بازار آمریکا چشم انتظار فرش های ایرانی
بازار آمریکا چشم انتظار فرش های ایرانی

فرش بافان مشهور ایرانی پس از توافق تاریخی میان ایران با غرب و احتمال لغو تحریم ها و افزایش صادرات فرش طی ماه های آتی، سخت مشغول کار هستند. «ژیلا رسام عرب زاده» صادر کننده فرش گفت: «فرش دستباف ایرانی نماینده (سفیر) ایران است. من خوشحالم که ما صادر کننده این سفرا هستیم. این فرش […]

saفرش بافان مشهور ایرانی پس از توافق تاریخی میان ایران با غرب و احتمال لغو تحریم ها و افزایش صادرات فرش طی ماه های آتی، سخت مشغول کار هستند.

«ژیلا رسام عرب زاده» صادر کننده فرش گفت: «فرش دستباف ایرانی نماینده (سفیر) ایران است. من خوشحالم که ما صادر کننده این سفرا هستیم. این فرش ها مانند پرچم ایران در سراسر جهان شناخته شده است. اجازه دهید پرچم مان را به اهتزاز در آوریم.»

توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی – آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – در چهاردهم ژوئیه به امضا رسید تا در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران، تحریم های این کشور لغو شود.

در نتیجه این توافق، آمریکا واردات فرش ایرانی را که در سال ۲۰۱۰ متوقف کرده بود، از سر خواهد گرفت.

فرش ایرانی از جمله کالاهای مهم غیرنفتی ایران برای صادرات است. پیشتر، یک پنجم صادرات فرش ایران به آمریکا صورت می گرفت.

«حمید کارگر»، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: «این خوش بینی وجود دارد که تجارت فرش در سال آینده از سر گرفته شود. مسئولان در بخش تجارت فرش، مذاکره با مشتریان را برای دریافت سفارش و درک سلایق آنها آغاز کرده اند.»

او گفت: «ما از سال ۲۰۱۰، یک پنجم صادرات خود را که مربوط به آمریکایی ها بود از دست داده ایم. آمریکایی ها از طرح ها و رنگ های منحصر به فرد فرش های ما استقبال می کنند.»

ایران در سال گذشته ۳۳۰ میلیون دلار فرش صادر کرد. دو سوم از تولیدات فرش ایران صادر می شود.

جمهوری اسلامی زمانی بزرگترین صادر کننده فرش در جهان بود، اما تحریم ها در این گردونه اختلال ایجاد کرده بود.

«عرب زاده» گفت که او در حال آماده سازی زمینه ها برای پاسخگویی به انواع سلایق مشتریان خارجی است.

او گفت: «آمریکایی ها و کانادایی ها رنگ های روشن را ترجیح می دهند، اما نسل های قدیمی تر رنگ های تیره تر را می پسندند. ما در حال ارزیابی مجدد، برای پاسخگویی به خواسته های مشتریان خارجی خود هستیم.»

قیمت فرش دستباف ایرانی از چند هزار دلار تا چند میلیون دلار متغیر است.

در سال ۲۰۰۰، ایران یک فرش دستباف بزرگ به ارزش ۵٫۲ میلیون دلار را به پادشاهی عمان صادر کرد. در سال ۲۰۰۶ نیز ایران بزرگترین فرش دست بافت در جهان به ارزش ۸٫۵ میلیون دلار را برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی، امارات متحده عربی بافت.

ایران همچنین به دنبال از سرگیری صادرات پسته است. «محسن جلال پور» رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: او مطمئن است که پسته ایران دارای مزیت های خاصی در مقایسه با پسته های دیگر کشورها از جمله آمریکا است. حتی آمریکایی ها هم طعم پسته های ایرانی را بیشتر از پسته های خود می پسندند.»