انحلال فساد مافیایی در خودروسازی/ پرده‌برداری از جریان دکل‌ها/ بدهی ۳۳۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان
انحلال فساد مافیایی در خودروسازی/ پرده‌برداری از جریان دکل‌ها/ بدهی ۳۳۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان

علی علیلو با بیان اینکه مطالعات انتقال آب از کشورهای گرجستان و ارمنستان در دست مطالعه است، اظهار داشت: بر اساس این طرح، ۶۰ تا ۷۰ متر مکعب آب در ثانیه از کشور گرجستان و ارمنستان وارد کشور می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده این طرح می‌تواند دو ساله اجرا شود. وی افزود: چون […]

علی علیلو با بیان اینکه مطالعات انتقال آب از کشورهای گرجستان و ارمنستان در دست مطالعه است، اظهار داشت: بر اساس این طرح، ۶۰ تا ۷۰ متر مکعب آب در ثانیه از کشور گرجستان و ارمنستان وارد کشور می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده این طرح می‌تواند دو ساله اجرا شود.

وی افزود: چون عمده عملیات این طرح در ایران است ما امیدوار به موفقیت این طرح هستیم.

وی در مورد موانع حقوقی و مشکلات بین‌المللی طرح هم گفت: ۶ ماه است که دنبال کسب مجوز از سازمان ملل هستیم. در عین حال سرمایه‌گذار خارجی آن پیدا شده و با آقای چیت‌چیان (وزیر نیرو) هم هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفته و دولت آقای روحانی هم قول همکاری و اعلام آمادگی کرده است.

به گفته علیلو، بعد از «دریاچه سوان» که از آن به عنوان ترمینال استفاده می‌شود، به سه منبع پمپاژ نیاز دارد.

دولت روحانی در بحث پیشگیری موفق عمل کرد

علیلو با بیان اینکه خودم را در امر احیای دریاچه ارومیه، صاحب نظر می‌دانم، گفت: هیچ دولتی در امر احیای دریاچه ارومیه موفق نبوده و تنها دولت آقای روحانی در بحث پیشگیری از خشکی آن موفق بوده است.

وی افزود: حجم آب دریاچه از ۳۶ میلیارد متر مکعب اکنون به ۲ میلیارد متر مکعب رسیده در این صورت انتقال ته مانده آب زاب و ارس و … دردی را دوا نمی‌کند.

علیلو در مورد پرداختی ایران به این کشورها نیز گفت: در مقابل محصولات نفتی و گازی البته نه به صورت خام بلکه با ارزش افزوده به این کشورها می‌دهیم.

وی با بیان اینکه، شهرستان شبستر در خط مقدم ریزگردهای نمکی قرار دارد، افزود: این امر می‌تواند سلامت مردم ۵ استان را تهدید کرده و به آنها آسیب برساند. این هزینه، برای جلوگیری از وقوع فاجعه در سال‌های آینده است. به عبارت دیگر، این امر هزینه نیست، سرمایه‌گذاری برای سلامت آینده مردم ماست.

راه‌اندازی نیروگاه بزرگ ۱۰ هزار مگاواتی تولید برق

علیلو از امضای یک تفاهم‌نامه با طرف خارجی در زمینه راه‌اندازی نیروگاه بزرگ ۱۰ هزار مگاواتی تولید برق در استان خبر داد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده و زحمات آقای استاندار، با یک شرکت بلژیکی که سهامداران آن ترک هستند تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و مقرر شده، تا نسبت به راه‌اندازی ۷ سایت نیروگاهی در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی که شامل شهرهای اهر، میانه، مراغه، ارس، سراب، تبریز و احتمالاً شبستر خواهد بود اقدام کنند.

علیلو با بیان اینکه منتظر صدور مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه هستیم، گفت: برای آغاز عملیات، نیاز به مجوز اداراتی مانند محیط زیست، منابع طبیعی، استاندارد، شهرسازی و… هستیم که اصولاً باید ۲۰ روزه، مجوز آنها را صادر می‌کردند که متاسفانه هنوز اقدامی نکرده‌اند.

