آیا مخالفان داخلی حرف های جدید وزیر خارجه آمریکا را شنیدند؟
آیا مخالفان داخلی حرف های جدید وزیر خارجه آمریکا را شنیدند؟

تمام این تلاش ها برای پر رنگ کردن آن دسته از اظهارات آمریکایی هاست که طی آن گفته اند با توافق هسته ای جلوی پیشرفت های ایران را گرفته و آن را مهار کرده اند. سپس با استناد به گفته های آنان، سعی می کنند به افکار عمومی داخل کشور، بقبولانند که با توافق هسته […]

sdsaتمام این تلاش ها برای پر رنگ کردن آن دسته از اظهارات آمریکایی هاست که طی آن گفته اند با توافق هسته ای جلوی پیشرفت های ایران را گرفته و آن را مهار کرده اند.
سپس با استناد به گفته های آنان، سعی می کنند به افکار عمومی داخل کشور، بقبولانند که با توافق هسته ای مملکت بر باد رفت!

واقعیت این است که مقامات آمریکایی برای قبولاندن توافق به کنگره، ناگزیر بوده اند که از فتح الفتوحات خود در توافق هسته ای سخن بگویند. با این حال، دلواپسان آمریکایی همانند همتایان ایرانی شان، عزم شان را جزم کرده اند که هیچ استدلالی را نپذیرند و همچنان عناد بورزند.

اینک اتفاق جدیدی در آمریکا رخ داده است. تا دیروز، مقامات دولت آمریکا برای اقناع داخل، می گفتند که توانسته اند پشت ایران را به زمین بزنند ولی سخنان دیروز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نشان از ادبیات جدیدی در گفت و گوهای داخلی آمریکا دارد.

کری این بار به جای سخن گفتن از پیروزی های آمریکا در مذاکرات،حرف های جدی تری را گفته است. او در برابر مخالفانی که از وی خواسته اند ایران را همچنان در تحریم نگه دارند و هر کشوری که این تحریم را بشکند تحریم کنند، گفته است: دارید با من شوخی می کنید؟ آیا ما به خاطر ایران باید هم پیمانان خود را تحریم کنیم؟ الان کشورهای مختلف به ما می گویند که ما داریم بهای تحریم ها را می دهیم. اگر توافق را رد کنیم، دیگر کسی ما را در تحریم ها همراهی نمی کند و دلار آمریکا در جهان تضعیف می شود.

به نظر می رسد مقامات آمریکایی دریافته اند فتح نامه خوانی هایشان در داخل آمریکا خریدار ندارد و اینک بر آن شده اند که بخش های ناگفته ماجرا را بیان کنند.

در واقع هنگامی که دولتمردان آمریکایی، از دستاوردهایشان می گویند، جمهوریخواهان موضع برتر آمریکا را می بینند و از همین منظر خواستار فشار بیشتر بر آمریکا می شوند.
بنابراین برای اولین بار بعد از توافق هسته ای، وزیر خارجه آمریکا ناگزیر شده به کنگره توضیح دهد که آنها چاره ای جز توافق با ایران نداشتند.

کری در این باره گفته است که جنگ و تحریم ممکن است ایران را خم کند ولی این کشور را نمی شکند. حتی زمانی که ۱۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق بودند و همه می گفتند هدف بعدی، ایران است، ایرانی ها نپذیرفتند که دست از غنی سازی بردارند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به صراحت گفته است که اگر ایران دست به آزمایش های موشکی و توسعه تسلیحاتی بزند، تحریم ها باز نمی گردند و این امر، ربطی به توافق هسته ای ندارد.

سخن اخیر کری را پیشتر، ظریف و عراقچی هم گفته بودند ولی دلواپسان داخلی آن را نمی پذیرفتند و اینک امید می رود آنها که مدام به حرف های آمریکایی ها استناد می کردند، لااقل این مورد را بپذیرند و درباره اش اظهار دلواپسی نکنند.

جا دارد از جریان داخلی دلواپس که مدام دم از عزت ملی می زنند، پرسید که آیا این عزت ایران نیست که دولتش مذاکراتی را به نتیجه رسانده که وزیر خارجه ایالات متحده، علناً بگوید که ما نمی توانیم ایران را بشکنیم؟

کاش دلواپسان آنقدر حریت و شجاعت داشتند که بگویند ما برای منافع جناحی خودمان داریم مخالفت می کنیم، نه به خاطر عزت ملی و منافع کشور.
راستی آیا آنان که مدام به حرف های آمریکایی ها استناد می کردند، این بار هم چنین خواهند کرد یا سعی خواهند کرد حداکثر با انتشار خبر کوتاهی درباره اظهارات اخیر کری، از کنارش بگذرند و همچنان حرف های قبلی شان را تکرار کنند؟