بحث ایمنی جاده‌ها، ایمنی خودروها، میزان خدمات‌دهی اورژانس و نیز پلیس راهور و هلال‌احمر از اضلاع تامین امنیت جاده‌ای است که نقش هر یک به فراخور موقعیت‌های زمانی و مکانی تغییر می‌کند اما هیچ یک فراموش نمی‌شود و هر دستگاهی در تامین امنیت در جاده‌ها نقش دارد. از زمانی که یک خودرو در جاده آغاز […]

ستنبحث ایمنی جاده‌ها، ایمنی خودروها، میزان خدمات‌دهی اورژانس و نیز پلیس راهور و هلال‌احمر از اضلاع تامین امنیت جاده‌ای است که نقش هر یک به فراخور موقعیت‌های زمانی و مکانی تغییر می‌کند اما هیچ یک فراموش نمی‌شود و هر دستگاهی در تامین امنیت در جاده‌ها نقش دارد.

از زمانی که یک خودرو در جاده آغاز به حرکت می‌کند تا زمانی که به مقصد برسد چندین عامل مهم در به سلامت رسیدن مسافران و خودرو به مقصد حائز اهمیت است که نقش اول و بی‌چون چرا بر عهده راننده وسیله نقلیه است که با احتیاط رانندگی کند اما در کنار توان و حرفه‌ای بودن راننده و رعایت مسائل ایمنی اگر خودروی وی ایمن و مجهز نباشد ممکن است در طول سفر دچار مشکلات عدیده‌ای شود و مسافران و خودروهای دیگر را نیز دچار صدمات جبران ناپذیری کند.

مسیر حرکت و یا همان جاده عبور و مرور اگر نگوییم دارای رتبه اول اهمیت است ولی یکی از جایگاه‌های مهم را دارد به نحوی که یک راننده حرفه‌ای کاملا مسلط نیز در جاده‌ای پر خطر دچار صدمه می‌شود.

نقش پلیس به عنوان ناظر بر اعمال و حرکات رانندگان نیز در این میان مهم است تا از تردد خودروهای مشکل‌دار و رانندگان خاطی ممانعت کند و نیز عاملی پیشگیرانه بر جرائم احتمالی باشد.

نقش نیروهای امدادی و هلال احمر در پایان ماجرا و زمانی است که تمام خطاها دست به دست هم داده و مجروح و مصدومی بر جای مانده و در این میان تلاش نیروهای امدادی برای کاهش جراحات و احیای مصدومان متمرکز خواهد شد.

تمام دستگاه‌ها باید متعهدانه عمل کنند

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در زمینه عمل به تکالیف قانونی خود باید متعهد باشند، گفت: دستگاه‌های مختلف در زمان تصادفات تقصیر را به گردن دستگاه دیگر می‌اندازند که باید ارگان‌های مختلف تکالیف قانونی خود را به عهده بگیرند.

محمدصادق پورمهدی یادآور شد: افزایش مسافران از یک سو و نیز کاهش ماموران در جاده‌ها نیز ملموس است و نبود پلیس در جاده در ساعاتی خاص موجب افزایش تخلفات رانندگی و تصادفات می‌شود.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: پلیس راه باید حضور خود را در جاده‌ها تقویت کند و میزان نظارت بیشتر شده و علل کارشناسی تصادفات نیز صورت گیرد تا راه کار مناسبی اتخاذ شود.

وی یادآورشد: کمبود نیروهای پلیس نیز موجب می‌شود تا کنترل کاهش یابد و باید سربازان بیشتری خصوصا در فصل مسافرت‌ها به عنوان نیروی کمکی به پلیس راه اضافه شود.

پورمهدی خواستار افزایش آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه رانندگی شد و گفت: در روستاها و مساجد روستایی نقش آموزش بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت روحانیون و صدا و سیما نیز بیشتر استفاده شود.

وی یادآور شد: جاده‌سازی و آسفالت در جاده‌ها باید در ساعات و زمان‌های غیرترافیکی صورت گیرد و آسفالت کشی در جاده‌ها در ساعات شلوغی موجب مشکلات بسیار و ترافیک می‌شود.

سهم سواد در تصادفات

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی به نقش وسیله نقلیه مورد استفاده در تلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: نقص فنی خودروها موجب آتش گرفتن و مرگ شهروندان می‌شود.

بهرام صمدی‌راد با اشاره به گزارش آخرین تلفات رانندگی استان، با اشاره به ۲۳۷ مورد فوتی در چهار ماهه سال‌جاری گفت: هر چه سطح سواد بالاتر می‌رود میزان رعایت مسائل ایمنی نیز بالاتر می‌رود و متاسفانه در میان بی‌سوادان فوتی‌های تصادفات نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: در زمینه تصادفات برون شهری تبریز و مرند بیشترین آمار را دارد و در تصادفات درون شهری نیز تبریز نیز در بالاترین درجه قرار دارد.