مدیران وقت استان در حق دریاچه ارومیه کم کاری و جفا کردند

نماینده مردم شهرستان شبستر با بیان اینکه انتقال آب ارس به ارومیه در سال‌های ۱۳۸۰ به بعد جزو طرح‌های مهم آبرسانی بود، گفت: متاسفانه در سال ۱۳۸۴ استاندار وقت به این موضوع بها نداد و با وجودی که تفاهم‌نامه‌های لازم بین ایران و کشور کره امضا شد اما کم کاری، کوتاهی و بی‌تدبیری مدیریت وقت استان سبب شد تا اولویت اصلی آب ارس برای انتقال به دریاچه را به بحث کشاورزی تغییر و تعدیل کردند و سبب شد تا سه استان به مناقشه بیفتند.

علیلو افزود: بدین ترتیب، حقابه ما از آب ارس از حیز انتفاع و سودمندی خارج شد، چون برخی‌ها دنبال مقاصد سیاسی، بهره‌برداری‌ها و مصادره‌ها بودند!

کانون فساد مافیایی در خودروسازی شکل گرفته بود

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه در بحث‌های نظارتی نقص‌های بسیار داریم، گفت: متاسفانه کانون‌های فساد مافیایی در صنعت خودروسازی شکل گرفته بود اما ما در این رابطه تلاش کردیم و تاکنون ۱۳ پرونده در حوزه خودروسازان در دستگاه قضایی تشکیل دادیم اما متاسفانه دستگاه قضایی، با وجود گذشت یک سال پیگیری نمی‌کند در حالی که باید سه ماهه پاسخ می‌دادند.

جریان دکل‌ها را اولین بار ما برملا کردیم

علی علیلو با بیان اینکه جریان دزدی دکل‌های نفتی را برای اولین بار ما رسانه‌ای و افشا کردیم، افزود: حاشیه امن ایجاد شده برای سودجویان تا زمانی که افشا نشده از بین نمی‌رود، از این رو ما ماجرای این اختلاس را برملا کردیم و حتی سبب شد بلافاصله دو سه شرکت خارجی که با رانت وارد حوزه تجارت و اقتصاد شده بودند ترخیص شوند.

وضعیت آینده صنعت خودروسازی بحرانی است!/بدهی ۳۳۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان

اگر ایران با انجام توافق هسته‌ای، صنعت خودروسازی خود را متحول نکرده و به سوی خصوصی‌سازی واقعی (و نه دولتی، شبه دولتی، رد دیون و…) گام برندارد.

توسعه صنعت خودروسازی اتفاق نمی‌افتد. در این صورت آینده صنعت خودرو به طور جدی بحرانی خواهد بود. چرا که شرکت‌های چینی و اروپایی، رقیب‌های جدی خودروسازی داخلی هستند و با قواره خصوصی وارد می‌شوند. از این شرایط صنعت خودروسازی دولتی، محکوم به شکست خواهد بود.

علیلو تاکید کرد: ما این موضوع را به دولت نیز گفته‌ایم و خواسته‌ایم که به طور واقعی به سوی خصوصی‌سازی گام بردارد و گرنه دلیلی ندارد که بدهی ۳۳۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان طی  ۱٫۵ سال، تا دو برابر افزایش یابد!

آذربایجان‌شرقی قطب سوم خودروسازی کشور می‌شود

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی استان تحول بزرگی در شرف اتفاق است از تمایل سرمایه‌گذاران اروپایی برای سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این استان قابلیت آن را دارد که به قطب سوم صنعت خودرو و در سال‌های آینده به قطب اول کشور تبدیل شود.

علیلو با بیان اینکه تبریز از سال ۴۷ قطب صنعتی ایران بوده افزود: تولید ماشین‌آلات مولد در تبریز، قبل از اصفهان و اراک بوده اما به دلیل ضعف مدیریت در ادوار مختلف، صنعت ما رشد نکرده است. با این حال انتظار می‌رود با همراهی و همکاری این دولت جایگاه گذشته این استان بار دیگر ارتقا یابد.