با بررسی روی دوقلوها، محققان دریافته اند ۹۵% از رابطه بین هوش و طول زندگی توسط ژن ها تعیین می شود. دو دو قلوها، فردی که باهوش تر است، معمولا بیشتر عمر می کند این رابطه در دو قلوهای غیر همسان قوی تر از دوقلوهای همسان است. مطالعاتی که بر روی تفاوت های دوقلوهای همسان و […]

با بررسی روی دوقلوها، محققان دریافته اند ۹۵% از رابطه بین هوش و طول زندگی توسط ژن ها تعیین می شود. دو دو قلوها، فردی که باهوش تر است، معمولا بیشتر عمر می کند این رابطه در دو قلوهای غیر همسان قوی تر از دوقلوهای همسان است. مطالعاتی که بر روی تفاوت های دوقلوهای همسان و غیر همسان کار می کنند، بیش از هر چیز رابطه عوامل وراثتی را برجسته می کند زیرا سایر عوامل محیطی همچون خانه و خانواده، مدرسه و تغذیه کودکی در این افراد تقریبا مشابه است و تنها عامل متمایز کننده آنها ذخیره ژنتیکی آنهاست.
روزالیند آردن ، محقق مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن در این باره می گوید:” ما می دانیم کودکانی که نمرات بالاتری در آژمون های هوش به دست می آورند، زندگی طولانی تری دارند. همچنین افرادی که در راس هرم شغلی و قدرت سیاسی هستند، عمر بیشتری دارند. البته که دلیل این مسئله همچنان در هالیه ای ابهام قرار دارد. تحقیقات ما نشان می دهد که رابطه بین هوش و طول عمر بیشتر ژنتیکی است. بنابراین این برداشت که هوش بالاتر می تواند منجر به رسیدن به موقعیت شغلی برتر شود، بیش از آنکه به عوامل محیطی و بخت و اقبال متکی باشد به عوال وراثتی و ژنتیکی افراد وابسته است.”
اما مهم است که تاکید کنیم رابطه بین هوش وطول عمر آنقدرها قوی نیست. بنابراین این نتیجه گیری که طول عمر کودک شما وابسته به نمرات مدرسه یا تست هوش اوست، نادرست است. محققان با بررسی سه مجموعه تحقیق در کشورهای سوئد، امریکا و دانمارک که بروی دوقلوها انجام شده بود و هر سه مورد رابطه بین هوش و طول عمر را در دو قلوهایی که حتما یکی از آنها فوت شده بود بررسی می کرد، دریافتند که قل باقی مانده، از ضریب هوشی بالاتری برخوردار بود البته باید توجه داشت که این بررسی روی دوقولهای با جنسیت مشابه صورت گرفته بود.
روزالیند آردن در این باره می گوید: “ما نمی دانیم ولی شاید عوامل ژنتیکی که هوش این افراد را بالاتر می برد، همچنین تضمین می کند که این افراد از سلامت جسمی بهتری نیز برخوردار باشند. شاید هم این رابطه به دلیل جهش های ژنتیکی باشد در افرادی که جهش های ژنتیکی کمتری دارند، هوش و سلامت جسم بیشتر حفظ می شود و عمر طولانی تری دارند. به هر حال برای درک این رابطه و علل و عوامل احتمالی آن نیاز به مطالعه و بررسی بیشتری داریم.”