نهمین جشنواره دستهای کوچک دعا در تبریز به کار خود پایان داد
نهمین جشنواره دستهای کوچک دعا در تبریز به کار خود پایان داد

نهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا در تالار پتروشیمی تبریز همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر برگزار شد.     حسن میلانی رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: ۵۴ هزار و ۷۶۵ اثر شامل ادعیه کودکان از ایران و کشورهای همسایه به دبیرخانه دائمی جشنواره دست های کوچک دعا […]

شسنهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا در تالار پتروشیمی تبریز همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر برگزار شد.    

حسن میلانی رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: ۵۴ هزار و ۷۶۵ اثر شامل ادعیه کودکان از ایران و کشورهای همسایه به دبیرخانه دائمی جشنواره دست های کوچک دعا ارسال شده بود.

حسن میلانی افزود: آمار بالای آثار رسیده به جشنواره حکایت از دربردارندگی این جشنواره و فراگیری مفهوم دعا در میان کودکان دارد و کودکان به واسطه این جشنواره پیامدار تاثیرات معنوی دعا در کشور شده اند.

وی با اشاره به جایگاه دعا در فرهنگ ها، دین ها و آموزه های مختلف اظهار داشت: دعا زبان بین المللی است که برخاسته از نیاز هر انسانی به برقراری ارتباط با خالق یکتاست.

وی افزود: دعاهای رسیده نسبت به سال های قبل تفاوت عمده دارد به طوری که در دوره های قبلی این جشنواره سمت و سوی دعاها از خواسته های فردی به سمت آرمان های اجتماعی، دینی و انسانی گرایش داشته است ولی متاسفانه در دو دوره اخیر این جشنواره شاهد هستیم دعاها بیشتر مسائل و مشکلات خانوادگی بچه ها را شامل می شود؛ مشکلاتی نظیر اعتیاد، طلاق، بیکاری، مشکلات مالی و اقتصادی و … .

وی ادامه داد: دعاهای این جشنوراه بعد از چند مرحله تفکیک و بررسی توسط هیئت داوران به مرحله نهایی رسید و برگزیدگان در دو مرحله اصلی و ویژه انتخاب شدند.

میلانی ملاک گزینش دعاهای کودکان را بیشتر تفاوت در طرز تفکر کودکان نسبت به یکدیگر در بیان دعا و نیز به کار بردن خلاقیت در بیان دعا و نیز معنویتی که در دعاهای کودکان مشهود بود، برشمرد.

رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دعاهای رسیده به نهمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا شرایط و محیط در دعاها تاثیر بسزایی دارد، می گوید متاسفانه در طی سالیان اخیر بیشتر دعاهای رسیده از اصل فانتزی بودن فاصله گرفته، به طوری که یکی از معیارهای انتخاب دعا توسط هیئت داوران توجه به فانتزی بودن دعا می باشد.

میلانی خاطر نشان می کند در بیشتر مواقع اسرار مگوی خانواده ها توسط کودکان در قالب دعاهایشان فاش شده و این امر رسالت حوزه هنری استان را در امانت داری دعاها بسیار سنگین کرده است. و بر همین اساس از  ارگان های همسو می خواهیم تا ما را در آسیب شناسی دعاهای رسیده یاری نمایند چرا که دعاها آیینه مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، روانی و … خانوداه ها می باشند.

وی در ادامه به بخش ویژه جشنواره فوق که همان چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴ یا همان ایران در سند چشم انداز می باشد اشاره کرد و گفت: اگر چه بخش محدودی از دعاها به بخش ویژه تعلق داشت اما به نظر می رسید بچه ها در مورد بخش ویژه جشنواره توجیه نبودند و با وجود اینها حدود ۳ هزار دعا در موضوع چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴ از اقصی نقاط کشور به جشنواره ارسال شده بود.

رئیس حوزه هنری استان تصریح کرد: نکته جالب در این دعاها این است که کودکان ایران آینده را کشوری تصور کرده اند که توانسته قدرت منطقه ای را از آن خود کرده و صلح و امنیت را در منطقه برقرار کرده است.

میلانی در پایان گفت: همچنانکه گفته شد در این جشنواره ۵۴ هزار و ۷۶۵ دعا از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند. اما علیرغم اینکه امسال جشنواره نهم به صورت سراسری در ایران برگزار می شود باز از کشورهای افغانستان، آذربایجان و ازبکستان دعاهای چشمگیری برای جشنواره ارسال شده بود.