صمدی راد یادآور شد: در آمار فوتی‌های برون‌شهری بر اساس محل فوت ۶۲ درصد در محل حادثه است که نشانگر شدت تصادفات است.

وی یادآور شد: ۷ درصد در راه انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند و ۳۱ درصد در محل حادثه فوت می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی با اشاره به آمار تصادفات درون شهری در مقایسه با سه ماهه سال گذشته گفت: کاهش ۴ درصدی در درون شهری و ۱۲ درصد کاهش برون شهری را داشته‌ایم.

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی افزود: در حوزه روستایی یک درصد افزایش داشته‌ایم و در مجموع کاهش ۱۰ درصدی تصادفات را به نسبت سه ماهه سال قبل داشته ایم.

فرهنگ‌سازی رانندگی مورد توجه بیشتر قرار گیرد

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌شرقی نتایج آموزش در کاهش تصادفات را موثر دانست و بیان کرد: در نتایج آموزش‌های ارائه شده کاهش تصادفات را به صورت ملموس شاهد هستیم.

داریوش باقرجوان گفت: تمهیدات لازم دستگاه‌های مختلف در خصوص ایمنی سفرهای تابستانی سال‌جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ایمنی سفرها بیشتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه افزایش ایمنی فیزیکی جاده‌ها موجب کاهش تصادفات می‌شود، گفت: در کنار این عوامل نقش نرم افزاری و عامل انسانی نیز بیشتر است و مردم باید به این نتیجه برسند که باید جان خود و خانواده‌ها را حفظ کنند.

باقر جوان نتایج آموزش در کاهش تصادفات را موثر دانست و بیان کرد: در نتایج آموزش‌های ارائه شده کاهش تصادفات را به صورت ملموس شاهد هستیم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌شرقی خواستار فرهنگ‌سازی رانندگی در میان مردم استان شد و گفت: البته این مشکل در کل کشور وجود دارد و باید فرهنگ رانندگی درست پیاده شود.

باقرجوان تاکید کرد: همکاری دستگاه های متولی در این زمینه ضروری است و با توجه به افزایش تردد در جاده‌ها اصلاح نقاط حادثه خیز در کنار ارتقای فرهنگی و آموزشی باید صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی احداث پل‌های عابر پیاده در محورهای مهم استان بیان کرد: در زمینه قرار گرفتن در اولویت احداث نیازمند حمایت مدیران استانی هستیم.

سخن آخر ……

راه‌های آذربایجان‌شرقی در محورهای مختلف همواره با مخاطراتی مواجه بوده که این مخاطرات گاه با تصادفات خونینی همراه بوده و فراز و فرودهای بسیاری را در آمار تصادفات جاده‌ای شاهد هستیم.

کاهش آمار تصادفات در مقطعی از زمان نباید موجب غفلت مسئولان امر از رفع نواقص موجود شود در حالی که برخی مسائل به سادگی قابل جبران هستند و هزینه‌های زیادی را نیز شامل نمی‌شود اما برخی غفلت‌ها موجب می‌شود تا تصادفات افزایش یابد.

استقرار نیروهای پلیس راه در جاده‌های پر خطر به عنوان عاملی بازدارنده محسوب می‌شود و غیبت پلیس در ساعاتی خاص که برای رانندگان دائمی مسیرها آشنا است  و یا حضور در یک مکان خاص موجب شده تا رانندگان در این ساعات و مکان‌های خاص با احتیاط رانندگی کنند و در مابقی مسیرها بی‌احتیاطی کرده و با سرعت غیرمجاز موجب تصادفات خونین شوند.

از سویی دیگر آرامش روانی و روحی در هنگام رانندگی نیز بسیار مهم است که این امر می‌تواند توسط سایر سرنشینان خودروهای سواری تامین شود و فشار روحی و استرس به رانندگان وارد نکنند.

از سویی دیگر نقش اورژانس در خدمات‌رسانی به مجروحان بسیار مهم است و گاه دیده می‌شود که برخی عوامل حساسیت کافی را ندارند و در برخورد با مصدومان به صورت رضایت بخش عمل نمی‌کنند.

متاسفانه امنیت فیزیکی جاده ها و امنیت خودروهای سواری و باری دو مقوله بسیار مهمی هستند که همواره و در طول سال‌های گذشته با غفلت و مدارا با آنها برخورد شده و به عنوان مثال جاده  جدید اهر – تبریز با وجود تلفات زیاد هنوز به بهره‌برداری نرسیده و یا خودروهای بی‌کیفیت هر روز بیشتر از دیروز تولید و روانه بازار می‌شوند.

در این میان و در فصل تابستان که فصل مسافرت و گردشگری است توجه به امنیت جاده‌ها بسیار بیشتر از گذشته خود را نشان می‌دهد تا مسافرانی که در جاده‌ها به قصد لذت و تفریح تردد می‌کنند دچار صدمه و خسران نشوند.