۱۵ درصد زوج های جوان آذربایجان شرقی دچار ناباروری هستند
۱۵ درصد زوج های جوان آذربایجان شرقی دچار ناباروری هستند

نجف قراچورلو در نشست خبری  با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد :خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی وظیفه اطلاع رسانی بین مسئولان و مردم را عهده دارند که این امر باعث تحریک مدیران اجرایی برای فعالیت بیشترمی شود. وی تصریح کرد : در سال گذشته  خبر […]

شینجف قراچورلو در نشست خبری  با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد :خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی وظیفه اطلاع رسانی بین مسئولان و مردم را عهده دارند که این امر باعث تحریک مدیران اجرایی برای فعالیت بیشترمی شود.

وی تصریح کرد : در سال گذشته  خبر از راه اندازی  یک مرکز جامع آموزشی تحقیقاتی دادیم و سپس ساختمان های این مرکز در ۹ طبقه و چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع تحت عنوان سازمان آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان با دستور رئیس جمهور خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت : جهاد گران استان آذربایجان شرقی توانستند در عرض کمتر از یک سال ، چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع بر زیربنای فضای آموزشی و تحقیقاتی استان اضافه کنند که این حرکت از لحاظ مسافتی و عملکردی منافع دیگری برای استان داشت که باعث شد ریاست جهاد دانشگاهی کشور در مراسم افتتاح و نشست معاونین جهاد دانشگاهی ، در عرض کمتر از یک ماه ، دو بار به این استان سفر کنند.

وی خاطر نشان کرد : در مرحله اول نشست معاونین جهاد دانشگاهی باعث شد تا ریاست جهاد دانشگاهی کشور حمایت ویژه ای از آذربایجان شرقی به لحاظ بودجه ای کند .در این راستای آذربایجان شرقی جزو ۱۰ واحد از طرف جهاد دانشگاهی قرار گرفت تا  هر کسی بتواند در زمینه های مختلف کار شاخصی انجام دهند.

قراچورلو با اشاره به ارزیابی اعضای دفتر مرکزی از جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت : هفته گذشته ۱۱ نفر از مدیران کل دفتر دانشجویی جهت ارزیابی عملکرد واحد حضور یافتند که از اصلی ترین هدف های این استان ، بررسی امکان سنجی تحقق هدف چهارم برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی که همان دستیابی به ۱۰ طرح شاخص در واحد ها ، مراکز ، موسس ها و پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی بود که خوشبختانه باعث جلب رضایت اعضای دفتر مرکزی شد.

وی تاکید کرد : بحث دستیابی به توانمندی‌های طراحی و ساخت تجهیزات انرژی‌های نو و تجدیدپذیر ، حوزه ای است که استان آذربایجان شرقی از طرف جهاد دانشگاهی برای ابلاغ هدف چهارم اعلام کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد : البته پیشنهاد اولیه ما روی آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی بود که نمونه نیمه صنعتی آن در ساختمانی که ارتقا داده شده بود رو نمایان شد.

وی خاطر نشان کرد و گفت : ما صلاح دیدیم محدود به یک محصول نباشیم و سبدی از انرژی‌های نو را در نظر بگیریم و ارائه دهیم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت.

قراچورلو با اشاره به نشست خبری سال گذشته گفت : در سال گذشته مطرح کردیم که قرار است دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشگاه علمی کاربردی بیاوریم که این عمل آنچه را که وظیفه واحد و موسسه آموزشی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در تهذان بوده ، انجام شده و رشته های این دانشگاه به تصویب رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان افزود : در حقیقت تخصیص دانشجو از طرف دانشگاه علمی کاربردی کشور بود ، امیدواریم موضوع رایزنی هایی که در خصوص کارشناسی ارشد ها با وزارتخانه شد ، در سطح کلان حل شود و دیگر هیچ مشکلی از بابت اجرا و الزامات نداشته باشیم.

وی ادامه داد : طراحی و ساخت نیرو گاه های LED و روبات های عیب یاب زیر سطح آبی که دو رشته فنی هستند ، برای اولین بار در سطح کشور اجرا خواهد شد.

