مصاحبه ابتکار با BBC علیرغم منع ارشاد
مصاحبه ابتکار با BBC علیرغم منع ارشاد

سایت شبکه ی تلویزیونی بی بی سی فارسی اقدام به انتشار عکس و متن مصاحبه ی معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور با خبرنگار این شبکه کرد. رئیس سازمان محیط زیست ایران در این مصاحبه پیرامون نقش ایران در منطقه، روابط ایران و همسایگانش، توافق وین و اهرمی که این توافق در برابر سایر گروه های […]

سایت شبکه ی تلویزیونی بی بی سی فارسی اقدام به انتشار عکس و متن مصاحبه ی معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور با خبرنگار این شبکه کرد. رئیس سازمان محیط زیست ایران در این مصاحبه پیرامون نقش ایران در منطقه، روابط ایران و همسایگانش، توافق وین و اهرمی که این توافق در برابر سایر گروه های سیاسی در اختیار اصلاح طلبان قرار می دهد، صحبت کرده است. بی بی سی همچنین نوشته که «او فاش کرد که کشورش برای “برقراری دیالوگ” از طریق کانال های دیپلماتیک با عربستان سعودی تلاش کرده است.»

با هم متن کامل بی بی سی فارسی از این مصاحبه را می خوانیم: «معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور ایران می گوید که در پی توافق ماه گذشته وین، کشورش خواهان همکاری با سایر قدرت ها در خاورمیانه برای پیشبرد صلح است.

sdf

خانم ابتکار در مصاحبه ای با بی بی سی تاکید کرد که ایران حق دفاع از خود را دارد، اما قصدی برای تسلط بر منطقه ندارد. او افزود که کشورش امیدوار است اعتماد کشورهای همسایه را به دست آورد و در زمینه مقابله با گروه های افراطی با آنها همکاری کند.

ایران از سوی آمریکا و متحدانش در خاورمیانه متهم به دامن زدن به ناآرامی هایی در سراسر این منطقه می شود. ایران پول و سلاح در اختیار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و گروه حزب الله لبنان می گذارد و ادعا می شود که از جنبش حوثی های یمن که شیعه زیدی هستند حمایت می کند.

این کشور در عین حال طی یک سال اخیر نقشی عمده در نبرد علیه پیکارجویان افراط گرای دولت اسلامی (داعش) در عراق داشته که از طریق بسیج شبه نظامیان شیعه عراقی و اعزام مستشار نظامی برای ارتش عراق بوده است.

معاون رئیس جمهور ایران در گفت و گو با کیم غطاس خبرنگار بی بی سی صحبت می کرد. کیم غطاس برای یک هفته به ایران رفته بود که بلندترین زمان ماموریت یک خبرنگار بی بی سی در این کشور از زمان اعتراضات سال ۲۰۰۹ در جریان انتخابات ریاست جمهوری است.
خانم ابتکار در این مصاحبه گفت که توافق اخیر وین “گامی به جلو” برای همه جهان است. او توضیح داد: “این به معنی عصری جدید در همکاری با جهان در ابعاد مختلف تجاری و تبادل فرهنگی است. به این معنی است که ایران نقشی برجسته تر در این بخش جهان بازی خواهد کرد.”

خانم ابتکار تاکید کرد که ایران دست از حمایت از آنهایی که “با سیاست های رژیم صهیونیستی تهدید می شوند” نخواهد کشید و لازم است در منطقه ای که این همه پایگاه نظامی آمریکا در آن هست از خود دفاع کند. اما او افزود که ایران می خواهد از نفوذ خود برای “تشویق صلح و ثبات” استفاده کند.

خانم ابتکار گفت:‌ “وزیر خارجه ما درحال سفر در منطقه است، چون حفظ روابط و احیای اعتماد با همسایگان برای ما مهم است.”
او گفت:‌ “امیدواریم بتوانیم اعتماد کاری لازم با کشورهای مختلف منطقه برای رویارویی با افراط گرایی، تروریسم و علیه داعش که یک پدیده وحشتناک است را ایجاد کنیم.”

او فاش کرد که کشورش برای “برقراری دیالوگ” از طریق کانال های دیپلماتیک با عربستان سعودی تلاش کرده است. عربستان رهبری ائتلافی منطقه ای برای مقابله با شورشیان حوثی یمن را به عهده دارد.

خانم ابتکار گفت: “ما مجبوریم جنگ در یمن که درحال ویرانی کامل این کشور است را حل کنیم.”

خانم ابتکار همچنین گفت که توافق اتمی “اهرمی” در اختیار اصلاح طلبان در ایران در مقابل سایر گروه های سیاسی قرار می دهد. او افزود: “فکر می کنم که یک بحث داخلی در جریان است و شما می توانید صداهای مختلف را بشنوید – بعضی منتقد توافق هستند، و بعضی کاملا مخالف آن.”

او اضافه کرد: “اما به طور کلی… اکثریت مردم ایران این را یک گام موفق رو به جلو می دانند.” او همچنین ادعاهای منتقدان توافق در کنگره آمریکا دایر بر اینکه نمی توان به ایران اعتماد کرد را رد کرد.

او گفت:‌ “فکر می کنم ایران خیلی روشن نشان داده که قصد پایبندی به توافق را دارد و برعکس (آن انتقادها) من فکر می کنم که شواهد زیادی دایر بر این واقعیت که ایران به تعهداتش در سطح بین المللی عمل می کند وجود دارد.” »