دانشگاهیان و بخش خصوصی در راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری تبریز جدی باشند
دانشگاهیان و بخش خصوصی در راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری تبریز جدی باشند

 اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، افزود: تمام امتیازهای مناطق آزاد منهای بحث سرزمین شامل مناطق ویژه علم و فناوری هم می‌شود و واحدهای فناور مستقر در این منطقه از تمام این امتیازها بهره‌مند هستند. وی با اشاره به این که منطقه ویژه علم و فناوری ربع […]

 سشسشاسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، افزود: تمام امتیازهای مناطق آزاد منهای بحث سرزمین شامل مناطق ویژه علم و فناوری هم می‌شود و واحدهای فناور مستقر در این منطقه از تمام این امتیازها بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به این که منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی بیشترین وسعت را در بین مناطق مشابه دارد، گفت: با استقرار این منطقه بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان قرار می‌گیرد که باید از این فرصت حداکثر استفاده را بکنیم.

جبارزاده با تاکید بر ضرورت مشارکت دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در فعال‌سازی این منطقه، خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان مسوولان دولتی، اخذ مجوز این منطقه و طی مراحل اداری آن تا مرحله راه‌اندازی است و این دانشگاه‌ها و بخش خصوصی هستند که باید این منطقه را اداره کنند.

وی با بیان این که هنوز قدم جدی برای استفاده از این امتیاز ویژه در استان برداشته نشده و بزرگی این اتفاق برای دانشگاه‌های ما جا نیفتاده است، افزود: این منطقه متعلق به دانشگاهیان و بخش خصوصی است و برنامه‌ریزی برای فعالیت آن باید توسط دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی انجام شود.

جبارزاده با بیان این که منطقه ویژه علم و فناوری قرار نیست به یک مجموعه دولتی تبدیل شود، افزود: مدیریت استان تا زمان استقرار این منطقه در کنار دانشگاه‌ها و بخش خصوصی خواهد بود، اما بعد از استقرار و راه‌اندازی این منطقه کاملا به خود آنها سپرده خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه جامع منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، از دست‌اندرکاران تدوین این برنامه تشکر کرد و گفت: دانشگاهیان باید کمک کنند تا این برنامه به عنوان نقشه راه اجرایی شود و ما نیز در تصویب و اخذ مجوزهای لازم برای استقرار منطقه تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

وی با تاکید بر استفاده از امکانات موجود، اظهار داشت: برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه نباید منتظر بودجه دولتی باشیم، بلکه باید داشته‌های خود را به میدان بیاوریم و با جلب مشارکت بخش خصوصی زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

جبارزاده همچنین با اشاره به این که با اجرای توافق هسته‌ای، اقتصاد کشور به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت، گفت: تنها راه رقابت با اقتصاد دنیا، متوسل شدن به اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه دانش‌بنیان و فناوری‌های جدید فاصله ما با دنیا کم است و باید در فضای رقابتی جدید بتوانیم با تشکیل شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این فاصله را کمتر کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

جبارزاده با اشاره به قدمت صنایع استان، بر نوسازی صنایع با استفاده از فناوری‌های جدید تاکید کرد و گفت: دولت تدبیر و امید مصمم به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات است.