌کنند با شعار و درشت‌گویی می‌شود عالم بشریت را تسلیم کرد اما مذاکره روال دیگری دارد. در مذاکره باید هر یک از طرفین مذاکره، طرف مقابل خود را به نقطه‌ای امیدوار کند و اساساً مذاکره باید بر ایجاد نقطه امید بنا شود.

روحانی ادامه داد: مذاکره یعنی این که طرف مقابل اگر احساس می‌کند که نمی‌تواند به صد در صد اهداف خود برسد – که اساساً چنین چیزی در مذاکره معنا و مفهوم هم ندارد – اما دو طرف مذاکره اهداف حداقلی را برای خود در نظر بگیرند تا فضایی برای گفتگو ایجاد شود و در این میان فرصتی برای چانه‌زنی وجود داشته باشد.

رییس جمهوری گفت: هر مذاکره‌ای از یک نقطه عزیمتی‌ شروع می‌شود تا طرفین پس از مذاکره به یک نقطه تلاقی برسند و طبیعی است که هر یک از طرفین، این نقطه تلاقی را جایی در میدان طرف مقابل خود ترسیم کند اما در نهایت باید در میانه میدان به تفاهم برسند.

روحانی با بیان این که کشورهای بزرگ با صدور قطعنامه ۱۹۲۹ کشور ما را به آستانه جنگ برده بودند، اضافه کرد: این قطعنامه به کشورهای دیگر اجازه می‌داد هر زمانی که احساس نیاز کردند محموله‌های ما را مورد بازرسی قرار دهند و این به معنای جریان مستمر مواجهه و مقابله بود که هر لحظه می‌توانست ، جنگ ایجاد کند.

رییس جمهوری اظهار داشت: بر اساس قطعنامه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ما صادر کرده بود ایران ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار گرفته بود که کشورمان و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی معرفی می‌کرد و با استفاده از همین اهرم بر اساس ماده ۴۱ این فصل از منشور ملل متحد، تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کرده بودند که وضعیت بی‌سابقه‌ای را پس از انقلاب اسلامی برای کشور به وجود آورده بود.

روحانی با بیان این که نمی‌خواهم شرایط سخت مرداد سال ۹۲ مصادف با آغاز به کار دولت را تشریح کنم ، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید رویکرد تعامل سازنده را برگزید و وارد عرصه مذاکرات هسته‌ای شد. مذاکره یک دانش، فن و هنر است و نیازمند تسلط به مبانی مذاکره و خواندن ذهن طرف مقابل است. معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در مذاکره تلاش بر آن است که اهداف و دستاوردهای اصلی حفظ شده و درباره آنچه در کوتاه مدت قابل جبران است مذاکره صورت گیرد، خاطرنشان ساخت: طبیعی است که طرف مذاکره ما هم از ورود به مذاکره اهدافی دارد. برخی فکر می‌کنند در مذاکره ما باید به صددرصد اهداف خود دست یابیم و طرف مقابل دستاوردش از مذاکرات صفر باشد و به ما اعتراض می‌کنند که مثلاً چرا طرف مذاکرات ما نیز به یک سری اهدافش دست یافته است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در این مذاکرات به خوبی دریافتند که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به هیچ وجه و هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد، ادامه داد: به جز یک کشور که شرایط متفاوتی پیدا کرد، هر کشور دیگری در دنیا به دنبال غنی‌سازی رفت و بنا به هر دلیلی دنیا با آن مخالفت کرد در نهایت مجبور شد به طور کامل دست از فعالیت‌های هسته‌ای خود بکشد و این تنها جمهوری اسلامی ایران بود که توانست در این کارزار مهم، اهداف اصلی و بزرگ خود را محقق کند.

روحانی رفع همه تحریم‌های ظالمانه در زمینه‌های مالی، بانکی، حمل و نقل و سایر عرصه‌های اقتصادی را هدف مهم دیگر دولت از ورود به عرصه مذاکره ذکر کرد و اظهارداشت: این هدف نیز به خوبی محقق شد و مقرر شده است که طرف مقابل، در آستانه آغاز اجرای توافقات صراحتاً لغو تحریم‌ها را اعلام کند و با توجه به اینکه آنها ابتدا فقط به تعلیق و سپس لغو تدریجی تحریم‌ها اصرار می‌ورزیدند، لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است.