مدیر دفتر ادبی امور استان های حوزه هنری کشور در اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره یاد شده بستر مناسبی برای کشف استعدادهای خلاق کودکان است.

کمال شفیعی با بیان اینکه این جشنواره سراسری بوده ولی دعاهایی نیز از سه کشور مسلمان شامل کشورهای آذربایجان ، ازبکستان و افغانستان نیز به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، افزود: جشنواره یاد شده در بین کشورهای جهان نیز جای خود را باز کرده و درایران نیز این جشنواره پس از سال ها به بار نشسته و ماحصل آن به فکر و ایده تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: جا دارد بر روی دعاهای برگزیده کار علمی و کارشناسی انجام شود تا از لابلای این دعاها بتوانیم به یک بینش عمیق روانشناختی و جامعه شناختی از کودکان دست یابیم.

 وی گفت: یکی از کاربردی ترین اتفاقات فرهنگی سال های اخیر در حوزه توجه دادن کودکان به معنویات برگزاری جشنواره دست های کوچک دعا بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش این جشنواره در سراسر کشور های دنیا خاطر نشان کرد: خوشبختانه این جشنواره در کشور های همسایه به خوبی شناخته شده است و باید این روند با قدرت هرچه تمام تر ادامه یابد.

عضو هیئت داوران نهمین جشنواره سراسری دست‌های کوچک دعا می گوید: این جشنواره به ثبت دعاهای پاک کودکان پرداخته و در مدت نه دوره برگزاری جشنواره اثرات معنوی قابل توجهی داشته است.

حجت‌الاسلام محمد اسماعیلی با اشاره به بیانیه هیئت داوران این جشنواره گفت: مسئولیت سنگین انتخاب و داوری آثار به علت زیبایی آثار بر دوش هیئت داوران سنگینی می‌کند.

وی ادامه داد: هیئت داوران در دو مرحله اقدام به انتخاب و داوری آثار کرده است و در مرحله نخست ۲ هزار اثر از میان ۵۴ هزار و  ۷۶۵ اثر انتخاب شده و در دو مرحله بعدی آثار منتخب به تعداد ۲۳ اثر در بخش اصلی و ۵ اثر در بخش ویژه انتخاب شد.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا نیز در خصوص مضمون دعاهای نهمین جشنواره دستهای کوچک دعا گفت: موضوع بیشتر دعای رسیده به دبیرخانه سلامتی برای امام عصر(عج) و ظهور قائم آل محمد(ص) در صدر دعاهای رسیده قرار داشت.

وحید آقاکرمی ادامه داد: همچنین دعاهایی نظیر توجه به مشکلات همنوعان، رفع مشکلات خانوادگی اعم از اقتصادی و اجتماعی، بیکاری، طلاق و اعتیاد، و پایان جنگ و خونریزی در کشورهای همسایه از دیگر مسائل مورد توجه کودکان در ادعیه های ارسالی خود برای این دوره از جشنواره بود.

وی، آقایان حسین آذرنیا، سید رضا علوی، شهرام خدایی، حسن زاهدی و خانم ها زری عابدینی و زهرا کوهی را داوران اولیه و مقدماتی نهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا عنوان کرد و گفت: حضرت حجت السلام والمسلمین حاج آقا اسماعیلی، کمال شفیعی، ساسان ناطق، حسین سلیمی باهر و عبدالمجید باهر به عنوان داوران نهایی گزینش آثار با دبیرخانه نهمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا نهایت همکاری را در انتخاب آثار داشتند.

آقاکرمی ادامه داد: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اراک، تهران و ایلام به ترتیب بیشترین دعاها را برای نهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا ارسال کرده اند و از سایر استان ها نیز دعاهایی برای جشنواره فوق ارسال شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ۶۵ درصد دعاهای رسیده توسط دختران زیر ۱۲ سال و ۴۵ درصد مابقی نیز توسط کودکان و نوجوانان پسر به این جشنواره ارسال شده است.

لیست مقام آوران و برگزیدگان  نهمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا در بخش اصلی 

در نهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا از مقام آوران و برگزیدگان در بخش اصلی که شامل عرشیا مسلمی، مهدی معین، پریسا زارعی، تینا جمالی، امیر حسین اشرفی، فاطمه منصوری، سوداکریمی، رکسانا نور بخش، محمد رضی پور، محمد امین خاوری، مهدی فرساد، علی نقی لو، سارینا جعفری دیل، نسترن اسمعیلی، فاطمه عبدلی، فرزاد برزگری، طنازقاسمی، نیما اصغر نژاد، آرش پور ابراهیمی، آیدا هاشم زاده وجدی، حامد نجفی،ف سید مجتبی حسینی و فاطمه قلعه بان تجلیل شد.

