باید و نبایدهای مدیریت صنعت آذربایجان‌شرقی در دوران پساتحریم
باید و نبایدهای مدیریت صنعت آذربایجان‌شرقی در دوران پساتحریم

آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور است که منابع مالی قابل توجهی از این فعالیت‌های اقتصادی به عنوان درآمدهای فردی و عمومی به جامعه گسیل می‌شود. ارزش افزوده تولید و پرهیز از خام فروشی منابع طبیعی در این استان و احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی خصوصا در بخش موادغذایی موجب شده تا آذربایجان‌شرقی علاوه بر ماشین […]

axآذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور است که منابع مالی قابل توجهی از این فعالیت‌های اقتصادی به عنوان درآمدهای فردی و عمومی به جامعه گسیل می‌شود.

ارزش افزوده تولید و پرهیز از خام فروشی منابع طبیعی در این استان و احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی خصوصا در بخش موادغذایی موجب شده تا آذربایجان‌شرقی علاوه بر ماشین آلات صنعتی در بخش‌های مواد غذایی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی کشور مطرح شود.

در حال حاضر کارخانجات بزرگ صنعتی در این استان زنجیره بزرگی از واحدهای قطعه‌ساز را با خود همراه کرده‌اند و در کنار بخش مواد غذایی، کشاورزی و صنعتی واحدهای تولیدی فرش نیز خودنمایی می‌کند.

صنایع آذربایجان‌شرقی در شرایط تحریم دوران سختی را مانند دیگر استان‌ها طی کرده و به قول یکی از کارخانه‌داران بزرگ بخش خصوصی همانند یک دوچرخه‌سوار تلاش کرده تا مدام با پدال زنی به زمین نیفتد و حال در این میان و با زمزمه آزادسازی منابع ارزی بخش خصوصی صنعت به دنبال سهم خود از این منابع مالی است و شاید اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع استان در جریان سفر رئیس جمهور در همین زمینه باشد.

اما انتظار صنایع بخش خصوصی و نیمه دولتی از دولت در این شرایط کنونی چیست و آنان چه نوع حمایت‌هایی را طلب می‌کنند.

برند واحد صادراتی تولیدات داخلی شکل گیرد

محمدحسین باقری، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی خواستار انسجام در زمینه صادرات و واردات کالاهای لوازم خانگی شد.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی در امر صادرات و واردات لوازم خانگی گفت: در حال حاضر بسیاری از کالاهای لوازم خانگی به صورت قاچاق و بدون پرداخت مالیات  و عوارض مربوطه به کشور وارد می‌شوند.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در زمینه صادرات لوازم خانگی شرکت‌های متعددی در کشور فعال هستند که این تعدد صادر کننده موجب مشکلاتی برای کشور و فعالان صادرات شده است.

باقری خواستار ساماندهی در زمینه صادرات شد و گفت: می‌توان با استفاده از تجارب کشورهای موفق در زمینه صادرات، برندهای مشخصی را برای صادرات تعیین کرد.

نیازمند برنامه‌ریزی خوب هستیم

علی قویدل، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز موفقیت در مذاکرات هسته‌ای را موجب تحولات مهم در کشور و حتی جهان دانست و گفت: دامنه این تحولات منحصر به کشورمان نخواهد شد و کشورهای اطراف را نیز در بر خواهد گرفت.

 وی گفت: با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگ پس از تحریم‌ها رسید و دولت بهتر است که با عجله تصمیم نگیرد.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز افزود: با عدم برنامه‌ریزی به زوال فرهنگی و اجتماعی و نیز اقتصادی خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: لزوم برنامه‌ریزی به حدی حساس است که می‌توان تا چندین ماه نیز در این زمینه صبر کرد.

 قویدل یادآور شد: برخی فعالان اقتصادی به حدی نگران هستند که پیشنهاد می‌کنند دولت اصلا در این زمینه کاری نکند و اجازه دهد تحولات به آرامی پیش برود.

 حمایت حاکمیتی از تولید و صادرات صورت گیرد

ابوالفتح ابراهیمی مدیرعامل تراکتورسازی تاکید می‌کند:  بدهی دولت و حاکمیت به واحدهای تولیدی همچنان ادامه دارد و امیدواریم مجلس در این زمینه ایفای نقش مثبتی داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تولید گفت: حمایت حاکمیتی در زمینه تولید و صادرات باید صورت گیرد ولی متاسفانه صادرات آنگونه که باید با حمایت مسئولان دولتی مواجه نیستند.