رییس جمهوری، لغو قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کشورمان را به طور یکجا و در یک نشست رسمی، دستاورد بسیار مهم سیاسی مذاکرات هسته‌ای برشمرد و تصریح کرد: اینکه کشوری بتواند طی یک قطعنامه شش قطعنامه دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه خود را لغو کرده و ضمن آن «برجام» بعنوان توافقنامه هسته‌ای را به تأیید این شورا برساند که متضمن حفظ حق غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و رفع همه تحریم‌ها می‌باشد و در ادامه نیز از حق تجاری سازی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برخوردار شود و به همکاری هسته‌ای با کشورهای دیگر دنیا بپردازد، دستاوردی بزرگ و بی‌مثال است.

روحانی با طرح این سؤال که کجا در تاریخ سراغ دارید که ایران در یک موضوع بین‌المللی مربوط به حقوقش در برابر ۶ قدرت دنیا بنشیند و به تمام اهداف اصلی‌اش برسد؟، خاطرنشان ساخت: پیروزی هسته‌ای در تاریخ کشورمان بی‌سابقه بود و نمی‌دانم چرا عده‌ای این افتخار را که متعلق به یک ملت بزرگ در برابر قدرت‌های جهان است، زیر لب ذکر می‌کنند. این افتخار تنها متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به همه ملت و حتی همه کشورهای در حال توسعه و راهنمای آنها به سمت احقاق حقوقشان است و باید آن را با صدای بلند بیان کرد.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان این که برای حرکت موفق به سمت آینده نیاز به امید، اعتماد، اتحاد و اراده ملی داریم گفت: وقتی ملتی به آینده خودش، نظامش و دولتش اعتماد داشته باشد سرمایه اجتماعی به وجود می‌آید و ملت با اراده محکم در صحنه حاضر می‌شود و در سایه این اعتماد و امید ملی حاصل از آن می‌توان بر هر مشکلی فائق آمد.

روحانی با اشاره به اینکه «با توجه به ادامه تحریم‌ها تا پیش از آغاز اجرای «برجام» و قیمت فعلی نفت و مشکلات دیگری مثل خشکسالی مستمر و ادامه‌دار، با محدودیت منابع مواجه هستیم»، افزود: البته اینها بدان معنا نیست که نمی‌توان بر مشکلات غلبه کرد و اساساً هنر دولت این است که در شرایط سخت منابع محدود را به شکل صحیح مدیریت کند و البته در این مسیر باید از همراهی و حمایت مردم و همه قوا بهره‌مند شود. چنانکه توفیقات ما در عرصه هسته‌ای نیز مرهون همین همدلی، انسجام و همکاری همگانی بود.

رییس جمهوری دستیابی به اجماع ملی را مهمترین مقدمه در رسیدن به توفیقات هسته‌ای برشمرد و اظهار داشت: این کار بزرگ و هنر عظیمی بود که به سمتی حرکت کردیم که دولت در کنار قوای دیگر، مقام معظم رهبری و برخورداری از پشتیبانی عمومی ملت ، حرکت صحیحی را بنیان گذاشته و به پیش برد تا این پیروزی بزرگ نصیب ملت شد.

روحانی اضافه کرد: امروز و در نتیجه حصول توافق یک فضای آرام و مناسب در داخل کشور، منطقه و عرصه بین‌المللی پیش روی ما ایجاد شده که برای استفاده صحیح از آن نیازمند حفظ همان اجماع ملی هستیم که منجر به توافق هسته‌ای شد. رویکرد ما همچنان تعامل سازنده و تلاش برای گسترش صلح و پرهیز از ظلم و تجاوز به دیگران است و البته کشوری هستیم که ثابت کرده‌ایم ظلم و زور و تجاوز را هرگز نمی‌پذیریم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران پافشاری بر حل و فصل همه معضلات جهان از طریق مذاکره و گفتگوست، اظهار داشت: نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم، همان راهی را که مردم در خرداد ۹۲ به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان این که باید همه توان و استعدادهای خود را در شرایط جدیدی که پیش روی ما قرار گرفته به کار بگیریم، تصریح کرد: وزرا، استانداران و همه مسئولان دولتی امروز باید احساس کنند که سنگینی بار مسئولیت‌شان دو چندان شده است به خصوص آنکه اگر کسی تا دیروز دنبال بهانه بود که بگوید تحریم‌ها نمی‌گذارند کار کنیم، امروز در برابر مطالبات و خواست‌های مردم این بهانه نیز از اعتبار ساقط شده است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه البته مردم ما به خوبی توجه دارند که با رفع تحریم‌ها همه مشکلات یکروزه سامان نمی‌یابد، خاطرنشان ساخت: این نکته مهمی است اما از آن مهمتر امیدی است که در جامعه ایجاد شده و مردم می‌بینند که نظام مقتدری دارند که بزرگترین معضل سیاسی بین‌المللی را با انگشت تدبیر خود حل و فصل می‌کند و برای موفقیت در آینده باید این امید، تدبیر، اعتماد و تلاش متقابل بین مردم و دولت و حاکمیت، تداوم یابد.

