تماشای زنده برنامه های تلویزیونی و یا ضبط آن ها در زمان پخش، از روی تلویزیون و یا دیگر ابزارهای دیدن برخط و اینترنت نیاز به مجوزی دارد که تی وی لایسنس نامیده می شود. همه افراد تا رسیدن به سن ۷۵ سالگی، به این مجوز نیاز دارند. مجوز تلویزیون برای افراد نابینا یا افرادی […]

تماشای زنده برنامه های تلویزیونی و یا ضبط آن ها در زمان پخش، از روی تلویزیون و یا دیگر ابزارهای دیدن برخط و اینترنت نیاز به مجوزی دارد که تی وی لایسنس نامیده می شود.

همه افراد تا رسیدن به سن ۷۵ سالگی، به این مجوز نیاز دارند. مجوز تلویزیون برای افراد نابینا یا افرادی که به کم بینایی شدید مبتلایند، نیم بهاست اما این افراد باید برای کم توانی یا ناتوانی خود، مدرک ارائه دهند.

یی‌بی‌سی با منشور سلطنتی تأسیس شد و در توافق با معاونت فرهنگ، رسانه و ورزش وزیر کشور بریتانیا فعالیت می‌کند. هزینه فعالیت بی‌بی‌سی از محل صدور مجوز تلویزیون که سالانه خانوارها و شرکت‌های بریتانیایی می خرند، تأمین می‌شود.

مبلغ این مجوز را دولت انگلیس تعیین و مجلس این کشور تصویب می‌کند.

از اول آوریل ۲۰۱۴ میلادی، بودجه بی بی سی نیز که در سال ۱۹۳۲ راه اندازی شد و برنامه های رادیویی، تلویزیونی و خدمات برخط به ۲۸ زبان از جمله زبان های عربی و فارسی ارائه می دهد، از محل مجوز تماشای تلویزیون تامین می شود.

اگر چه بی بی سی از تماشا کنندگان تلویزیون در انگلیس پول می گیرد اما به ۲۸ زبان جهان رایگان برنامه پخش می کند.

مجوز تلویزیون برای تلویزیون های سیاه و سفید در سال ۲۰۱۵ میلادی، سالانه ۴۹ پوند است. این مبلغ برای تلویزیون های رنگی، سالانه ۵۰/۱۴۵ پوند است.

براساس توافق بی بی سی با دولت در سال ۲۰۱۰ میلادی، منابع بدست آمده از فروش مجوز تلویزیون، علاوه بر تامین بودجه بی بی سی، بخشی از هزینه های تامین باند پهن برای مردم انگلستان را نیز تامین می کند.

دارا بودن مجوز تلویزیون به این معنی است که فرد می تواند برنامه های زنده تلویزیون را با استفاده از گیرنده های تلویزیون، رایانه های شخصی و قابل حمل، تلفن همراه، ردیاب های ماهواره ای و دیگر ابزارهای قابل حمل ببیند.

• جعبه های دیجیتال (پی وی آر ها )، ماهواره و کابلی همچون فری ویو ، فری ست ، اسکای، ویرجین مدیا ، بی تی ویژن، یو ویو ، اپل تی وی، کروم کست ، روکو و آمازون فایر تی وی، پیشانه بازی ها، ضبط کننده های دی وی دی ، اشعه آبی و وی اچ اس شماری از دستگاه های نام برده شده در بالا، می توانند بدون استفاده از برق، از باتری های خودشان استفاده کنند و مجوز تلویزیون منزل این امکان را فراهم می آورد تا با استفاده از آن ها، در بیرون از منزل نیز بتوان برنامه های زنده تلویزیون را تماشا کرد. اگر در بیرون از منزل، یکی از این دستگاه ها به منظور تماشای برنامه های زنده تلویزیونی، به شبکه برق وصل شود، باید در آن نشانی، مجوز تماشای تلویزیون خریده شده باشد (به جز در وسایل حمل و نقلی همچون قطار، خودرو یا قایق).

تماشا و یا ضبط برنامه های تلویزیونی زنده، خلاف قانون و جرم است و شامل استفاده از وسایلی همچون گیرنده تلویزیونی، رایانه، تلفن همراه، پیشانه های بازی، جعبه های دیجیتال یا ضبط کننده های دی وی دی/ وی اچ اس می شود. تماشای تلویزیون بدون مجوز پیگرد قانونی دارد که حضور در دادگاه و جریمه تا یکهزار پوند را نیز در پی خواهد داشت که به این عدد هزینه های قانونی و دادرسی نیز اضافه می شود.

بی بی سی با روش های گوناگون، از داشتن یا نداشتن مجوز تلویزیون، آگاه می شود.

یکی از روش ها، دسترسی به پایگاه اطلاعات و آمار ملی است که در آن، اطلاعات درباره حدود ۳۱ میلیون نشانی دارای مجوز یا فاقد مجوز تلویزیونی، نگهداری می شود. ماموران پیگیر مجوز تلویزیون، به اطلاعات این پایگاه دسترسی دارند و می توانند داشتن یا نداشتن مجوز تلویزیون را بررسی کنند.

همه فروشگاهها و مغازه ها نیز موظفند نشانی خریداران تلویزیون را دریافت و بلافاصله آن را به مرکز کنترل مجوزهای تلویزیون ارسال کنند.

حتی در زمانی که شهروندان انگلیسی به ماموران مربوط اطلاع دهند که تلویزیون ندارند، ماموران ممکن است محل زندگی آنان را بررسی کنند تا از صحت این موضوع، مطمئن شوند.

خودروهای گشت ردیاب نیز می توانند با استفاده از دستگاه هایی که بر روی آن ها نصب شده است، وجود گیرنده های تلویزیونی را شناسایی کنند.

به نوشته روزنامه دیلی میل در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵، هر هفته به طور متوسط سه هزار نفر به علت نداشتن مجوز تماشای تلویزیون، به پرداخت جریمه محکوم می شوند که اغلب آنان را زنان تشکیل می دهند.

به نوشته این روزنامه، در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۱۵۰ هزار نفر به علت نداشتن مجوز تلویزیون، روانه دادگاه شده اند به گونه ای که به گفته سجاد جاوید، وزیر وقت فرهنگ، ده درصد از پرونده های دادگاه های بریتانیا، صرف پرونده های ناشی از نداشتن مجوز تلویزیون می شود.

روزنامه دیلی میل نوشت در سال ۲۰۱۵ میلادی، از بودجه حدود ۴ میلیارد پوندی بی بی سی، بیش از ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون پوند آن از محل فروش مجوز تلویزیون تامین می شود.منبع: خبرگزاری صدا و سیما از لندن