فاز اول خط یک متروی تبریز به صورت رایگان راه اندازی می شود
فاز اول خط یک متروی تبریز به صورت رایگان راه اندازی می شود

صادق نجفی افزود: فاز اول خط یک به طول حدود شش تا هفت کیلومتر از میدان ائل گولی تا روبروی دانشگاه تا آخر سال جاری به صورت رایگان و آزمایشی در خدمت شهروندان خواهد بود. وی گفت: به زودی دو واگن جدید به دو واگن موجود افزوده شده و فاز اول خط یک با چهار […]

ئنصادق نجفی افزود: فاز اول خط یک به طول حدود شش تا هفت کیلومتر از میدان ائل گولی تا روبروی دانشگاه تا آخر سال جاری به صورت رایگان و آزمایشی در خدمت شهروندان خواهد بود.
وی گفت: به زودی دو واگن جدید به دو واگن موجود افزوده شده و فاز اول خط یک با چهار واگن فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه ریل گذاری از میدان ساعت تا مقابل دانشگاه با جدیت در حال انجام است، افزود: فاز اول خط یک پروژه قطار شهری تبریز به طول حدود ۲/۱۷ کیلومتر تا اردیبهشت سال آتی به صورت کامل مورد بهره برداری قرار گرفته و در هر پنج تا هفت دقیقه یک قطار به شهروندان خدمات ارایه می دهد.
نجفی اعتبار کل خط یک را ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار کرد: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و هزینه قطارها از محل فاینانس، توسط دولت پرداخت می شود و حدود دو برابر این میزان را هم شهرداری کلان شهر تبریز پرداخت می کند.
به گفته مدیر اطلس شهرهای جهان اسلام، خط دوم قطار شهری تبریز نیز که حدود دو تا سه کیلومتر از عملیات حفر تونل آن انجام شده با پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد، اعتبار ریالی و ۳۱۸ میلیون یورو، اعتبار ارزی در حال پیگیری است.
وی افزود: کلنگ زنی پروژه تراموای تبریز، خط برقی اتوبوس شهری از باغمیشه تا بازار، فاز دوم پل ‘ شهید حمید باکری’ و چندین پروژه دیگر در هفته دولت امسال نوید بخش شهری آرام و پاک برای شهروندان خواهد بود.
وی همچنین گفت: در هفته دولت امسال، ناوگان ماشین آلات سنگین شهرداری تبریز شامل کامیون ها، تریلرها، جاروب ها و خودروهای جمع آوری زباله با حدود هزار میلیارد ریال اعتبار نوسازی می شود.
خط یک متروی تبریز با ۱۸ ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و ۲۹بهمن، خیابان امام خمینی (ره) ، چهار راه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.
خط دو نیز به طول حدود ۴/۲۲ کیلومتر شامل ۲۰ ایستگاه از محدوده زمین های قراملک (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، بازار، میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده امتداد یافته و در ادامه مسیر به سمت سه راهی ولیعصر، میدان استاد معین و در نهایت در میدان بسیج خاتمه می یابد.
خط سه این مترو به طول حدود ۱۵ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس های بین شهری تبریز، جنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود.
خط چهار نیز به طول ۱۰ کیلومتر شامل ۱۰ ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر فوق الذکر را به هم ارتباط می دهد.
خط تبریز سهند نیز در محل ایستگاه ۱۸ با خط یک دارای ایستگاه مشترک بوده و با عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.