کشف ۲۳ قطعه سکه طلا متعلق به دوران بیزانس در ملکان
کشف ۲۳ قطعه سکه طلا متعلق به دوران بیزانس در ملکان

فرزین حق‌پرست امشب در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: در جریان سامان‌دهی منطقه تاریخی «لیلان» از شهرستان ملکان و با تلاش و پیگیری‌های مجدانه متخصصان باستان‌شناس این اداره کل، این سکه‌ها کشف شده است. حق‌پرست یادآور شد: این سکه‌های بیزانسی، از جنس طلا هستند و حدود دو برابر سکه بهار آزادی وزن دارند و کشف […]

فرزین حق‌پرست امشب در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: در جریان سامان‌دهی منطقه تاریخی «لیلان» از شهرستان ملکان و با تلاش و پیگیری‌های مجدانه متخصصان باستان‌شناس این اداره کل، این سکه‌ها کشف شده است.

حق‌پرست یادآور شد: این سکه‌های بیزانسی، از جنس طلا هستند و حدود دو برابر سکه بهار آزادی وزن دارند و کشف این سکه‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره مکان شهر تاریخی «شیز» را به یقین نزدیک‌تر می‌کند.

وی گفت: شهر تاریخی شیز متعلق به دوران تاریخی ساسانی است، اما باستان‌شناسان در مورد محل قطعی آن اتفاق نظر ندارند، از این رو کشف این سکه‌ها به احتمال وجودِ شهر تاریخی شیز در لیلان اعتبار بیشتری می‌بخشد.

حق‌پرست ادامه داد: برای پی بردن به جزئیات بیشتر در مورد سکه‌ها مطالعات و تحقیقات تکمیلی توسط باستان‌شناسان در حال انجام است.

وی با اشاره به تلاش‌های مستمر باستان‌شناسان اداره کل، خاطرنشان کرد: همکاران باستان‌شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی طی بررسی‌های باستان‌شناسی خود از منطقه به این سکه‌ها رسیده‌اند.

بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان بوده و تاکنون چندین مرحله مورد بررسی و کاوش باستان‌شناسان قرار گرفته است.