نباید نسل سوم از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی به دنبال مدرک گرایی باشند
نباید نسل سوم از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی به دنبال مدرک گرایی باشند

محمد اخباری در همایش دانشگاه های علمی کاربردی کشور در تبریز گفت : دانشگاه علمی کاربردی یک میلیون نفر فارغ التحصیل دارد که حدود ۷۸ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند و تلاش ما بر این است که باید بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل باشند. وی ادامه داد: ایران […]

asdمحمد اخباری در همایش دانشگاه های علمی کاربردی کشور در تبریز گفت : دانشگاه علمی کاربردی یک میلیون نفر فارغ التحصیل دارد که حدود ۷۸ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند و تلاش ما بر این است که باید بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل باشند.

وی ادامه داد: ایران می تواند با در نظر گرفتن سهم و نقش نظام بین الملل ، کشوری قدرتمند از ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد : دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگترین و اولین و تنها ترین دانشگاه نسل سوم در نظام مهارتی کشور است که دوره ها و رشته های تقاضا محور را در پیش گرفته است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تبریز افزود : با وجود اینکه تمامی دانشگاه های حاکم عرض محور اند ، ولی دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی دارد تا دوره ها و رشته های خود را متناسب با نیاز روز بازار و کار و همچنین بر اساس تقاضای دستگاه های اداری و بخش خصوصی یا دولتی ارائه دهد.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی تا امروز ۷۷۰ رشته با بیش از ۱۰ هزار رشته محل در سراسر ۱۱۰۰ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد که هم اکنون ۶۰۰ هزار دانشجو با ۵۰ هزار مدرس مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی از نظر ساختاری ویژگی دانشگاه نسل سوم را داراست خاطر نشان کرد و گفت : این دانشگاه دارای ویژگی های تحول پذیری و عملکرد منطبق با نیاز بازار کسب و کار و دانشگاهی است که پاسخگو به عملکرد خود در تمام سطوح مدیریتی نشان از پویایی و قدرت تحول پذیری ذاتی دانشگاه است که باعث شده انتظارات از این دانشگاه بالا باشد.

اخباری با اشاره بر اینکه این دانشگاه وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر کل کشور را برعهده دارد تاکید کرد : مسئولیت دانشگاه علمی کاربردی برای تامین نیاز های شغلی کشور جدیت بیشتری را می طلبد و از طرفی قانون گذاران نظام آموزش عالی کشور باید سهم دانشگاه علمی کاربردی را نسبت به دانشجو کل کشور افزایش دهد.

اخباری با توجه به ویژگی دانشگاه علمی کاربردی افزود : این دانشگاه با نگاه توسعه ای و با توجه به آمایش سرزمینی هر منطقه و جهت گیری های شغلی و مزیت های بومی اقتصادی را تبدیل به دوره و رشته نماید و این دوره ها و رشته ها برای اجرا فقط یکبار به مراکز داده می شود و در صورت نیاز باید براساس نیاز سنجی واگذار شود که این موضوع یک چرخه مناسبی است تا نیاز های بازار و کسب و کار و نوآوری های لازم پدیدار شود.

وی افزود : هر رشته از دانشگاه علمی کاربردی حدودا چهار الی پنج شغل را پوشش می دهد.یعنی از ۷۷۰ رشته ، نزدیک به سه هزار شغل تحت پوشش هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطر نشان کرد : امروزه در جهان بیش از ۱۲ هزار شغل وجود دارد که ما به نسبت کشور های توسعه یافته با کمبود ۹ هزار شغل مواجه هستیم و امید واریم این دانشگاه علمی کاربردی با تامین نیاز های مهارتی این فاصله را پر کند.

وی با توجه به پوشش و اصلاح نیروهای نیاز در بازار و جامع تصریح کرد و گفت : امروزه ۱۷ درصد از دانشجویان کل کشور در دانشگاه جامع علمی کاربرددی هستند که این دانشگاه در تلاش است تا دانشجویان را باتوجه به نیاز جامعه به مهارت و  همچنان نیاز بازار به نیروی ماهر ،با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه ، به بیش از ۵۰ درصد برساند تا جامعه بتواند نیاز های مهارتی کشور را تامین کند.

اخباری با اشاره بر اینکه کشور های توسعه یافته یش از ۸۵ درصد دانشگاه های کشور توسعه یافته دانشگاه علمی کاربردی اند افزود : دانشگاه علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی کشور است می تواند با افزایش سهم دانشجو نیازهای مهارتی کشور را تامین کند و از طرفی مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی از معتبر ترین مدرک هایی است که هم در ایران و هم در خارج پذیرش می شود.

وی با اشار بر اینکه در سال ۹۴ تمامی دانشگاه ها مورد نظارت و بررسی قرار خواهند گرفت افزود : سال ۹۴، سال نظارت بر دانشگاه هاست و از ۱۸ مرداد ماه جاری مراکز دانشگاهی شروع به ارزیابی دانشگاه ها خواهند کرد که بر اساس ۹ عامل ، ۶۶ ملاک و ۲۶۵ شاخص همه مراکز سطح بندی و رتبه بندی خواهند شد.

اخباری با توجه به حذف رشته هایی از گردونه آموزشی نباشند و نیاز جامعه را رفع نکنند تاکید کرد و گفت : ۱۵ هزار کدرشته محل از طریق مراکز برای تایید به مرکز فرستاده شده بود که از بین این بیش از ۶ هزار رشته دوره را حذف کردیم و بر اساس نظارت ها و ارزیابی های صورت گرفته در اردیبهشت ماه سالجاری در ۸۰ مرکز این دانشگاه توقف دوره داده شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تاکید کرد : وظیفه دانشگاه علمی کاربردی بعد از فارغ التحصیل کردن دانشجو ، رسد کردن محصول است و این دانشگاه با آمایش منطقه ای و جهت گیری های شغلی و مزیت های بومی منطقه ای، استعداد ها را تبدیل به رشته و دوره می کند.

وی در انتها گفت :دانشگاه علمی کاربردی با اصناف کل کشور تفاهمنامه ای امضا کرد که در این راستا ۱۴۵ صنف در کشور با پوشش ۳ و نیم میلیون نفری در حال فعالیت است.