طرح جدید بنیاد برکت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق محروم آذربایجان شرقی
طرح جدید بنیاد برکت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق محروم آذربایجان شرقی

“تله مدیسین” یکی از طرح های جدید برای ارائه خدمات پزشکی در کشورمان است که استفاده از زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه‌ی سلامت را دنبال می کند و  با استفاده از آن، پزشکان متخصص می‌توانند بیماران را حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور تحت معاینه و درمان قرار دهند. این طرح در قالب تشکیل «پرونده سلامت الکترونیک» به صورت […]

“تله مدیسین” یکی از طرح های جدید برای ارائه خدمات پزشکی در کشورمان است که استفاده از زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه‌ی سلامت را دنبال می کند و  با استفاده از آن، پزشکان متخصص می‌توانند بیماران را حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور تحت معاینه و درمان قرار دهند.

این طرح در قالب تشکیل «پرونده سلامت الکترونیک» به صورت مشترک توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد برکت اجرا می شود و حذف فاصله بیمار و پزشک معالج را ممکن کرده است.

سیدمحمد پورحسینی، مدیرعامل شرکت برکت تل آمار افراد دارای پرونده سلامت الکترونیکی در کشورمان  برای بهره‌گیری از خدمات پزشکی از راه دور را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفت: این رقم تا پایان سال جاری از مرز ۳۲۰ هزار نفر خواهد گذشت.

وی محرومیت‌زدایی در روستاها را هدف اصلی بنیاد برکت دانسته و افزود: برکت‌تل  به دنبال ادغام سلامت الکترونیک در بخش دولتی و خصوصی و افزایش سطح سلامت روستاییان در همه‌ی حوزه‌های بهداشت از جمله غذا و دارو است.

پزشکی از راه دور یا دوراپزشکی عنوان دیگر  این طرح است که در سه شهرستان کشورمان از جمله کلیبر پیاده شده است و در آن خدمات بهداشتی درمانی تجویز شده توسط پزشکیان پس از برقراری ارتباط الکترونیکی با مراجعان به وسیله بهورزان مستقر در منطقه اجرا می شود.

بر اساس اعلام مسئولان اجرایی این طرح مقرر شده است تا پایان سال جاری نیز دو منطقه‌ی دیگر به تله مدسین مجهز می‌شوند که روستاییان شهرستان اسکو یکی از دو منطقه انتخاب شده هستند.

آموزش کارکنان، طراحی و تولید نرم افزارهای مورد نیاز و اقدامات لازم برای پایداری شبکه مخابراتی اقداماتی است در شهرستان اسکو برای زمینه سازی اجرای این طرح در حال عملیاتی شدن هستند و وعده داده شده است تا ۴ ماه آینده پرونده سلامت الکترونیک ۱۰۰ هزار نفر در این منطقه تکمیل شود.

این در حالی است که بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خدمات بزرگی را در طی سالهای اخیر به مردم آذربایجان شرقی به خصوص در مناطق محروم ارائه کرده است.  ارایه‌ خدمات اجتماعی، توسعه و توانمندسازی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و محروم کشور و ارتقای سلامت جامعه جز اهداف این بنیاد بوده و هم‌اکنون در زمینه‌ توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق یادشده، توسعه‌ فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت در روستاها، افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی، توسعه‌ی خدمات زیربنایی و فرهنگی در این مناطق، توسعه‌ خدمات مالی (بانکی و بیمه) در مناطق محروم و توسعه‌ محصولات راهبردی دارویی با تأکید بر فناوری‌های نوین فعالیت می‌کند.