حضور گروه های بین المللی در چهارمین جشنواره تئاتر تبریزیم
حضور گروه های بین المللی در چهارمین جشنواره تئاتر تبریزیم

یعقوب صدیق جمالی دبیر اجرایی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم از حضور ۵ گروه نمایشی خارج از کشور در این جشنواره خبر داد و گفت: گروه های  نمایشی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و کردستان عراق هستند که از کشورهای ترکیه و آذربایجان هر کدام ۲ گروه و از کردستان عراق یک گروه نمایش […]

یعقوب صدیق جمالی دبیر اجرایی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم از حضور ۵ گروه نمایشی خارج از کشور در این جشنواره خبر داد و گفت: گروه های  نمایشی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و کردستان عراق هستند که از کشورهای ترکیه و آذربایجان هر کدام ۲ گروه و از کردستان عراق یک گروه نمایش در جشنواره حضور داشته و نمایش های خود را اجرا خواهند کرد.
وی گفت: اجرای این گروه ها شامل ۷ نمایش در بخش های خیابانی، فولکلور و نمایش کودک است. نمایش «مردی روی پل» به کارگردانی «مورات یرلی کایا»، نمایش های«عاشق و معشوق»، «حاجی واد کاراگوز» و «من، دلقک» به کارگردانی «ارهان کایا» از کشور ترکیه، نمایش «آرزولار باغی» به کارگردانی امام قسام، نمایش« Tesserakt » به کارگردانی «جیحون داداش اف» از کشور آذربایجان و نمایش «تاته ابراهیم» به کارگردانی «هونه ر تاهیر» اجرا خواهند شد.
صدیق جمالی افزود: عقد تفاهم نامه همکاری بین جشنواره بین الملی تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره شهروندی لاهیجان با دبیرخانه تبریزیم از مهم ترین ویژگی های این دوره است که این تفاهم نامه در راستای تبادل تجربیات گروه های منتخب بین جشنواره ها ی مذکور است.
وی اذعان داشت: رشد هر جشنواره به مداومت آن بستگی دارد و طی اجرا در سال های متمادی نتیجه ی آن ثمربخش می شود و جشنواره تبریزیم با توجه به سوابق درخشان خود به سمت بین المللی شدن گام برداشته است و انشاالله در سال های آتی نیز  به صورت  زنجیروار ادامه پیدا کند و گسستگی اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضاهایی از استان های مختلف کشور برای حضور در این جشنواره فراهم است که به دلیل محدویت در برگزاری، امکان اجرا فقط در تبریز فراهم شده است.
صدیق جمالی با بیان اینکه جشنواره تبریزیم جایگاه خود را در بدنه نمایش کشور به ثبت رسانده است؛ تصریح کرد: این جشنواره محل توجه ناظران و فعالان این عرصه است و با توجه بیشتر شرکت کنندگان و هنرمندان به آن، می توان نتایج به مراتب بهتری کسب کرد.
وی از نمایش خیابانی به عنوان یکی از رسانه های تأثیرگذار بین شهروندان در جهان توصیف کرد و افزود: در این نوع از نمایش مخاطب به سمت اثر نمی رود بلکه این اثر است که به سمت مخاطب می آید تا دغدغه و پیام خود را به مخاطب انتقال دهد.
وی بازآموزی مفاهیم و دغدغه های شهر و شهرندی را به عنوان یکی از ویژگی های برجسته نمایش های خیابانی برشمرد و افزود: با توجه به این بخش از هنرهای نمایشی می توان در جهت رفع نابسامانی های موجود تلاش کرد.
وی در خاتمه ضمن تاکید بر ضرورت تداوم جشنواره گفت: نمایش های خیابانی در این سه دوره ارتقای قابل قبول و محسوسی داشته اند ولی با توجه به نوپا بودن مقوله تئاتر مجسمه انتظار این است که هنرمندان ضمن مطالعه دقیق فراخوان، در این خصوص نیز از تجارب اساتید بهره برند.
داوران چهارمین جشنواره تبریزیم، منصوب شدند.