یک آمار نگران کننده درباره محصولات لبنی آذربایجان شرقی
یک آمار نگران کننده درباره محصولات لبنی آذربایجان شرقی

جواد حصاری، مجری این طرح پژوهشی اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه کارخانه‌های لبنی و کنترل و بازرسی‌های به عمل آمده توسط مراکز نظارتی موجب بهبود کیفیت شیر و محصولات لبنی صنعتی شده است، اما به علت فرهنگ مصرف سنتی گرایانه حاکم بر جامعه، بخش قابل توجهی از شیر تولیدی کشور هنوز به صورت شیر […]

تلجواد حصاری، مجری این طرح پژوهشی اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه کارخانه‌های لبنی و کنترل و بازرسی‌های به عمل آمده توسط مراکز نظارتی موجب بهبود کیفیت شیر و محصولات لبنی صنعتی شده است، اما به علت فرهنگ مصرف سنتی گرایانه حاکم بر جامعه، بخش قابل توجهی از شیر تولیدی کشور هنوز به صورت شیر خام فله‌ای یا پس از تبدیل به محصولات لبنی سنتی در فروشگاه ها و شیرسراها عرضه می شود.

وی با اشاره به پروژه تحقیقاتی در خصوص ارزیابی کیفیت محصولات لبنی که در دانشگاه تبریز انجام شده است، اظهار کرد: با هدف ارزیابی کیفی برای این کار، تعداد ۱۳۰ نمونه محصولات لبنی سنتی شامل ۳۲ نمونه شیر خام، ۳۲ نمونه پنیر و ۳۳ نمونه سرشیر از شیرسراهای مراکز استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در سال ۹۳ و ۹۴ به صورت تصادفی جمع آوری و تحت آزمایش های میکروبی و شیمیایی قرار گرفتند.

حصاری در خصوص نتایج این آزمایشات، عنوان کرد: شمارش کلی میکروبی نشان داد که بار میکروبی کلی ۱۰۰درصد نمونه های شیرهای خام فله‌ای جمع آوری شده از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بیشتر از حد مجاز استاندارد و حتی بیشتر از پایین‌ترین درجه شیر بود.

وی با اشاره به کیفیت نامطلوب شیر خام عرضه شده در شیرسراها، گفت: اگرچه با جوشاندن این نوع شیرها می‌توان بار میکروبی را تا حدی کاهش داد، اما ضمن افت ارزش تغذیه ای و بیولوژیکی شیر در طی جوشاندن، لاشه باقیمانده میکروب های از بین رفته می توانند عوارض قابل ملاحظه ای را برای مصرف کنندگان به بار بیاورند.

این عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه تبریز بیان کرد: همچنین در ارزیابی نمونه های پنیر سنتی معلوم شد که نمونه های پنیر جمع آوری شده به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بیشتر از تعداد مجاز استاندارد برای پنیر تازه و رسیده در آب نمک است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیق در مورد شیر، سرشیر، و پنیر سنتی تهیه شده در شیرسراهای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردببل نشان داد که وضعیت میکروبی و بهداشتی این محصولات مناسب نیست که دلیل این امر عدم رعایت اصول بهداشتی در تولید و عرضه این محصولات و عدم کنترل کیفیت آنها در شیرسراها است.

حصاری تأکید کرد: همچنین عدم وجود نظارت و کنترل لازم توسط سازمان های نظارتی بر مواد غذایی فله ای و سنتی عرضه شده در فروشگاه‌ها و شناسنامه دار نبودن این محصولات ضعف مهمی در سیستم ایمنی غذایی کشور محسوب می شود که با توجه به گرایش بخشی قابل توجهی از افراد جامعه به مصرف محصولات سنتی می تواند به عنوان یک عامل تهدید کننده مهم ایمنی مواد غذایی، بهداشت و سلامت جامعه را به مخاطره اندازد.

بر اساس این گزارش، مقاله مربوط به این پژوهش در دومین همایش کشوری “سلامت شیر از تولید تا مصرف و اهمیت تغذیه‌ای آن” ارائه شده و به چاپ رسیده است.