تابستان امسال با وجود اینکه روزهای خنکی را پشت سر می گذاشت با ورود سامانه جدید فصل داغ و پر حرارتی را تجربه کرد. این روزها گرمای هوا به حدی بر ساکنان این منطقه تاثیر گذار است که سبب اختلال در زندگی روزانه آنها شده است و بیشتر مناطق اردبیل با کمبود آب و قطعی […]

تابستان امسال با وجود اینکه روزهای خنکی را پشت سر می گذاشت با ورود سامانه جدید فصل داغ و پر حرارتی را تجربه کرد.
این روزها گرمای هوا به حدی بر ساکنان این منطقه تاثیر گذار است که سبب اختلال در زندگی روزانه آنها شده است و بیشتر مناطق اردبیل با کمبود آب و قطعی برق مواجه شدند.
با وجود اطلاع رسانی مدیریت بحران استان مبنی بر افزایش دما طی روزهای شنبه و یکشنبه در این مدت برخی از ساکنان این منطقه دچار گرما زدگی شده و حتی در بیمارستان بستری شدند.
اوج گرما در ساعت های ۱۱ الی ۱۸ عصر علاوه بر خانه نشین کردن خیلی از شهروندان اردبیلی سبب کاهش رفت و آمد گردشگران در سطح شهر و پناه بردن آنها به چادرها و مکان‌های اقامتی خود شدند.
اما این افزایش دما یک ویژگی خاصی دیگری نیز به دنبال داشت و آن هم حضور گردشگران در مناطق سردسیر استان از جمله شهرستان سرعین، مشگین شهر، نمین و نیر بود ترافیک عجیب در این جاده‌ها نشان می‌دهد این استان در هر شرایط آب و هوایی پذیرای گردشگران خود از نقاط مختلف است.
بنا به گفته مسئولان هیات کوهنوردی اردبیل روز جمعه به دلیل استقرار هوای گرم در استان کوهنوردان در کوه‌های این خطه بویژه کوه سبلان با لباس‌های تابستانی قله را فتح کردند که این رویداد در قله‌ای چون سبلان کمتر پیش می‌آید.

گرما زدگی، سوختن انواع وسایل برقی در پی قطع و وصل شدن پی در پی جریان برق، قطع آب شرب و اندیشیدن برای تجهیز اماکن عمومی و منازل به سیستم سرمایشی از جمله پیامد‌های افزایش دمای هوا در منطقه اردبیل بود چرا که با توجه به سردسیری منطقه اردبیل و خنکی هوا در اکثر روزهای تابستان بسیاری از منازل و اماکن عمومی این شهرستان به سیستم سرمایش زا مجهز نیستند و این موضوع برای افراد بومی در روزهای گرم مشکل ایجاد می کند.
همچنین کارشناسی هواشناسی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: هوای طی روزهای جمعه و شنبه در بیشتر مناطق استان حاکم شده است و در این مدت بیشترین دمای ثبت شده مربوط به شهرستان کوثر با ۴۳ درجه سانتی گراد بود، ولی با گسترش هوای گرم روز یکشنبه هوای گرم به شدت گسترش یافت و دما تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد هم رسید.
وی با بیان اینکه طی ساعت های ۱۲ الی ۱۷ روز یکشنبه گرما تا ۶ درجه سانتی گراد افزایش یافت، افزود: این افزایش دما در هفته جاری به دلیل استقرار کم فشار حرارتی بر روی دریای خزر است بطوریکه که پیش بینی می‌شود در تمامی مناطق استان دما از ۳۵ درجه سلسیوس بالاتر رود.
وی با بیان اینکه دمای استان روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه چند درجه‌ای با کاهش دما همراه است، افزود: از روز سه شنبه به بعد طی هفته جاری دمای بیشتر نقاط اردبیل صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و افزایش ابرپیش بینی می‌شود.
ادارات برق و آب و فاضلاب استان اردبیل نیز طی اطلاعیه جداگانه‌ای از شهروندان خواست با صرفه جویی در مصرف آب و برق از قطع این دو انرژی مهم در سطح استان جلوگیری شود تا همه ساکنان منطقه از این نعمات الهی بهره مند شوند.
‌اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از شرایط هوایی بسیار متغیر برخوردار است و خنکی هوا در اکثر روزهای تابستان هر سال گردشگران زیادی را از نقاط مختلف کشور روانه این منطقه می‌کند.