قراچورلو خاطر نشان کرد : یک خبر خوب که هنوز بخشنامه به واحد جهاد دانشگاهی نرسیده این است که اجرای نقشه جامع علمی کشور که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته ، ماوریت ویژه ای به جهاد دانشگاهی استان  در سطح کشور داده اند تا آموزش های پیشرفته فناورانه را جهاد دانشگاهی به عهده بگیرد.

وی افزود : شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارسال نامه ای به وزارت علوم ، در سیزدهم مرداد ماه مجوز برگزاری دوره های هم سطح کارشناسی ، ارشد ، دکتری را ذر قالب موسسه آموزش عالی آزاد و خاص جهاد دانشگاهی الحاق شد که در این راستا برای تامین نیاز های سازمان های جاری و نهاد ها ماموریت به عمل می آورد.

وی ادامه داد: ما می خواهیم در همان مجتمع آموزشی و تحقیقاتی ، محوطه ای به متراژ۵۰۰ متر مربع را با رعایت بخشنامه وزارت علوم ، به صورت موقت صرف دوره های آموزشی کنیم و کلیه حوزه های مدیریت ، علوم انسانی ، فناوری اطلاعات ، کشاورزی ، برق را با کیفیت و استاندارد جهانی به عمل برسانیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اذربایجان شرقی با اشاره به طراحی و ساخت نیروگاه‌های کوچک و قابل حمل عنوان کرد و گفت : که این نوع نیروگاه ها در جهاد دانشگاهی با اصطلاح پکیج عشایر نامیده می شود و از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی ابه حساب می آید که مورد تایید مجری برق رسانی و وزارت نیرو قرار گرفته و از لحاظ قیمتی، با محصولات خارجی، حتی نمونه چینی رقابت می‌کند و همچنین تلاش ما قبر این است تا از نظر رقابت کیفیتی نظر استفاده کنندگان را جلب کند.

وی گفت : تاکنون بیش از ۲۰۰ پکیج را برای متقاضیان ارائه کرده ایم، ولی نیاز کشور بیش از این تعداد است. طوری که اگر استان آذربایجان شرقی بخواهد نیاز عشایر را در نظر بگیرد ، باید حدود دو هزار مورد پکیج را خریداری و آماده کنیم.

وی اظهار کرد: برنامه جدیدی که پیش رو داریم، این است که در سال گذشته توانستیم مقدمات زیرساخت‌های لازم را برای پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی را فراهم کنیم که به مدت ۲سال تمدید شد و با اصول این پژوهشکده از سوی شورای گسترش جهاد دانشگاهی کشور بودجه‌ای مجزا به واحد این پژوهشکده اختصاص داده شد که این امر مقدمه‌ای بر تبدیل واحد آذربایجان شرقی به سازمان جهاد دانشگاهی استان است.

قراچورلو در ادامه گفت : اگر واحد آذربایجان شرقی به سازمان جهاد دانشگاهی تبدیل شود ، این سازمان هم از لحاظ بودجه ای و هم از لحاظ تاثیر گذاری در امور کلان تغییر گسترده ای خواهد داشت.

قراچورلو با اشاره به برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت : رویکرد جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی بسیار شفاف است و این سازمان سعی دارد در این حوزه کار های شاخص و فاخری بر جای بگذارد واساس کار فرهنگی جهاد دانشگاهی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان مهندسی فرهنگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی  تاکید کرد : ستاد انرژی های نو از طرف استانداری به جهاد دانشگاهی محول شده است و گواهی های آموزشی بر اساس استاندارد و وزارت علوم و امضای استان دفتر مرکزی صادر خواهد شد.

وی در ادامه افزود : ما در سال گذشته، علاوه بر کارهای روتین، دو برنامه در سطح کلان پیشنهاد کرده‌ایم که اولی، تدوین سند توسعه فرهنگی شهرداری کلانشهر تبریز و دیگری مباحث پیوست‌نگاری فرهنگی است که با تکمیل و تضمین یک تیم کارشناسی متخصص ، هدف کلان و دراز مدت را تدبیر کنیم.

وی در خصوص مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی گفت : از اول سال، ۲۵۰۰ نفر به این مرکز مراجعه کرده اند و میزان موفقیت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان، هم‌سطح با بهترین مراکز استان های دیگر و حتی همسطح میانگین جهانی است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه های درمان ناباروری خواستار افزایش توجه بیمه ها به این موضوع شد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد زوج های جوان آذربایجان شرقی دچار ناباروری هستند.