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز با اشاره به صادرات محصولات تراکتور سازی به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی گفت: در زمان دولت گذشته به این کشورها صادرات خوبی صورت گرفت اما در زمان دولت فعلی این صادرات به علت عدم بازگشت پول صادر کننده به خوبی صورت نمی‌گیرد.

ابراهیمی خواستار پیش‌بینی ذخایر و منابعی برای تامین حمایت از خانواده‌های کارگران آسیب دیده از شرکت‌های بیمه ساختگی و ورشکسته شد و افزود: در میان کارگران و خانواده‌های آنان نگرانی گسترده‌ای در این زمینه و آینده شغلی و بیمه‌ای آنان وجود دارد.

مدیرعامل تراکتورسازی ایران حمایت از تولیدکنندگان را مساوی با اشتغالزایی دانست و افزود: برای حمایت از تولید کنندگان باید برنامه‌های کاربردی و منطقی اتخاذ شود.

صندوق حمایت از آسیب دیدگان تحریم شکل گیرد

آقابالایی، رئیس اتحادیه صادر کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی با انتقاد از اسراف منابع تاکید کرد: در زمینه حمایت از مدیران واحدهای تولیدی بخش خصوصی در کشور و استان نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

وی گفت: صندوق حمایت از ورشکستگان اقتصادی تشکیل شود و مسائل آنان حل و فصل شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بسیاری به خاطر مسائل مالی گرفتار زندان شده‌اند.

وی از نبود ساز و کارهای مالی لازم انتقاد کرد و خواستار انسجام در امر حمایت از تولید و حضور بخش خصوصی در بازار رقابتی در دوران پس از تحریم شد.

قاچاق انبوه کفش به کشور در دوران تحریم وجود داشت

مسعود بنابیان، رئیس اتحادیه چرم و کفش آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صنعت چرم و کفش مظلوم واقع شده است، گفت: وضعیت صادرات چرم و کفش استان و کشور چندان خوب نیست و این درحالی است که امروز صنعت چرم در دنیا مطرح و درآمدزاست.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه قاچاق کفش به کشور مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته که مشخص شد بیش از ۱۰۰ میلیون جفت کفش به کشور قاچاق شده است.

بنابیان عنوان کرد: صنعت چرم کشور و استان در حال از بین رفتن است و واحدهای چرم کشور با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستند.

 وی گفت: متاسفانه اعتراضات گسترده ما نسبت به شرایط موجود به جایی نرسیده است و دست‌های بسیاری در این زمینه پنهانی به فعالیت غیرقانونی مشغول هستند.

 در حال حاضر به نظر می‌رسد شرایط کشور و آذربایجان‌شرقی پس از تحریم همانند بیماری است که از شدت بیماری خارج شده و دوران نقاهت را می‌گذراند و زخم‌های دوران تحریم بیشتر خود را نشان می‌دهد و ضعف‌هایی که بر پیکر صنعت وارد آمده نیازمند تیماری و پرستاری ویژه است.

بخش خصوصی در این میان آسیب‌پذیرتر از دیگران بوده و به غیر از صنایع ریشه‌دار و قدیمی بسیاری از صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی آسیب‌های جدی دیده‌اند.

به زندان افتادن بخشی از فعالان اقتصادی و صنعتی در اثر مشکلات مالی موضوع پنهانی نیست و بخش بزرگی از این افراد، اشخاص آبرومند و با سابقه‌ای هستند که می‌توانند با حمایت مالی مناسب به چرخه تولید باز گردند و افراد بسیاری را با مدیریت خود صاحب نان و خانواده کنند.

خوشبختانه در مصوبه تسهیلات ۳ هزار میلیارد تومانی برای واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی بندی پیشنهاد شده که بر اساس آن اعطای وام به بدهکاران صنعتی نیز به شروطی امکان‌پذیر است از جمله اینکه ورشکستگی مالی به علت مشکلات غیرقابل کنترل و تحریمی حاصل شده باشد.

در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تجاری و اقتصادی در استان واجد دریافت این وام‌ها شناخته شده‌اند و در صورت همکاری دولت و بانک‌ها می‌توان این تسهیلات را هر چه سریع‌تر به بدنه صنعت نیمه جان استان تزریق کرد.

البته بخش خصوصی صنعت استان نجیبانه درخواست دیگری نیز دارد و آن اینکه در شرایط پساتحریم حمایت از تولید صورت گیرد و از واردات بی‌رویه خودداری شود و البته این درخواست منصفانه و منطقی است که حمایت از این بخش در شرایطی که در تحریم‌ها به زور سر پا ایستاده بود ادامه یابد.