همچنین در این جشنواره از مقام آوران بخش ویژه که به ایران آینده ۱۴۰۴ اختصاص داشت تجلیل شد. در بخش فوق  الهه ربانی مهر، سارا چاقری، مائده فراهانی خرسندی، شیدا امیر وردستیان و تارا فلاحی مورد تجلیل قرار گرفتند.

این گزارش می افزاید، دعاهای عرشیا مسلمی، مهدی معین، پریسا زارعی، تینا جمالی، امیر حسین اشرفی که به عنوان مقام اول تا پنجم انتخاب شده اند به ترتیب در زیر می آید:

•    از خدا می خوام یه خونه داشته باشیم که حیاطش بزرگ باشه تو حیاطش مسجد باشه کنارش مشهد باشه.
•    خدا جونم من کرولال هستم ودعا میکنم هیچ بچه ای مثل من نباشد.
•    خداجون، آرزو دارم تا که ابرو باشم و روی چشمان زیبای یک دخترسرطانی بنشینم تا خجالت نکشد ای خدای بخشنده آرزوی مرا برآورده می کنی؟
•    خدایا همه جا علف زیادی برویان تا ببعی ها گرسنه نمانند.
•    من یک همکلاسی دارم که مو ندارد یک روز به او گفتم تو چرا مو نداری؟ گفت: من سرطان دارم وشیمی درمانی می شوم  برای همین نباید مو داشته باشم . بعد گفت هرروز جلوی آیینه به خیال اینکه مو دارم شانه را در دست میگیرم ودر خیالم موهایم را شانه میزنم. من درکنار سفره ی هفت سین در لحظه ی تحویل سال دستانم را بلند کردم وگفتم خدایا من از موهایم خجالت می کشم که من مودارم ولی دوستم ندارد خدایا از تو میخواهم که اورا شفا دهی تا دوباره مو داشته باشد و در واقعیت جلوی آینه موهایش را شانه بزند نه درخیالش خدایا خواهش میکنم دوستم را شفا بده تا اوهم مثل ما سالم و شاد باشد.

لیست برگزیدگان  نهمین جشنواره سراسری دستهای کوچک دعا در بخش ویژه 

همچنین دعاهای الهه ربانی مهر، سارا چاقری، مائده فراهانی خرسندی، شیدا امیر وردستیان و تارا فلاحی که برگزیده بخش ویژه(ایران ۱۴۰۴) نهمین جشنواره دستهای کوچک دعا می باشند به ترتیب به قرار زیر است:
•    من فکر میکنم ده سال دیگه اگه آب رو هدر بدیم تموم بدن من میشه شبیه کویرلوت، دیگه اکسیژن نیست، اما من امیدوارمبه امید۱۴۰۴پرآب،پراکسیژن وزیبا
•    خدایا دعا میکنم ۱۰سال دیگه رئیس جمهور بشوم و اولین رئیس جمهور زن ایران بشوم وتمام کشور را به عهده بگیرم وبا کشور های خارجی متهد شویم ودیگر جنگ ودعوا راه نگیردویک وزیر مهربان و جنگ جو خوب و باوقار من
•    سلام خدا من دعا میکنم درایران آینده دیگر هیچ آدمی سیگار نکشد و همین طور به جای ماشین ها و وسایلی که هوا را آلوده میکنند از نیروی کار خود برای کشاورزی یا از دوجرخه برای جایی رفتن استفاده کنند تا هوا آلوده نشود و همینطور بچه ها به خاطر آلودگی هوا مبتلا به سرطان یابیماری ویروسی نشوند.
•    خدایا آرزو میکنم در سال۱۴۰۴تو ایران کارمند ها کارشون رو خوب انجام بدن که مامانم مجبور نشه با اون پادردش هی پله هارو بالا و پایین کنه تا یه وام یک میلیونی بتونه بگیره ،ای کاش تو اون زمان همهی مردم ایران خونه داشته باشند که یکیشونم نصیب ما بشه.
•    خداوندا باغ ها ودرخت ها را پربارکن تا میوه زیاد داشته باشیم. زودتر مترو را در تبریز برگزار کن تا آلودگی هوا کم شود.