روحانی با اشاره به بهانه‌جویی‌های برخی بدخواهان که همواره می‌گفتند توافق در مسأله هسته‌ای ممکن نیست، گفت: همین افراد امروز که توافق حاصل شده می‌گویند کسی حاضر نیست به ایران آمده و سرمایه و تکنولوژی با خود بیاورد اما مطمئنم که سرمایه و تکنولوژی خیلی زودتر از آنچه در مخیله این بدخواهان است، مسیر خود را برای ورود به این کشور پیدا می‌کند و البته ما باید اراده خودمان را برای تعامل با جهان همچون گذشته به خوبی حفظ کرده و به دنیا نشان دهیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: نباید اجازه دهیم بروکراسی پیچیده مانع ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور شود و در این بین وزارتخانه‌هایی که در اولویت جذب سرمایه و تکنولوژی هستند باید موانع را برطرف کرده و به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف برای جذب همکارانشان در دنیا تلاش کنند و هر استعداد، ظرفیت و توانی در هر نقطه کشور از دیده پنهان نماند.

روحانی با اشاره به اینکه در جریان سفرهایم به استان‌های مختلف و به ویژه در جلسات توسعه استان‌ها آمادگی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را آشکارا دیده‌ام و معتقدم شرایط برای یک تحول بزرگ در کشور آماده است، اظهار داشت: دولت کاملاً آماده است تا اختیارات لازم را برای جذب سرمایه و تکنولوژی و تولید مشترک به استان‌ها بدهد و موانع پیش روی سرمایه گذاران داخلی را به سرعت برطرف کند و همه به این مسأله باور داشته باشند که هر قدمی برای پیشرفت کشور حتی اگر یک روز زودتر برداشته شود به اندازه خود برای کشور مهم است.

رییس جمهوری با بیان این که هدف ما در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: قطعاً شرایط پساتحریم برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهتر از قبل است و در کنار این شرایط جدید باید فضای مناسب اجتماعی و سیاسی را نیز فراهم کنیم.

روحانی در توضیح الزامات فضای مناسب اجتماعی و سیاسی برای پیشرفت سریع کشور تأکید کرد: هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کنند.

رییس جمهوری با بیان این که مجلس شورای اسلامی آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود، افزود: این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ اینگونه نیست.

دکتر روحانی با بیان این که «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است»، اظهار داشت: ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند.

رییس جمهوری تأکید کرد: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.

روحانی تصریح کرد: پیروزی هسته‌ای برای این نبود که ما در عرصه هسته‌ای پیروز شویم و در بقیه عرصه‌ها پیروزی بدست نیاوریم. پیروزی هسته‌ای آغازی برای پیروزی‌های همه جانبه و پی در پی بود و انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انتخاباتی با شور و شکوه باشد که همه مردم در آن شرکت کنند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همزمان با انتخابات مجلس انتخابات خبرگان نیز برگزار می‌شود که برای ما بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر همه به این باور مهم برسیم که تصمیم‌گیر برای این کشور ملت ایران هستند مشکل حل خواهد شد و اگر کسی غیر از این، تفکر دیگری داشته باشد تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی زده است.

روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشت: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.

رییس جمهوری خطاب به حاضرین گفت: در دوران پساتحریم شما علاوه بر تأمین امنیت به عنوان یک اصل مهم که بیش از همه مسئولیت آن بر عهده وزارت کشور و استان‌های مرزی است، دو وظیفه مهم و سنگین دیگر نیز بر عهده دارید. اول یک حرکت بزرگ اقتصادی و جذب سرمایه و تکنولوژی و دوم برگزاری باشکوه، دقیق و سالم انتخاباتی که همه در آن مشارکت کرده و به آن افتخار کنیم.

روحانی اظهار داشت: همانگونه که دنیا پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با دیده احترام به ایران نگاه می‌کند باید انتخاباتی برگزار کنیم که دنیا با افتخار و احترام به آن نگاه کند.

رییس جمهوری در پایان سخنان خود از مقام معظم رهبری ، مردم و همه کسانی که به هر نحو در طول ۲۲ ماه مذاکرات هسته‌ای در بدنه دولت و یا دیگر ارگان‌های کشور در کسب توفیق هسته‌ای مشارکت داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد.